Kiedy
w 2002 roku rozpocząłem zwiedzanie sieci tramwajowych w innych miastach Polski,
na początek skupiłem się na Górnym Śląsku. Nie tylko dlatego, że blisko
Krakowa, ale też ze względu na niepowtarzalny klimat tej sieci. Tramwaje
jeżdżące z jednego miasta do drugiego, w dużej mierze po odcinkach
jednotorowych z mijankami. Do tego wciąż eksploatowane liniowo tramwaje typu N
i 102Na, które z Krakowa już zniknęły. Uroki tych tras spowodowały, że
w 2002 r. odbyłem w sumie 3 wyprawy do GOP-u. Pierwszą podróż odbyłem 31
stycznia i była ukierunkowana na Sosnowiec i Katowice. Wycieczkę rozpocząłem o
godzinie 9:13 na dworcu PKP w Mysłowicach dokąd dotarłem "Wandą".
Przed dworcem stoi już tramwaj linii 26 (105Na #601, pociąg 2602).
 |
105Na #601 na pętli przy dworcu PKP w Mysłowicach |
Szybko
kupiłem bilety w pobliskim kiosku i wsiadłem do wagonu, który od razu rusza. Zaraz
po starcie skręcamy w ciemny zaułek, a potem jedziemy wzdłuż Czarnej Przemszy,
stanowiącej tu granicę Mysłowic i Sosnowca. Po chwili przejeżdżamy most
nad rzeką i torami kolei piaskowej. Na przystanku Modrzejów Pastewna dość długo
oczekujemy na pociąg z przeciwka. Dalej szlak jest jednotorowy. Na następnych
mijankach pociągi z przeciwka już na nas oczekiwały. Zapełnienie naszego składu
początkowo jest marne, ale już od Pawiaka wagon robi się zatłoczony. Trasa
linii nr 26 na odcinku od Modrzejowa do Dańdówki miała niegdyś kilka przecięć w
jednym poziomie z torami kolejowymi. Do dzisiejszych czasów przetrwało jedno z
nich, w Niwce z linią kolei piaskowej. Wysiadam w jego pobliżu i oglądam to co
z niego zostało. Niegdyś było to też jedyne w Polsce skrzyżowanie
jednopoziomowe linii tramwajowej z zelektryfikowaną linią kolejową. Niestety
sieć trakcyjna nad torem kolejowym została zdemontowana.
 |
105N #452 pokonuje skrzyżowanie z torem kolei piaskowej
w Niwce |
Dalej idę wzdłuż torów
tramwajowych do mijanki Dańdówka Osiedle robotnicze. Tam akurat krzyżują się
pociągi 2606 (105Na #501) i 2603 (105Na #450). Potem zszedłem na stację
kolejową Sosnowiec Dańdówka, gdzie manewrowały SM42-244 i SM31-020. Przyjechał
też osobowy nr 2429 Sędziszów - Katowice (EN57-1072+1071).
 |
SM42-244 na stacji Sosnowiec Dańdówka |
 |
SM31-020 na stacji Sosnowiec Dańdówka |
 |
EN57-1072+1071 jako pociąg osobowy z Sędziszowa do Katowic
zatrzymuje się w Sosnowcu Dańdówce |
Stamtąd wróciłem do
torów tramwajowych i przeszedłem do trójkąta w Dańdówce, w celu kontynuowania
podróży do centrum Sosnowca.
 |
105Na #527 w Sosnowcu na ulicy Wojska Polskiego (róg Niweckiej) |
 |
Skład 105Na #633+634 na przystanku Dańdówka Trójkąt |
 |
105Na #451 na przystanku Dańdówka Trójkąt |
Pociąg linii 27 (105N #500+499 poc. 2705)
przyjechał z 5-minutowym poślizgiem. Stan wagonów dawał wiele do życzenia, ale
niestety była to wówczas cecha znacznej części taboru PKT Katowice. Na al. 3 Maja
od dworca głównego do Wawelu tory ułożono na płytach betonowych, a mimo to
tramwaje robią tam dużo hałasu. Wysiadłem na przystanku Podstacja, koło Parku
Sieleckiego, gdzie zrobiłem sobie przerwę na zdjęcia.
 |
105Na #751+752 na alei 3 Maja w Sosnowcu |
 |
Skład #761+762 o malowaniu zakładowo-sprejowym na alei
3 Maja w Sosnowcu |
 |
Skład #328+329 dojeżdża do przystanku Sosnowiec Podstacja |
Podróż kontynuowałem do
Katowic tramwajem linii 15 (105Na #746+745, poc. 1504). Za skrętem w ulicę
Sobieskiego przed wjazdem na jednotor oczekujemy na pociąg 1501 (105Na #781+782).
Przystanek Sosnowiec Brynica: siedzenia ze stopiątek posłużyły za ławeczkę dla
oczekujących na tramwaj. Dalej tory tramwajowe biegną wzdłuż kolejowych.
Wysiadłem na mijance Szopienice Dwór w Katowicach i tam zostałem na nieco
dłużej. W pobliżu znajduje się bardzo klimatyczny tunelik tramwajowy pod linią kolejową. Tuż po godzinie 12 na mijance Szopienice Dwór spotykają się dwie stodwójki (#213 - poc.1403 i #214 - poc.1505). Na liniach 14 i 15 tylko po jednym pociągu jest obsługiwane stodwójką, reszta to składy 2x105Na.
 |
105Na #680+679 na ulicy Wiosny Ludów w Szopienicach |
 |
102Na #213 przed mijanką Szopienice Dwór |
Wagonem #213 udaję się do Katowic. Jazdę nim można uznać za średnią
przyjemność, bo siedzenia są plastikowe i bardzo niskie. Po drodze przejeżdżamy
obok zajezdni w Zawodziu, gdzie dostrzegam m.in. "kanciaka" 102N #150
i niebieskie stopiątki nauki jazdy. Wysiadam przy Rynku, gdzie robię trochę
zdjęć.
 |
Zmodernizowany "tyrystor" 105N/MH-677 koło Teatru Śląskiego |
 |
105Na #703 linii 41bis na rynku w Katowicach |
 |
102Na #182 na Rynku w Katowicach |
Potem tramwajem linii 13 (105Na #370+371) podjeżdżam na Plac Wolności,
gdzie na ławeczce spędzam resztę czasu. Tam zobaczyłem m.in. czerwoną 102Na
#163 z lampami od stopiątki. Do domu wracałem osobowym 4330/1 (EN57-1325+1293).
Przed Mysłowicami złapaliśmy 4 minuty opóźnienia. Między Jęzorem a Jaworznem
Szczakową też prawie cały czas telepaliśmy się 40km/h przez co w Szczakowej
było już +9. Ale w Trzebini zgubiliśmy opóźnienie przez skrócenie postoju. Stał
tam też towarowy z ET21-57. Dalej jechaliśmy szybko i mimo że z każdej
stacyjki ruszał planowo to na następnej byliśmy przed czasem. I jeszcze
w Mydlnikach było planowe 13 minut postoju na krzyżowanie z pospiesznym "Ślązakiem".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz