środa, 23 grudnia 2020

2016-09-29 Wizyta w Toruniu i Bydgoszczy


Na przełomie września i października 2016 r. po 10 latach przerwy odwiedziłem Toruń i Bydgoszcz. W obu miastach na tamtejszych sieciach tramwajowych (bo to one były głównym celem wyjazdu) w ciągu tej dekady zaszły zmiany, zarówno w zarówno w zakresie infrastruktury jak i taboru. W Toruniu zlikwidowane zostało w 2011 r. torowisko w ulicy Wschodniej stanowiące łącznik między trasami do Elany i Olimpijskiej. Natomiast 3 lata później wybudowana została nowa trasa w ulicy Sienkiewicza i Gagarina wraz z pętlą przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika oraz odbudowany został krótki odcinek w Szosie Chełmińskiej pomiędzy Wałami Sikorskiego a Czerwoną Drogą. W zakresie taborowym pojawiły się wagony niskopodłogowe Pesa Swing. W latach 2014-2015 przyszło 6 5-członowych wozów 122NbT, 6 3-członowych 121NbT oraz 5 5-członowych dwukierunkowych 122NbT Duo. Dodatkowo część Konstali 805Na poddanych zostało modernizacji. Jednak chyba największym magnesem przyciągającym miłośników komunikacji miejskiej do Torunia są Jelcze 120M. Gród Kopernika w 2016 r. był największym w kraju królestwem kwadratów. W eksploatacji pozostawało ich wówczas około 50 sztuk. Również w Bydgoszczy przez ostatnie 10 lat rozrosła się sieć tramwajowa oraz pojawił się nowy tabor. W 2012 r. po 14 latach przerwy bydgoski dworzec główny odzyskał połączenie tramwajowe. Nowa trasa jednak tylko częściowo pokrywa się ze starą. Odgałęzia się ona od ulicy Marszałka Focha i biegnie wzdłuż ulicy Naruszewicza, przez most nad Brdą do ulicy Dworcowej, gdzie łączy się z trasą starej linii. Do 1998 r. tramwaje miały pętlę przy samym dworcu głównym. Nowa trasa biegnie kawałek dalej. Skręca w prawo w ulicę Zygmunta Augusta i kończy się przy ulicy Rycerskiej. Natomiast kilka miesięcy przed naszą wizytą otwarta została ponad 7-kilometrowa trasa z pętli Wyścigowa do Fordonu. Trasa kończy się na pętli Łoskoń i ma dwie pętle pośrednie: Przylesie i Niepodległości. Jednocześnie przebudowana został pętla Wyścigowa. Nowa trasa ma na swojej trasie najdłuższy odcinek między przystankami tramwajowymi. Od przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód do kolejnego przy ulicy Rejewskiego jest 2,5 kilometra. W zakresie taborowym w 2008 r. pojawiły się dwie pięcioczłonowe Pesy Tramicusy 122N, a w 2016 r. 12 Swingów 122NaB.

Dzień 1. Czwartek 29 września 2016 r. Dojazd do Torunia

Wyruszyliśmy z Marcinem z Krakowa po południu po mojej pracy. Pomknęliśmy autostradą tak, żeby przed zmrokiem udało się jeszcze zrobić jakieś zdjęcia. Pierwszym autobusem jakiemu zrobiliśmy zdjęcia był (a jakże) Jelcz 120M, konkretnie wóz #458 na pętli Na Skarpie. 

Jelcz 120M #458 na pętli Na Skarpie w Toruniu

Potem zajechaliśmy na położoną nieopodal pętlę tramwajową Olimpijska, gdzie przywitał nas smutny widok w postaci odstawionych wozów 805Na. Potargana parasolka i czerwone niebo dodatkowo pogłębiały ten smutny klimat. No cóż przyszły nowe Swingi i poczciwe Konstale musiały ustąpić im miejsca. 

Odstawione wagony 805Na przy pętli Olimpijska

W zapadającym już zmroku wykonaliśmy jeszcze zdjęcia Swingów na pętli, po czym zjechaliśmy do hotelu. 

122NbT Duo #314 i #316 na pętli Olimpijska

Bazę mieliśmy w podtoruńskich Łysomicach, tuż przy linii kolejowej do Grudziądza.

Dzień 2. Piątek 30 września 2016 r. Toruń i Bydgoszcz

Mieliśmy hotel przy samej linii kolejowej, to aż się prosiło żeby dzień zacząć od zdjęcia pociągu z Grudziądza. Niestety mieliśmy pecha, bo akurat z powodu jakiegoś wypadku ruch był wstrzymany. Udaliśmy się więc prosto do Torunia na zdjęcia komunikacyjne. Rozglądaliśmy się za położonymi w pobliżu pętlami, gdzie jeździ dużo autobusów i znaleźliśmy takową przy ulicy Mazowieckiej. Ulokowaliśmy się w jej pobliżu, na skrzyżowaniu ulicy Kociewskiej i Mlecznej licząc, że trafimy kilka Jelczy. Jako pierwszy przyjechał gazowy Solaris U12 #560, ale tuż za nim zjawił się Jelcz 120M #480. 

Solaris U12 #560 na ulicy Kociewskiej

Jelcz 120M #480 skręca z ulicy Kociewskiej w Mleczną

Większość ostałych przy życiu toruńskich kwadratów pochodzi z lat 1997-2003, czyli z trzeciej serii produkcyjnej. Co ciekawe mają one drzwi przełożone od skasowanych wozów ze starszych roczników. Ponoć jest to podyktowane tym, że drzwi starszego typu rzadziej się psują. Następnie przemieściliśmy się na ulicę Polną, gdzie nawinął się MAN NL283 #537 oraz Jelczu #509. 

MAN NL283 #537 na ulicy Polnej

Jelcz 120M/3 #509 na ulicy Polnej

Potem postanowiliśmy się skupić bardziej na tramwajach. Przejechaliśmy na drugą stronę linii kolejowej Poznań – Olsztyn i znaleźliśmy się na ulicy Skłodowskiej-Curie, którą kursuje dwójka i czwórka. Kilkaset metrów stąd kończą one bieg na jednotorowej pętli Elana. Jako pierwsza przyjechała klasyczna 805Na #256, a na kolejnej brygadzie był krótki Swing #310.

805Na #256 na pętli Elana

121NbT #310 na pętli Elana

Jadąc w kierunku centrum upolowaliśmy solówkę 805Na po modernizacji.

Zmodernizowana 805Na #241 na ulicy Skłodowskiej-Curie

Trzy przystanki za Elaną znajduje się pętla pośrednia Wschodnia, gdzie kończy trójka. Podobnie jak dwójka i czwórka, obsługiwana jest ona przez 805Na solo oraz krótkie Swingi. 

805Na #218 wyjeżdża z pętli Wschodnia

Niegdyś odgałęziała się tu trasa do Placu Daszyńskiego, zachowało się po niej kilkaset metrów torowiska. Na pętli stały też odstawione trzy wagony 805Na. Kolejne pół godziny spędziliśmy na tej pętli fotografując zarówno tramwaje jak i autobusy. Jelcze jechały praktycznie jeden za drugim, udało nam się upolować cztery. 

Jelcz 120M #483 na ulicy Wschodniej

Odstawione 805Na #252, #253 i #212 na pętli Wschodnia

Jelcz 120M #461 na ulicy Wschodniej

805Na #243 na pętli Wschodnia

121NbT #308 na pętli Wschodnia

805Na #258 na pętli Wschodnia

Jelcz 120M/3 #492 skręca z ulicy Skłodowskiej-Curie we Wschodnią

805Na #270 na ulicy Skłodowskiej-Curie

805Na #235 na ulicy Skłodowskiej-Curie 

Jelcz 120M #471 na ulicy Skłodowskiej-Curie

MAN NL283 #522 na ulicy Wschodniej

Trafił się też MAN NG313 Lion`s City #555, jeden z trzech toruńskich przegubowców. To jest ewenement na skalę kraju, że tak duże miasto jak Toruń ma tylko 3 autobusy przegubowe. 

MAN NG313 Lion`s City #555 na ulicy Wschodniej

Gdy już nasyciliśmy się zdjęciami z ulicy Wschodniej przemieściliśmy się na Szosę Lubicką, którą biegnie trasa tramwajowa do Olimpijskiej, obsługiwana przez jedynkę i piątkę. Obie linie obsługiwane są przez długie Swingi oraz składy zmodernizowanych 805Na. 

122NbT Duo #314 na Szosie Lubickiej

Zmodernizowane 805Na #230+231 na Szosie Lubickiej

Trafiły nam się też dwie jelczowskie ciekawostki. Jedną był 120M #435, jeden z ostatnich z berlietowskim przodem. 

Jelcz 120M #435 na Szosie Lubickiej

Drugą zaś był jeden z dwóch tutejszych airwolfów, czyli Jelczy M121M. Przez Toruń przewinęła się ponad setka Jelczy serii 120, ale z serii 121 były tylko dwa.

Jelcz M121M #428 na Placu Daszyńskiego

Szosą Lubicką zmierzaliśmy w kierunku centrum fotografując po drodze tramwaje. Tak dotarliśmy do punktu przesiadkowego wybudowanego przy przystanku kolejowym Toruń Miasto. 

805Na #264+265 na Szosie Lubickiej

122NbT #301 na Szosie Lubickiej

122NbT #306 na ulicy Szumana. W tle kościół św. Katarzyny.

805Na #232+233 na ulicy Warszawskiej

122NbT #304 na ulicy Trauguta, na punkcie przesiadkowym
przy przystanku kolejowym Toruń Miasto

Potem na chwilę wróciliśmy na trasę w kierunku Wschodniej i Elany. W rejonie ulicy Podgórnej upolowaliśmy solówkę #243 na trójce. Na ulicy Uniwersyteckiej nawinął się też następny kwadrat #493. 

Jelcz 120M/3 #493 na ulicy Uniwersyteckiej

805Na #243 na ulicy Podgórnej

121NbT #310 na przystanku autobusowo-tramwajowym na Szosie
Chełmińskiej

Kolejnym naszym celem były rejony miasta położone na zachód od centrum. Odwiedziliśmy przystanek Reja, gdzie kończy bieg trójka. Zawraca ona poprzez kryterium uliczne złożone z ulic: Broniewskiego, Reja, Bydgoskiej i Sienkiewicza. Przy tej ostatniej mieści się też słynna mini zajezdnia tramwajowa, która nie mieści całego taboru. Akurat na końcówkę dotarła klasyczna 805Na #243, która zjechała do zajezdni, a na jej miejsce podstawiła się zmodernizowana #240. 

805Na #240 na ulicy Reja

805Na #243 na ulicy Bydgoskiej

Następnie odwiedziliśmy Plac Rapackiego, główny węzeł przesiadkowy Torunia. Można się tu przesiąść z tramwajów na autobusy kursujące przez most na Wiśle do lewobrzeżnej części miasta, gdzie jest położony m.in. dworzec główny. Niegdyś można było tam dojechać tramwajem. Niestety linia do dworca głównego została usunięta w 1984 r. z powodu tamowania ruchu drogowego na moście. Do dziś na Placu Rapackiego można zobaczyć pozostałości po zlikwidowanej linii tramwajowej. 

122NbT #306 na ulicy Chopina

805Na #270 na Placu Rapackiego

122NbT #304 na ulicy Chopina przed Placem Rapackiego

121NbT #308 na Placu Rapackiego. W tle most
na Wiśle i pozostałości linii tramwajowej do dworca
głównego

Następnie wróciliśmy pod zajezdnię tramwajową, po czym odwiedziliśmy najmłodszą toruńską trasę tramwajową prowadzącą do pętli Uniwersytet. Obsługują ją jedynka i czwórka. 

805Na #244 i #243 na ulicy Sienkiewicza przy zajezdni

Wykonaliśmy jedno ujęcie na ulicy Gagarina oraz kilka na samej pętli. 

805Na #264+265 na ulicy Gagarina, na oddanej w 2014 r. trasie
do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

805Na #249 na pętli Uniwersytet

122NbT Duo #313 wjeżdża na pętlę Uniwersytet

Ten sam wagon wyjeżdża z pętli Uniwersytet

Zbliżała się godzina 12, więc podjęliśmy decyzję, że drugą połowę dnia spędzimy zwiedzając komunikację miejską w Bydgoszczy. Tramwajową sieć Torunia już i tak prawie całą zwiedziliśmy, a to co nam zostało obejrzymy jutro. Krajówką nr 80 sprawnie przedostaliśmy się do mostu kolejowo-drogowego na Wiśle w Fordonie, nadwiślańskim miasteczku przyłączonym do Bydgoszczy w 1973 roku. Na początek zajechaliśmy na miejscowy Rynek na zdjęcia autobusów. Tabor autobusowy MZK Bydgoszcz jest mniej ciekawy z punktu widzenia miłośnika komunikacji miejskiej, same Mercedesy i Solarisy. Na brukowanych ulicach pośród zaniedbanych kamienic fordońskich nawinęło się kilka małych Solarisów oraz przegubowych Mercedesów Conecto. 

Mercedes Conecto O530G #645 na ulicy Bydgoskiej w Bydgoszczy
Fordonie

Solaris U8,6 #870 na ulicy Wyzwolenia

Dość szybko jednak przemieściliśmy się na północ do oddanej kilka miesięcy temu trasy tramwajowej. Pierwsze zdjęcia bydgoskich tramwajów wykonaliśmy na pętli pośredniej Niepodległości. Kończą tu bieg linie 7 i 10, a dalej do pętli końcowej Łoskoń jadą trójka i piątka. 

805Na #360 dotarł na pętlę Niepodległości

Ten sam wagon rusza w drogę powrotną w kierunku centrum

Skład 805Na #281+264 na ulicy Generała Andersa

Przed pętlą Łoskoń uwieczniliśmy dwa Swingi. 

122NaB #112 przed pętlą Łoskoń

122NaB #121 na ulicy Generała Andersa przed pętlą Łoskoń

Potem zajechaliśmy do sklepu osiedlowego na zakupy, po czym zaglądnęliśmy na stację kolejową Bydgoszcz Fordon, gdyż zaraz miał jechać szynobus Arrivy. Na nieco zapuszczonej stacyjce uwieczniliśmy SA133-022 jadącego z Bydgoszczy przez Chełmżę do Torunia. 

SA133-022 jako pociąg osobowy z Bydgoszczy przez Chełmżę
do Torunia przystanął na stacji Bydgoszcz Fordon

Potem wróciliśmy na trasę tramwajową i wzdłuż niej przemieszczaliśmy się w kierunku centrum zatrzymując się na zdjęcia w ciekawszych miejscach, m.in. przy pętli pośredniej Przylesie. 

805Na #260 na ulicy Akademickiej

Skład 805Na #346+347 na ulicy Akademickiej

Skład #330+331 na ulicy Akademickiej

122NaB #118 mija pętlę pośrednią Przylesie

Niedługo potem znaleźliśmy się przy przerzuconej nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód estakadzie tramwajowej z ulokowanym na niej punktem przesiadkowym. Spodobało nam się to miejsce, więc zostaliśmy tu chwilę w celu wykonania kilku zdjęć zarówno tramwajowych jak i kolejowych. 

805Na #227 zjechał z estakady nad stacją Bydgoszcz Wschód

Trafiły nam się dwie osobówki, z Torunia przyjechał elf EN76-052, natomiast do Torunia pojechał kibel EN57-1276. 

EN76-052 jako pociąg osobowy z Torunia Wschodniego do
Bydgoszczy Gł. na stacji Bydgoszcz Wschód

EN57-1276 jako pociąg osobowy z Bydgoszczy Gł. do Torunia
Wschodniego na stacji Bydgoszcz Wschód

Zjawiły się też dwa pociągi TLK „Flisak” z Przemyśla do Bydgoszczy i relacji przeciwnej. Co ciekawe na tym drugim pociągu jechała jako podsył gama SU160-004, zapewne wracająca z przeglądu w Pesie. 

EU07-216 z pociągiem TLK "Flisak" z Przemyśla do Bydgoszczy
Głównej zatrzymuje się na stacji Bydgoszcz Wschód

EU07-324 oraz jadąca jako podsył Gama SU160-004 z pociągiem
TLK "Flisak" z Bydgoszczy Gł. do Przemyśla. Stacja Bydgoszcz Wschód

Skład 805Na #296+297 dojeżdża do przystanku Dworzec Bydgoszcz
Wschód od strony centrum

Skład #281+264 dojeżdża do przystanku Dworzec Bydgoszcz
Wschód od strony Fordonu

805Na #227 na przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód

122NaB #120 przed przystankiem Dworzec Bydgoszcz Wschód

Skład #352+353 na przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód

Po wykonaniu zdjęć ruszyliśmy do centrum miasta. Kolejny postój urządziliśmy sobie na Rondzie Fordońskim w celu wykonania zdjęć tramwajów i autobusów. Dużą uwagę poświęciliśmy Mercedesom O345, które reprezentowały wówczas najstarszy typ liniowych autobusów MZK Bydgoszcz.

805Na #360 na Rondzie Fordońskim

Mercedes Conecto O345G #577 na alei Kardynała Wyszyńskiego

Mercedes Citaro O530G #497 na alei Kardynała Wyszyńskiego

Skład 805Na #273+274 na Rondzie Fordońskim

Skład #306+307 na Rondzie Fordońskim

Skład #269+270 kieruje się z Ronda Fordońskiego na Most Pomorski

Solówka #227 zjeżdża z Mostu Pomorskiego

Skład #340+341 zjeżdża z Mostu Pomorskiego

Mercedes Conecto O345G #566 na alei Kardynała Wyszyńskiego

Mercedes Conecto O345G #581 na alei Kardynała Wyszyńskiego

Kolejnym naszym celem była trasa do pętli Las Gdański. Kursowało tam wówczas aż 5 linii. Do planowo docierających tam linii 1, 2 i 10 dołączyły czwórka i szóstka (z powodu remontu trasy do Bielaw). Wykonaliśmy kilka zdjęć przy stadionie Zawiszy oraz jedno na samej pętli. 

122NaB #120 na ulicy Gdańskiej koło stadionu Zawiszy

Skład 805Na #340+341 na ulicy Gdańskiej


Skład #332+333 na ulicy Gdańskiej

Składy #332+333 i #316+317 na pętli Las Gdański

Potem przemieściliśmy się do otwartej w 2012 r. trasy do pętli Rycerska obsługującej dworzec główny. Dociera tu piątka i ósemka. Wykonaliśmy po jednym ujęciu na pętli, koło dworca oraz na moście nad Brdą. W tym momencie na chwilę się wypogodziło i wyszło słońce. Urozmaiciło to nieco ponure i bure zdjęcia z dzisiejszego dnia. 

Skład #277+278 wyjeżdża z pętli Rycerska

Skład #275+276 na ulicy Dworcowej. W tle budynek dworca głównego

Skład #273+274 skręcił z ulicy Dworcowej na most nad Brdą

Mercedes Citaro O530G #428 na ulicy Królowej Jadwigi

Wykorzystując chwilowe przebłyski słońca udaliśmy się na trasę do Wilczaka, częściowo jednotorową z mijankami. Kursują tędy jedynka i trójka. Piątkowe popołudnie sprawiło, że masa słoików wyruszyła na weekend do domu i ulica Nakielska była kompletnie zakorkowana. Nie ułatwiało nam to fotografowania tramwajów, ale udało się wykonać parę ujęć zanim zaszło słońce i zaczęło się ściemniać.

Skład #348+349 na jednotorowym odcinku w ulicy Nakielskiej

Skład #310+311 na mijance przy ulicy Nakielskiej

Na koniec zaglądnęliśmy jeszcze na pętlę dwójki przy Rondzie Kujawskim. Mało kto decyduje się stąd jechać tramwajem do centrum, ze względu na bardzo okrężny przebieg trasy. Jednak ten stan niebawem się zmieni, gdyż w planach jest budowa odcinka w ulicy Kujawskiej do Ronda Bernardyńskiego. 

Skład #326+327 na przystanku przy Rondzie Kujawskim

To było ostatnie ujęcie na dziś. Pojechaliśmy jeszcze na obiad, po czym wróciliśmy do naszego hotelu w podtoruńskich Łysomicach.

Dzień 3. Sobota 1 października 2016 r. Bydgoszcz

Dzień zaczęliśmy od poprawin z pociągiem Arrivy w Łysomicach. Poprzedniego dnia nam się to nie udało, ale tym razem wszystko poszło jak z płatka. Poranny pociąg z Grudziądza zjawił się planowo zestawiony z duńskiego zestawu MR4015+MRD4215. 

Zestaw MR4015+MRD4215 jako pociąg osobowy z Grudziądza
do Torunia Głównego mija Łysomice

Sobotni poranek był mglisty. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w Toruniu w dwóch miejscach, których nie odwiedziliśmy poprzedniego dnia. Jednym był odcinek w ulicy Kraszewskiego, a drugim pętla Motoarena, gdzie kończy dwójka i piątka. 

Solaris U12 #599 na ulicy Kraszewskiego w Toruniu

122NbT #304 na ulicy Kraszewskiego

Co ciekawe przy Motoarenie udało nam się złapać jedyny raz skład klasycznych 805Na. Poprzedniego dnia zwykłe 805Na widzieliśmy wyłącznie solo, a w składach jeździły same zmodernizowane. 

Skład 805Na #223+224 oraz 122NbT #305 na pętli Motoarena

Na koniec na pożegnanie przejechał Jelczu 120M #502. Potem pożegnaliśmy definitywnie Toruń i ruszyliśmy na Bydgoszcz. 

Jelcz 120M/3 #502 na Szosie Bydgoskiej

Po drodze zboczyliśmy jeszcze na przystanek Ostromecko w celu złapania szynobusu Arrivy z Chełmży do Bydgoszczy (SA106-017). 

SA106-017 jako pociąg osobowy z Chełmży do Bydgoszczy
hamuje przed przystankiem Ostromecko

Po dotarciu w rejon dworca Bydgoszcz Wschód przemieściliśmy się na drugi brzeg Brdy, na ulicę Toruńską, którą kursują tramwaje do Łęgnowa. Ulicą Toruńską zmierzaliśmy w stronę centrum łapiąc po drodze solówkę na szóstce i skład na dwójce. 

805Na #314 na ulicy Toruńskiej w Bydgoszczy

Skład 805Na #328+329 na ulicy Toruńskiej

W międzyczasie mgła się rozeszła i zrobił się całkiem ładny dzień. Na dłużej zatrzymaliśmy się na pętli pośredniej Babia Wieś. Udało się nam tu złapać jednego z dwóch Tramicusów 122N. 

Solówka #295 mija pętlę Babia Wieś

Skład #229+252 dojeżdża do Babiej Wsi od strony Ronda Toruńskiego

Jeden z dwóch bydgoskich wagonów 122N. Wóz #365 na Babiej Wsi

Potem Marcin udał się na służbowe szkolenie, a ja sam się zająłem fotografowaniem tramwajów. 

Skład 805Na #284+285 na ulicy Bernardyńskiej

Wagon #259 skręca z ulicy Gdańskiej w Jagiellońską

Skład #342+343 na ulicy Marszałka Focha

Skład #277+278 skręca z ulicy Naruszewicza w Marszałka Focha

Główny nacisk położyłem na najmłodsze trasy tramwajowe, czyli na Rycerską i Łoskoń. Na trasie na Rycerską najwięcej ujęć wykonałem na moście nad Brdą. 

Skład #320+321 zjeżdża z mostu nad Brdą na ulicę Naruszewicza

122NaB #122 jadący w kierunku Rycerskiej pokonuje most nad Brdą

Gdy już nasyciłem się ujęciami z centrum, wsiadłem w trójkę zmierzającą na Łoskoń. Podjechałem nią na ulicę Generała Andersa na przystanek przy osiedlu Bajka. Stąd wracałem w kierunku dworca Bydgoszcz Wschód robiąc po drodze zdjęcia. 

Skład 805Na #322+323 na trasie na Łoskoń, ulica Gen. Andersa

122NaB #119 na ulicy Generała Andersa

Wagon #115 na ulicy Generała Andersa

Swing #112 na ulicy Generała Andersa

122NaB #122 na ulicy Gen. Andersa

805Na #293 na łączniku między ulicą Akademicką a Gen. Andersa

122NaB #117 na ulicy Gen. Andersa

805Na #304 skręca z ulicy Gen. Andersa w Akademicką

Skład #316+317 na ulicy Akademickiej

Słońce stopniowo świeciło coraz słabiej aż zrobiło się tak samo ponuro jak wczoraj. Przy pętli Przylesie trafił się jeszcze jeden tutejszy rodzynek, czyli skład 805NM+805NMD #362+363. Są to wagony 805Na po gruntownej modernizacji przeprowadzonej w Pesie.

805Na #359 na ulicy Akademickiej, w tle pętla Przylesie

Kolejne bydgoskie rodzynki. Wozy 805NM+805NMD #362+363
mijają pętlę Przylesie

122NaB #116 na ulicy Akademickiej

805Na #293 na ulicy Akademickiej

122NaB #121 na ulicy Akademickiej

Wagon #122 na ulicy Akademickiej

Z kolei wagon #227 to najbardziej klasyczna bydgoska 805Na. Ma zachowane najwięcej oryginalnych detali, m.in. drzwi z dolnymi szybkami oraz pozostałości po szybkach nad drzwiami. 

Bydgoski klasyk, 805Na #227 na ulicy Akademickiej

Na trasie na Łoskoń znajduje się najdłuższy w Polsce odcinek między przystankami tramwajowymi. Od przystanku Rejewskiego do Dworca Bydgoszcz Wschód tramwaje jadą bez postoju 2,5 kilometra. 

Seria z najdłuższego w Polsce odcinku między przystankami
tramwajowymi. Skład #316+317 na ulicy Lewińskiego

Skład 805Na #277+278

Skład #330+331

122NaB #116

Skład 805Na #302+303

Skład 805NM+805NMD #362+363

805Na #304

W okolicach dworca Bydgoszcz Wschód do linii tramwajowej zbliża się linia kolejowa nr 201 Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo, pełniąca tu funkcję towarowej obwodnicy Bydgoszczy. Akurat trwał remont linii i czynny był tylko jeden tor. W kierunku stacji Bydgoszcz Wschód przyjechał klasyczny zielony jamnik ET41-095, a po tym jak zwolnił szlak, w drugą stronę pojechał Dragon Lotosu E6ACT-006. 

ET41-095 z pociągiem towarowym dojeżdża do stacji Bydgoszcz
Wschód od strony Nowej Wsi Wielkiej

E6ACT-006 wyjeżdża ze stacji Bydgoszcz Wschód na szlak
w kierunku Nowej Wsi Wielkiej

Wykonałem jeszcze kilka zdjęć na przystanku przy dworcu Bydgoszcz Wschód, po czym zdecydowałem się przemieścić do Łęgnowa.

122NaB #117 zjeżdża z estakady nad dworcem Bydgoszcz Wschód

122NaB #113 oraz skład 805Na #308+309 na przystanku przy
dworcu Bydgoszcz Wschód

Kiedy zaliczałem tę trasę 10 lat temu urzekł mnie jej klimat, więc postanowiłem ponownie ją odwiedzić. Wsiadłem w siódemkę, która zawiozła mnie na ulicę Toruńską, gdzie przesiadłem się na szóstkę.

Skład 805Na #282+283 na ulicy Toruńskiej

Trasa początkowo biegła cały czas wzdłuż ulicy Toruńskiej. Minęliśmy zajezdnię tramwajową, po czym wjechaliśmy w strefę przemysłową. Klimaty trochę jak na krakowskim Pleszowie. Na wysokości zakładów Stomil znajduje się pętla pośrednia, gdzie kończy linia 9 kursująca tylko w dni robocze w szczycie. Przejechaliśmy pod wiaduktem linii kolejowej nr 201, po czym torowisko odbija w prawo i przez lasek i ogródki działkowe wspina się w kierunku Łęgnowa. Po chwili trasa dołącza się do ulicy Hutniczej i wiedzie wzdłuż niej pośród pól i domków jednorodzinnych do pętli Łęgnowo. 

805Na #259 na pętli Łęgnowo

Wysiadłem na pętli i wracałem w kierunku Stomilu robiąc zdjęcia tramwajów w ciekawszych miejscach. Jedna linia kursująca co 20 minut powodowała, że musiałem się sporo naczekać, ale nigdzie mi się nie spieszyło.

Wagon #259 na ulicy Hutniczej

Wagon #361 w rejonie ulicy Sadowej

Ten sam wagon w drodze powrotnej z Łęgnowa w rejonie ulicy
Spadzistej

Wóz #314 za chwilę przekroczy ulicę Smoleńską

Wagon #314 na ulicy Toruńskiej

Wagon #325 na ulicy Toruńskiej

W pewnym momencie Marcin zadzwonił, że skończył szkolenie i pytał się gdzie jestem. Odpowiedziałem, żeby jechał na Stomil. Gdy kolega dotarł, pojechaliśmy odwiedzić brakujące nam dwie pętle położone w południowej części miasta, czyli Kapuściska i Glinki. Z Łęgnowa przemieściliśmy się na skróty przez ulicę Chemiczną do pętli Kapuściska. Docierają tu linie 7 i 8. 

Skład #326+327 oraz solówka #226 na pętli Kapuściska

Wagon #304 dojeżdża do pętli Kapuściska

Niedaleko stąd jest pętla Glinki, gdzie kończy czwórka. 

Wagon #275 na pętli Glinki

Na sam koniec zajrzeliśmy jeszcze raz na trasę szóstki do Łęgnowa, gdzie zrobiliśmy pożegnalne ujęcia. 

Wagon #259 na ulicy Toruńskiej

Wagon #361 na ulicy Toruńskiej

Wyjeżdżając już z miasta ulicą Toruńską urzekł nas bardzo przystanek kolejowy Bydgoszcz Łęgnowo położony nad rozlewiskami Brdy. Szkoda, że żaden pociąg akurat nie jechał. Ale przynajmniej mamy pretekst, żeby jeszcze kiedyś tu przyjechać. To by było na tyle. Z Bydgoszczy ruszyliśmy do Torunia, gdzie wskoczyliśmy na autostradę, którą śmignęliśmy do Krakowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz