piątek, 27 marca 2020

2004-06-25 do Kielc na autobusy i do Skarżyska-Kamiennej na pociągi

Na początku wakacji 2004 roku postanowiłem odwiedzić linię kolejową Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki. Zachęcił mnie do tego klimat tej trasy (trakcja spalinowa oraz całkiem niezły ruch pasażerski i towarowy). Wówczas kursowało tam 6 par pociągów osobowych zestawianych ze składów SP42+2Bh, oraz podobna liczba pociągów towarowych. Tak więc linia miała całkiem nieźle wykorzystywaną przepustowość. Przy okazji poświęciłem 3 godziny na zdjęcia autobusów miejskich w Kielcach.
 
Piątek 25 czerwca. Wyruszam o 7:45 "Sanem" w składzie EU07-238 +A+B+A+B+B, z czego pierwsza jedynka zdeklasowana. Niestety wszystkie wagony mają korytarz po lewej stronie (patrząc w kierunku jazdy), a ja preferuję miejsca w wagonach z korytarzem po prawej stronie. Frekwencja w pociągu po 2-3 osoby na przedział. Po drodze w Sędziszowie mijamy skład talbotów prowadzony lokomotywami S253+S255 z PTKiGK Rybnik, a w Sitkówce Nowinach stał "gagarin" ST44-1110 z towarem do Wolicy. A teraz pora na trochę spamu autobusowego z Kielc.
Jelcz 120M #674 na alei IX Wieków Kielc
Jelcz 120M #664 na ulicy Warszawskiej
 
Neoplan N4016 #306 na ulicy Warszawskiej

Jelcz 120M #660 oraz Ikarus 280.70 #207
na ulicy Ogrodowej

Jelcz PR110 #589 na ulicy Żytniej

Solaris U12 #310 na ulicy Żytniej

Ikarus 280.70 #207 na ulicy Romualda
Mielczarskiego

Neoplan N4016 #307 na ulicy Grunwaldzkiej

Jelcz 120M #680 na ulicy Grunwaldzkiej
 Na tym koniec części autobusowej i pora na kolejową.

SM42-285 manewruje na stacji w Kielcach
W dalszą drogę wyruszamy "Bolkiem" o 12:11. Przyjechał z jakąś katowicką EU07, a po jej odłączeniu z drugiej strony podczepiła się lubelska EU07-451. Niestety tu też wszystkie wagony miały korytarze po lewej stronie ;/, ale jakoś przeżyję te 44 km. Wyruszyliśmy z Kielc planowo, ale w Suchedniowie byliśmy 4 minuty przed czasem i tyleż tam odstaliśmy. Punktualnie o 12:51 "Bolko" przyjechał do Skarżyska-Kamiennej. Na tutejszej "szopie" stoi dużo lokomotyw spalinowych m.in. SM42, ST44, ST43, a na stacji stoi sporo wagonów piętrowych, w większości bez ważnej rewizji. Przy peronie stała EU07-056 z "bipą" do Stalowej Woli Rozwadowa,
EU07-056 z pociągiem osobowym do
Stalowej Woli Rozwadów na stacji
Skarżysko-Kamienna
a po jakimś czasie podstawiono i mój pociąg 21026 do Tomaszowa Mazowieckiego (SM42-1066 i 2 bonanzy).
SM42-1066 z pociągiem osobowym do
Tomaszowa Mazowieckiego
Planowo o 13:25 oba pociągi odjechały. Frekwencja w tych dwóch wagonach przyzwoita, i prędkość też całkiem niezła jak na linię niezelektryfikowaną (miejscami 70 km/h). Za przystankiem Skarżysko Milica przekraczamy drogę nr 7, a potem tor zbliża się do drogi 42 (Skarżysko Kamienna - Radomsko), której będzie towarzyszył przez 12 km. Ja wysiadam z pociągu na przystanku Brzask. Położony jest on przy przejeździe przez drogę 42 na skraju sosnowego zagajnika. Tu zamierzam czatować przez najbliższe pół godziny. Przed wyjazdem szperając po forach kolejowych znalazłem wątek na temat rozkładu jazdy towarów na tej trasie. Zgodnie z tym co tam wyczytałem w godzinach popołudniowych powinna wracać zdawka ze Stąporkowa. Wcześniej jednak zjawiła się planowo osobówka 12025 (skład to SP42-079 + 2Bh).
SP42-079 z pociągiem osobowym z Tomaszowa
Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej na
przystanku Brzask
Ponieważ do 14:30 zdawka się nie pojawiła to postanowiłem pójść na piechotę do Bliżyna, co nie było trudne, gdyż równolegle do toru biegnie droga krajowa. Kawałek za przystankiem Brzask znajduje się nowo wyremontowany przepust. Można go poznać po śnieżnobiałym tłuczniu i podkładach strunobetonowych. Jest to dobre miejsce do fotografowania pociągów, ale zdawczy ze Stąporkowa nie nadjeżdżał. W końcu ruszyłem w dalszą drogę, aż tu nagle słyszę rp1. W takim razie sprint do tego przepustu i po chwili owa zdawka nadjechała. Ciągnęła ją SM42-696, a w składzie znajdowały się 4 węglarki z drewnem i cysterna.
SM42-696 z pociągiem zdawczym ze Stąporkowa
do Skarżyska-Kamiennej przed przystankiem Brzask
Zgodnie z wiedzą jaką uzyskałem na forach, linią Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna codziennie kursują składy towarowe z piaskiem kwarcowym z kopalni w Jeleniu i Bratkowie do Huty Szkła Jarosław. Jak się przyjedzie na kilka godzin na zdjęcia, jest duża szansa że przynajmniej jeden się trafi. W nadziei, że tak się stanie poszedłem dalej wzdłuż torów do Bliżyna. Po około półgodzinnym marszu dotarłem do stacji w Bliżynie i faktycznie na stacji stało brutto: ST43-137 + ok. 20 węglarek.
ST43-137 ze składem towarowym na stacji Bliżyn
Zapewne czekało na krzyżowanie z osobowym 21028. Stacja Bliżyn składa się z toru głównego zasadniczego, głównego dodatkowego i dwóch bocznych. Semafory wyjazdowe są kształtowe, a wjazdowe - świetlne. Punktualnie o 15:50 wjeżdża osobowy 21028: SP42-130 + 2Bh (całkiem sporo ludzi). Semafor ze zgrzytem podnosi swoje ramię i osobówka opuszcza stację.
SP42-130 z pociągiem osobowym relacji
Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki
rusza ze stacji Bliżyn
Zaraz potem wyjechał towarowy i stacja opustoszała. Ja do pociągu powrotnego miałem niecałą godzinę więc poszedłem do centrum wsi na przerwę posiłkową. Wracam na stację gdy pociąg już wjeżdża. Skład to: SM42-906 + 2Bh (tym razem nieco pustawe). Wsiadam i jedziemy w drogę powrotną do Skarżyska. Stonka donośnie trąbi przed przejazdami i rozpędza skład do całkiem niezłej szybkości jak na linię niezelektryfikowaną. Ogólnie linia Skarżysko Kamienna - Tomaszów Mazowiecki ma się całkiem nieźle. Zadowalająca frekwencja w pociągach osobowych i duża liczba pociągów towarowych gwarantuje byt tej linii przez najbliższy czas. Krótko po 17 wjeżdżamy do Skarżyska Kamiennej. Z naszych dwóch bonanz wysiada około 20 osób.
SM42-906 z pociągiem osobowym z Tomaszowa
Mazowieckiego przyjechała do Skarżyska-Kamiennej
 10 minut później przyjeżdża kibel z Ostrowca Świętokrzyskiego, też przyjechało nim około 20 osób.
EN57-1449 jako pociąg osobowy z Ostrowca
Świętokrzyskiego skończył bieg w Skarżysku-Kamiennej
W międzyczasie przez stację przemknął rumun ST43-361 z dość długim bruttem. Planowo o 17:23 przyjeżdża "San", którym udam się do domu. Skład jest dzielony na części do Krakowa Płaszowa i Przemyśla, prowadzi EU07-238. Do Krakowa jadą wagony A+B+A+B+A z czego pierwsza i ostatnia jedynka są zdeklasowane. Dwójki są zapełnione do ostatniego miejsca (początek wakacji), ale udało mi się znaleźć wolny przedział w zdeklasowanej jedynce (widać ludzie nauczyli się, że czerwone wagony to nie dla nich) i co najważniejsze miała ona korytarz po prawej stronie :) Zdeklasowane jedynki jednak nierzadko są w gorszym stanie od niejednej dwójki. Mój przedział akurat nie był taki zły jeśli nie liczyć wysiedzianej tkaniny i nieco rozszczelnionego okna. W Sobkowie zjeżdżamy na niewłaściwy, ponieważ na moście na Nidzie jest zamknięty jeden tor. W Miąsowej wracamy na właściwy i już po ponad godzinie jesteśmy w Krakowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz