wtorek, 11 maja 2021

2009-05-20 Wrocławski tramwaj na Górnym Śląsku

W maju 2009 roku przez 2 tygodnie Tramwaje Śląskie testowały tramwaj 205WrAs produkcji wrocławskiego Protramu. Śląski przewoźnik po latach zapaści i niedofinansowania coraz poważniej myślał o zakupie nowego taboru i Protram postanowił z tej okazji wypromować swój produkt w GOP-ie. Wagon 205WrAs #2710 z MPK Wrocław przyjechał do Katowic 9 maja i do 21 maja można było go spotkać na linii 6 z Bytomia Politechniki Śląskiej do Katowic Brynowa. W przedostatni dzień testów Protrama wybrałem się na Śląsk, wykonać mu parę zdjęć. Drugą okazją do odwiedzin tych stron było uruchomienie nowej linii tramwajowej numer 39. Linia ta kursowała na trasie Katowice Plac Miarki - Chorzów Metalowców i miała za zadanie "wspomagać" linię 19. Dziewiętnastkę obsługują przeważnie składy 2x105Na, jednak na trzech pociągach kursowały wówczas solówki. Ponieważ momentami bywało w nich tłoczno KZK GOP wychodząc na przeciw wymaganiom pasażerów dziewiętnastki uruchomił linię 39. "Wspomaganie" dziewiętnastki przez linię 39 polega na tym, że wagony linii 39 na odcinku Katowice Plac Miarki - Chorzów Metalowców jechały minutę przed solowymi 19. 

Do Katowic przyjechałem pociągiem osobowym 3426/7 (EN57-2047) wyruszającym z Krakowa przed godziną 10. Po niespełna dwugodzinnej jeździe dotarłem do Katowic. Na początek udałem się na Rynek, skąd planowałem podjechać do Chorzowa na ulicę Metalowców. Gdy czekałem na tramwaj nadjechała jedna z dwóch brygad linii 39 (105Na #340) oraz ex-krakowski skład #879+880 noszący tu numery #270+271. 

Katowice, ulica Warszawska. 116Nd #806 wyjeżdżający z zajezdni
Zawodzie

Jeden z dwóch pociągów obsługujących linię 39. 105Na #340 na 
katowickim Rynku

Skład #270+271 na Rynku w Katowicach. Wagony pochodzą
z Krakowa, gdzie nosiły numery #879+880

Do Chorzowa przemieściłem się tramwajem linii 19 (105Na #492+493). Po dotarciu na trójkąt przy ulicy Metalowców w Chorzowie sfotografowałem stojący tam wagon #281 (ex MPK Kraków #905) linii 39. 

Chorzów Metalowców. Wagon #281 (ex MPK Kraków #905) czeka
na przyjazd solówki linii 19, by pojechać przed nią do Katowic.

Wagon miał tu około 40- minutową przerwę. Przy czym nie była to żadna przerwa posiłkowa, lecz tyle trwał niemal każdy postój w tym miejscu. Było to spowodowane tym, że przy układaniu rozkładu linii 39 bezwzględnym priorytetem było jeżdżenie minutę przed solowymi pociągami linii 19. Po jakimś czasie od strony Bytomia przyjechała solówka #703 linii 19 i wtedy wagon linii 39 ruszył dotrzymując jej towarzystwa do samych Katowic. 

W końcu długo oczekiwana solówka linii 19 nadjechała (105Na #703).
Odtąd będzie ona jechała w ślad za wagonem linii 39

Chwilę później z tego samego kierunku nadjechał główny cel mojej wyprawy, czyli niebieski wagon 205WrAs #2710. Wykonałem mu zdjęcie na tle kamienicy z logo Konstalu. 

Chorzów Metalowców. 205WrAs #2710 z MPK Wrocław na testach
na Górnym Śląsku. Niestety wrocławskiemu producentowi nie udało
się zdobyć sieci, na której panowały wówczas niepodzielnie wozy
z Konstalu.

Do momentu, gdy wagon będzie jechał w drugą stronę jest jeszcze sporo czasu, więc dla jego zabicia postanowiłem przemieścić się do Chorzowa Batorego. Dowiózł mnie tam autobus linii 98. Po trwającym prawie 2 lata remoncie w końcu otwarto ulice Gliwicką w Katowicach. Z tej okazji linia 7 znów kursuje do Zawodzia, a 20 kursująca dotychczas z Zawodzia do Placu Wolności wydłużona została do Rynku w Chorzowie. 

105Na #329 na ulicy Armii Krajowej w Chorzowie. Niedługo wcześniej
zakończył się remont ulicy Gliwickiej w Katowicach i z tej okazji
dwudziestka zagościła w Chorzowie

Skład #725+736 nieopodal dworca PKP Chorzów Batory

Po wykonaniu paru zdjęć dwudziestek w Chorzowie wsiadłem do składu #659+660 jadącego w stronę Zawodzia. W planach miałem dostać się na Rynek, a potem przejść pod Spodek, żeby zrobić zdjęcie wrocławskiego tramwaju na tle jednego z głównych symboli GOP-u. Niestety na przeszkodzie stanęło mi zatrzymanie przed Placem Wolności, przez co musiałem trochę dłuższy odcinek pokonać na piechotę. Na szczęście zdążyłem dotrzeć na miejsce przed przyjazdem Protrama. 

Skład #284+285 (ex MPK Kraków #867+890) na ulicy Chorzowskiej
w Katowicach

Skład #711+712 minął katowickie Rondo Ziętka

116Nd #801 na tle spodka

Wrocławski tramwaj na tle symbolu Katowic

Skład #262+282 (ex MPK Kraków #883+869) na Rondzie Ziętka
w Katowicach

Po wykonaniu zdjęcia wyprawę uznałem za zaliczoną i zakończyłem ten krótki spontaniczny wypad na Górny Śląsk. Do Krakowa wróciłem osobówką 4332/3 (EN57-2053+2068) meldującą się w Krakowie po godzinie 16.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz