sobota, 2 maja 2020

2002-01-31 Wojaże po GOP cz. 1


Kiedy w 2002 roku rozpocząłem zwiedzanie sieci tramwajowych w innych miastach Polski, na początek skupiłem się na Górnym Śląsku. Nie tylko dlatego, że blisko Krakowa, ale też ze względu na niepowtarzalny klimat tej sieci. Tramwaje jeżdżące z jednego miasta do drugiego, w dużej mierze po odcinkach jednotorowych z mijankami. Do tego wciąż eksploatowane liniowo tramwaje typu N i 102Na, które z Krakowa już zniknęły. Uroki tych tras spowodowały, że w 2002 r. odbyłem w sumie 3 wyprawy do GOP-u. Pierwszą podróż odbyłem 31 stycznia i była ukierunkowana na Sosnowiec i Katowice. Wycieczkę rozpocząłem o godzinie 9:13 na dworcu PKP w Mysłowicach dokąd dotarłem "Wandą". Przed dworcem stoi już tramwaj linii 26 (105Na #601, pociąg 2602).
105Na #601 na pętli przy dworcu PKP w Mysłowicach
Szybko kupiłem bilety w pobliskim kiosku i wsiadłem do wagonu, który od razu rusza. Zaraz po starcie skręcamy w ciemny zaułek, a potem jedziemy wzdłuż Czarnej Przemszy, stanowiącej tu granicę Mysłowic i Sosnowca. Po chwili przejeżdżamy most nad rzeką i torami kolei piaskowej. Na przystanku Modrzejów Pastewna dość długo oczekujemy na pociąg z przeciwka. Dalej szlak jest jednotorowy. Na następnych mijankach pociągi z przeciwka już na nas oczekiwały. Zapełnienie naszego składu początkowo jest marne, ale już od Pawiaka wagon robi się zatłoczony. Trasa linii nr 26 na odcinku od Modrzejowa do Dańdówki miała niegdyś kilka przecięć w jednym poziomie z torami kolejowymi. Do dzisiejszych czasów przetrwało jedno z nich, w Niwce z linią kolei piaskowej. Wysiadam w jego pobliżu i oglądam to co z niego zostało. Niegdyś było to też jedyne w Polsce skrzyżowanie jednopoziomowe linii tramwajowej z zelektryfikowaną linią kolejową. Niestety sieć trakcyjna nad torem kolejowym została zdemontowana.
105N #452 pokonuje skrzyżowanie z torem kolei piaskowej
w Niwce
Dalej idę wzdłuż torów tramwajowych do mijanki Dańdówka Osiedle robotnicze. Tam akurat krzyżują się pociągi 2606 (105Na #501) i 2603 (105Na #450). Potem zszedłem na stację kolejową Sosnowiec Dańdówka, gdzie manewrowały SM42-244 i SM31-020. Przyjechał też osobowy nr 2429 Sędziszów - Katowice (EN57-1072+1071).
SM42-244 na stacji Sosnowiec Dańdówka

SM31-020 na stacji Sosnowiec Dańdówka

EN57-1072+1071 jako pociąg osobowy z Sędziszowa do Katowic
zatrzymuje się w Sosnowcu Dańdówce
Stamtąd wróciłem do torów tramwajowych i przeszedłem do trójkąta w Dańdówce, w celu kontynuowania podróży do centrum Sosnowca.
105Na #527 w Sosnowcu na ulicy Wojska Polskiego (róg Niweckiej)
Skład 105Na #633+634 na przystanku Dańdówka Trójkąt

105Na #451 na przystanku Dańdówka Trójkąt
Pociąg linii 27 (105N #500+499 poc. 2705) przyjechał z 5-minutowym poślizgiem. Stan wagonów dawał wiele do życzenia, ale niestety była to wówczas cecha znacznej części taboru PKT Katowice. Na al. 3 Maja od dworca głównego do Wawelu tory ułożono na płytach betonowych, a mimo to tramwaje robią tam dużo hałasu. Wysiadłem na przystanku Podstacja, koło Parku Sieleckiego, gdzie zrobiłem sobie przerwę na zdjęcia.
105Na #751+752 na alei 3 Maja w Sosnowcu

Skład #761+762 o malowaniu zakładowo-sprejowym na alei
3 Maja w Sosnowcu

Skład #328+329 dojeżdża do przystanku Sosnowiec Podstacja
Podróż kontynuowałem do Katowic tramwajem linii 15 (105Na #746+745, poc. 1504). Za skrętem w ulicę Sobieskiego przed wjazdem na jednotor oczekujemy na pociąg 1501 (105Na #781+782). Przystanek Sosnowiec Brynica: siedzenia ze stopiątek posłużyły za ławeczkę dla oczekujących na tramwaj. Dalej tory tramwajowe biegną wzdłuż kolejowych. Wysiadłem na mijance Szopienice Dwór w Katowicach i tam zostałem na nieco dłużej. W pobliżu znajduje się bardzo klimatyczny tunelik tramwajowy pod linią kolejową. Tuż po godzinie 12 na mijance Szopienice Dwór spotykają się dwie stodwójki (#213 - poc.1403 i #214 - poc.1505). Na liniach 14 i 15 tylko po jednym pociągu jest obsługiwane stodwójką, reszta to składy 2x105Na.
105Na #680+679 na ulicy Wiosny Ludów w Szopienicach

102Na #213 przed mijanką Szopienice Dwór
Wagonem #213 udaję się do Katowic. Jazdę nim można uznać za średnią przyjemność, bo siedzenia są plastikowe i bardzo niskie. Po drodze przejeżdżamy obok zajezdni w Zawodziu, gdzie dostrzegam m.in. "kanciaka" 102N #150 i niebieskie stopiątki nauki jazdy. Wysiadam przy Rynku, gdzie robię trochę zdjęć.
Zmodernizowany "tyrystor" 105N/MH-677 koło Teatru Śląskiego

105Na #703 linii 41bis na rynku w Katowicach

102Na #182 na Rynku w Katowicach
Potem tramwajem linii 13 (105Na #370+371) podjeżdżam na Plac Wolności, gdzie na ławeczce spędzam resztę czasu. Tam zobaczyłem m.in. czerwoną 102Na #163 z lampami od stopiątki. Do domu wracałem osobowym 4330/1 (EN57-1325+1293). Przed Mysłowicami złapaliśmy 4 minuty opóźnienia. Między Jęzorem a Jaworznem Szczakową też prawie cały czas telepaliśmy się 40km/h przez co w Szczakowej było już +9. Ale w Trzebini zgubiliśmy opóźnienie przez skrócenie postoju. Stał tam też towarowy z ET21-57. Dalej jechaliśmy szybko i mimo że z każdej stacyjki ruszał planowo to na następnej byliśmy przed czasem. I jeszcze w Mydlnikach było planowe 13 minut postoju na krzyżowanie z pospiesznym "Ślązakiem".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz