Na przełomie września i października 2016 r. po 10 latach przerwy odwiedziłem Toruń i Bydgoszcz. W obu miastach na tamtejszych sieciach tramwajowych (bo to one były głównym celem wyjazdu) w ciągu tej dekady zaszły zmiany, zarówno w zarówno w zakresie infrastruktury jak i taboru. W Toruniu zlikwidowane zostało w 2011 r. torowisko w ulicy Wschodniej stanowiące łącznik między trasami do Elany i Olimpijskiej. Natomiast 3 lata później wybudowana została nowa trasa w ulicy Sienkiewicza i Gagarina wraz z pętlą przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika oraz odbudowany został krótki odcinek w Szosie Chełmińskiej pomiędzy Wałami Sikorskiego a Czerwoną Drogą. W zakresie taborowym pojawiły się wagony niskopodłogowe Pesa Swing. W latach 2014-2015 przyszło 6 5-członowych wozów 122NbT, 6 3-członowych 121NbT oraz 5 5-członowych dwukierunkowych 122NbT Duo. Dodatkowo część Konstali 805Na poddanych zostało modernizacji. Jednak chyba największym magnesem przyciągającym miłośników komunikacji miejskiej do Torunia są Jelcze 120M. Gród Kopernika w 2016 r. był największym w kraju królestwem kwadratów. W eksploatacji pozostawało ich wówczas około 50 sztuk. Również w Bydgoszczy przez ostatnie 10 lat rozrosła się sieć tramwajowa oraz pojawił się nowy tabor. W 2012 r. po 14 latach przerwy bydgoski dworzec główny odzyskał połączenie tramwajowe. Nowa trasa jednak tylko częściowo pokrywa się ze starą. Odgałęzia się ona od ulicy Marszałka Focha i biegnie wzdłuż ulicy Naruszewicza, przez most nad Brdą do ulicy Dworcowej, gdzie łączy się z trasą starej linii. Do 1998 r. tramwaje miały pętlę przy samym dworcu głównym. Nowa trasa biegnie kawałek dalej. Skręca w prawo w ulicę Zygmunta Augusta i kończy się przy ulicy Rycerskiej. Natomiast kilka miesięcy przed naszą wizytą otwarta została ponad 7-kilometrowa trasa z pętli Wyścigowa do Fordonu. Trasa kończy się na pętli Łoskoń i ma dwie pętle pośrednie: Przylesie i Niepodległości. Jednocześnie przebudowana został pętla Wyścigowa. Nowa trasa ma na swojej trasie najdłuższy odcinek między przystankami tramwajowymi. Od przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód do kolejnego przy ulicy Rejewskiego jest 2,5 kilometra. W zakresie taborowym w 2008 r. pojawiły się dwie pięcioczłonowe Pesy Tramicusy 122N, a w 2016 r. 12 Swingów 122NaB.
Dzień 1. Czwartek 29 września 2016 r. Dojazd do Torunia
Wyruszyliśmy z Marcinem z Krakowa po południu po mojej pracy. Pomknęliśmy autostradą tak, żeby przed zmrokiem udało się jeszcze zrobić jakieś zdjęcia. Pierwszym autobusem jakiemu zrobiliśmy zdjęcia był (a jakże) Jelcz 120M, konkretnie wóz #458 na pętli Na Skarpie.
 |
Jelcz 120M #458 na pętli Na Skarpie w Toruniu |
Potem zajechaliśmy na położoną nieopodal pętlę tramwajową Olimpijska, gdzie przywitał nas smutny widok w postaci odstawionych wozów 805Na. Potargana parasolka i czerwone niebo dodatkowo pogłębiały ten smutny klimat. No cóż przyszły nowe Swingi i poczciwe Konstale musiały ustąpić im miejsca.
 |
Odstawione wagony 805Na przy pętli Olimpijska |
W zapadającym już zmroku wykonaliśmy jeszcze zdjęcia Swingów na pętli, po czym zjechaliśmy do hotelu.
 |
122NbT Duo #314 i #316 na pętli Olimpijska |
Bazę mieliśmy w podtoruńskich Łysomicach, tuż przy linii kolejowej do Grudziądza.
Dzień 2. Piątek 30 września 2016 r.
Toruń i Bydgoszcz
Mieliśmy
hotel przy samej linii kolejowej, to aż się prosiło żeby dzień zacząć od
zdjęcia pociągu z Grudziądza. Niestety mieliśmy pecha, bo akurat z powodu
jakiegoś wypadku ruch był wstrzymany. Udaliśmy się więc prosto do Torunia na
zdjęcia komunikacyjne. Rozglądaliśmy się za położonymi w pobliżu pętlami, gdzie
jeździ dużo autobusów i znaleźliśmy takową przy ulicy Mazowieckiej.
Ulokowaliśmy się w jej pobliżu, na skrzyżowaniu ulicy Kociewskiej i Mlecznej
licząc, że trafimy kilka Jelczy. Jako pierwszy przyjechał gazowy Solaris U12
#560, ale tuż za nim zjawił się Jelcz 120M #480.
 |
Solaris U12 #560 na ulicy Kociewskiej |
 |
Jelcz 120M #480 skręca z ulicy Kociewskiej w Mleczną |
Większość ostałych przy życiu toruńskich
kwadratów pochodzi z lat 1997-2003, czyli z trzeciej serii produkcyjnej. Co
ciekawe mają one drzwi przełożone od skasowanych wozów ze starszych roczników.
Ponoć jest to podyktowane tym, że drzwi starszego typu rzadziej się psują. Następnie
przemieściliśmy się na ulicę Polną, gdzie nawinął się MAN NL283 #537 oraz
Jelczu #509.
 |
MAN NL283 #537 na ulicy Polnej |
 |
Jelcz 120M/3 #509 na ulicy Polnej |
Potem postanowiliśmy się skupić bardziej na tramwajach.
Przejechaliśmy na drugą stronę linii kolejowej Poznań – Olsztyn i znaleźliśmy
się na ulicy Skłodowskiej-Curie, którą kursuje dwójka i czwórka. Kilkaset
metrów stąd kończą one bieg na jednotorowej pętli Elana. Jako pierwsza
przyjechała klasyczna 805Na #256, a na kolejnej brygadzie był krótki Swing
#310.
 |
805Na #256 na pętli Elana |
 |
121NbT #310 na pętli Elana |
Jadąc w kierunku centrum upolowaliśmy solówkę 805Na po modernizacji.
 |
Zmodernizowana 805Na #241 na ulicy Skłodowskiej-Curie |
Trzy
przystanki za Elaną znajduje się pętla pośrednia Wschodnia, gdzie kończy
trójka. Podobnie jak dwójka i czwórka, obsługiwana jest ona przez 805Na solo
oraz krótkie Swingi.
 |
805Na #218 wyjeżdża z pętli Wschodnia |
Niegdyś odgałęziała się tu trasa do Placu Daszyńskiego,
zachowało się po niej kilkaset metrów torowiska. Na pętli stały też odstawione
trzy wagony 805Na. Kolejne pół godziny spędziliśmy na tej pętli fotografując
zarówno tramwaje jak i autobusy. Jelcze jechały praktycznie jeden za drugim,
udało nam się upolować cztery.
 |
Jelcz 120M #483 na ulicy Wschodniej |
 |
Odstawione 805Na #252, #253 i #212 na pętli Wschodnia |
 |
Jelcz 120M #461 na ulicy Wschodniej |
 |
805Na #243 na pętli Wschodnia |
 |
121NbT #308 na pętli Wschodnia |
 |
805Na #258 na pętli Wschodnia |
 |
Jelcz 120M/3 #492 skręca z ulicy Skłodowskiej-Curie we Wschodnią |
 |
805Na #270 na ulicy Skłodowskiej-Curie |
 |
805Na #235 na ulicy Skłodowskiej-Curie |
 |
Jelcz 120M #471 na ulicy Skłodowskiej-Curie |
 |
MAN NL283 #522 na ulicy Wschodniej |
Trafił się też MAN NG313 Lion`s City #555, jeden
z trzech toruńskich przegubowców. To jest ewenement na skalę kraju, że tak duże
miasto jak Toruń ma tylko 3 autobusy przegubowe.
 |
MAN NG313 Lion`s City #555 na ulicy Wschodniej |
Gdy już nasyciliśmy się
zdjęciami z ulicy Wschodniej przemieściliśmy się na Szosę Lubicką, którą
biegnie trasa tramwajowa do Olimpijskiej, obsługiwana przez jedynkę i piątkę.
Obie linie obsługiwane są przez długie Swingi oraz składy zmodernizowanych
805Na.
 |
122NbT Duo #314 na Szosie Lubickiej |
 |
Zmodernizowane 805Na #230+231 na Szosie Lubickiej |
Trafiły nam się też dwie jelczowskie ciekawostki. Jedną był 120M #435,
jeden z ostatnich z berlietowskim przodem.
 |
Jelcz 120M #435 na Szosie Lubickiej |
Drugą zaś był jeden z dwóch
tutejszych airwolfów, czyli Jelczy M121M. Przez Toruń przewinęła się ponad
setka Jelczy serii 120, ale z serii 121 były tylko dwa.
 |
Jelcz M121M #428 na Placu Daszyńskiego |
Szosą Lubicką
zmierzaliśmy w kierunku centrum fotografując po drodze tramwaje. Tak dotarliśmy
do punktu przesiadkowego wybudowanego przy przystanku kolejowym Toruń Miasto.
 |
805Na #264+265 na Szosie Lubickiej |
 |
122NbT #301 na Szosie Lubickiej |
 |
122NbT #306 na ulicy Szumana. W tle kościół św. Katarzyny. |
 |
805Na #232+233 na ulicy Warszawskiej |
 |
122NbT #304 na ulicy Trauguta, na punkcie przesiadkowym przy przystanku kolejowym Toruń Miasto |
Potem
na chwilę wróciliśmy na trasę w kierunku Wschodniej i Elany. W rejonie ulicy
Podgórnej upolowaliśmy solówkę #243 na trójce. Na ulicy Uniwersyteckiej nawinął
się też następny kwadrat #493.
 |
Jelcz 120M/3 #493 na ulicy Uniwersyteckiej |
 |
805Na #243 na ulicy Podgórnej |
 |
121NbT #310 na przystanku autobusowo-tramwajowym na Szosie Chełmińskiej |
Kolejnym naszym celem były rejony miasta
położone na zachód od centrum. Odwiedziliśmy przystanek Reja, gdzie kończy bieg
trójka. Zawraca ona poprzez kryterium uliczne złożone z ulic: Broniewskiego,
Reja, Bydgoskiej i Sienkiewicza. Przy tej ostatniej mieści się też słynna mini
zajezdnia tramwajowa, która nie mieści całego taboru. Akurat na końcówkę
dotarła klasyczna 805Na #243, która zjechała do zajezdni, a na jej miejsce
podstawiła się zmodernizowana #240.
 |
805Na #240 na ulicy Reja |
 |
805Na #243 na ulicy Bydgoskiej |
Następnie odwiedziliśmy Plac Rapackiego,
główny węzeł przesiadkowy Torunia. Można się tu przesiąść z tramwajów na
autobusy kursujące przez most na Wiśle do lewobrzeżnej części miasta, gdzie
jest położony m.in. dworzec główny. Niegdyś można było tam dojechać tramwajem.
Niestety linia do dworca głównego została usunięta w 1984 r. z powodu tamowania
ruchu drogowego na moście. Do dziś na Placu Rapackiego można zobaczyć
pozostałości po zlikwidowanej linii tramwajowej.
 |
122NbT #306 na ulicy Chopina |
 |
805Na #270 na Placu Rapackiego |
 |
122NbT #304 na ulicy Chopina przed Placem Rapackiego |
 |
121NbT #308 na Placu Rapackiego. W tle most na Wiśle i pozostałości linii tramwajowej do dworca głównego |
Następnie wróciliśmy pod
zajezdnię tramwajową, po czym odwiedziliśmy najmłodszą toruńską trasę
tramwajową prowadzącą do pętli Uniwersytet. Obsługują ją jedynka i czwórka.
 |
805Na #244 i #243 na ulicy Sienkiewicza przy zajezdni |
Wykonaliśmy jedno ujęcie na ulicy Gagarina oraz kilka na samej pętli.
 |
805Na #264+265 na ulicy Gagarina, na oddanej w 2014 r. trasie do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
 |
805Na #249 na pętli Uniwersytet |
 |
122NbT Duo #313 wjeżdża na pętlę Uniwersytet |
 |
Ten sam wagon wyjeżdża z pętli Uniwersytet |
Zbliżała
się godzina 12, więc podjęliśmy decyzję, że drugą połowę dnia spędzimy
zwiedzając komunikację miejską w Bydgoszczy. Tramwajową sieć Torunia już i tak
prawie całą zwiedziliśmy, a to co nam zostało obejrzymy jutro. Krajówką nr 80
sprawnie przedostaliśmy się do mostu kolejowo-drogowego na Wiśle w Fordonie,
nadwiślańskim miasteczku przyłączonym do Bydgoszczy w 1973 roku. Na początek
zajechaliśmy na miejscowy Rynek na zdjęcia autobusów. Tabor autobusowy MZK Bydgoszcz
jest mniej ciekawy z punktu widzenia miłośnika komunikacji miejskiej, same
Mercedesy i Solarisy. Na brukowanych ulicach pośród zaniedbanych kamienic
fordońskich nawinęło się kilka małych Solarisów oraz przegubowych Mercedesów
Conecto.
 |
Mercedes Conecto O530G #645 na ulicy Bydgoskiej w Bydgoszczy Fordonie |
 |
Solaris U8,6 #870 na ulicy Wyzwolenia |
Dość szybko jednak przemieściliśmy się na północ do oddanej kilka miesięcy
temu trasy tramwajowej. Pierwsze zdjęcia bydgoskich tramwajów wykonaliśmy na
pętli pośredniej Niepodległości. Kończą tu bieg linie 7 i 10, a dalej do pętli
końcowej Łoskoń jadą trójka i piątka.
 |
805Na #360 dotarł na pętlę Niepodległości |
 |
Ten sam wagon rusza w drogę powrotną w kierunku centrum |
 |
Skład 805Na #281+264 na ulicy Generała Andersa |
Przed pętlą Łoskoń uwieczniliśmy dwa
Swingi.
 |
122NaB #112 przed pętlą Łoskoń |
 |
122NaB #121 na ulicy Generała Andersa przed pętlą Łoskoń |
Potem zajechaliśmy do sklepu osiedlowego na zakupy, po czym
zaglądnęliśmy na stację kolejową Bydgoszcz Fordon, gdyż zaraz miał jechać
szynobus Arrivy. Na nieco zapuszczonej stacyjce uwieczniliśmy SA133-022
jadącego z Bydgoszczy przez Chełmżę do Torunia.
 |
SA133-022 jako pociąg osobowy z Bydgoszczy przez Chełmżę do Torunia przystanął na stacji Bydgoszcz Fordon |
Potem wróciliśmy na trasę
tramwajową i wzdłuż niej przemieszczaliśmy się w kierunku centrum zatrzymując
się na zdjęcia w ciekawszych miejscach, m.in. przy pętli pośredniej Przylesie.
 |
805Na #260 na ulicy Akademickiej |
 |
Skład 805Na #346+347 na ulicy Akademickiej |
 |
Skład #330+331 na ulicy Akademickiej |
 |
122NaB #118 mija pętlę pośrednią Przylesie |
Niedługo
potem znaleźliśmy się przy przerzuconej nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód
estakadzie tramwajowej z ulokowanym na niej punktem przesiadkowym. Spodobało
nam się to miejsce, więc zostaliśmy tu chwilę w celu wykonania kilku zdjęć
zarówno tramwajowych jak i kolejowych.
 |
805Na #227 zjechał z estakady nad stacją Bydgoszcz Wschód |
Trafiły nam się dwie osobówki, z Torunia
przyjechał elf EN76-052, natomiast do Torunia pojechał kibel EN57-1276.
 |
EN76-052 jako pociąg osobowy z Torunia Wschodniego do Bydgoszczy Gł. na stacji Bydgoszcz Wschód |
 |
EN57-1276 jako pociąg osobowy z Bydgoszczy Gł. do Torunia Wschodniego na stacji Bydgoszcz Wschód |
Zjawiły
się też dwa pociągi TLK „Flisak” z Przemyśla do Bydgoszczy i relacji
przeciwnej. Co ciekawe na tym drugim pociągu jechała jako podsył gama
SU160-004, zapewne wracająca z przeglądu w Pesie.
 |
EU07-216 z pociągiem TLK "Flisak" z Przemyśla do Bydgoszczy Głównej zatrzymuje się na stacji Bydgoszcz Wschód |
 |
EU07-324 oraz jadąca jako podsył Gama SU160-004 z pociągiem TLK "Flisak" z Bydgoszczy Gł. do Przemyśla. Stacja Bydgoszcz Wschód |
 |
Skład 805Na #296+297 dojeżdża do przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód od strony centrum |
 |
Skład #281+264 dojeżdża do przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód od strony Fordonu |
 |
805Na #227 na przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód |
 |
122NaB #120 przed przystankiem Dworzec Bydgoszcz Wschód |
 |
Skład #352+353 na przystanku Dworzec Bydgoszcz Wschód |
Po wykonaniu zdjęć ruszyliśmy
do centrum miasta. Kolejny postój urządziliśmy sobie na Rondzie Fordońskim
w celu wykonania zdjęć tramwajów i autobusów. Dużą uwagę poświęciliśmy
Mercedesom O345, które reprezentowały wówczas najstarszy typ liniowych
autobusów MZK Bydgoszcz.
 |
805Na #360 na Rondzie Fordońskim |
 |
Mercedes Conecto O345G #577 na alei Kardynała Wyszyńskiego |
 |
Mercedes Citaro O530G #497 na alei Kardynała Wyszyńskiego |
 |
Skład 805Na #273+274 na Rondzie Fordońskim |
 |
Skład #306+307 na Rondzie Fordońskim |
 |
Skład #269+270 kieruje się z Ronda Fordońskiego na Most Pomorski |
 |
Solówka #227 zjeżdża z Mostu Pomorskiego |
 |
Skład #340+341 zjeżdża z Mostu Pomorskiego |
 |
Mercedes Conecto O345G #566 na alei Kardynała Wyszyńskiego |
 |
Mercedes Conecto O345G #581 na alei Kardynała Wyszyńskiego |
Kolejnym naszym celem była trasa do pętli Las Gdański.
Kursowało tam wówczas aż 5 linii. Do planowo docierających tam linii 1, 2 i 10
dołączyły czwórka i szóstka (z powodu remontu trasy do Bielaw). Wykonaliśmy
kilka zdjęć przy stadionie Zawiszy oraz jedno na samej pętli.
 |
122NaB #120 na ulicy Gdańskiej koło stadionu Zawiszy |
 |
Skład 805Na #340+341 na ulicy Gdańskiej |
 |
Skład #332+333 na ulicy Gdańskiej |
 |
Składy #332+333 i #316+317 na pętli Las Gdański |
Potem
przemieściliśmy się do otwartej w 2012 r. trasy do pętli Rycerska obsługującej dworzec
główny. Dociera tu piątka i ósemka. Wykonaliśmy po jednym ujęciu na pętli, koło
dworca oraz na moście nad Brdą. W tym momencie na chwilę się wypogodziło i
wyszło słońce. Urozmaiciło to nieco ponure i bure zdjęcia z dzisiejszego dnia.
 |
Skład #277+278 wyjeżdża z pętli Rycerska |
 |
Skład #275+276 na ulicy Dworcowej. W tle budynek dworca głównego |
 |
Skład #273+274 skręcił z ulicy Dworcowej na most nad Brdą |
 |
Mercedes Citaro O530G #428 na ulicy Królowej Jadwigi |
Wykorzystując
chwilowe przebłyski słońca udaliśmy się na trasę do Wilczaka, częściowo
jednotorową z mijankami. Kursują tędy jedynka i trójka. Piątkowe
popołudnie sprawiło, że masa słoików wyruszyła na weekend do domu i ulica
Nakielska była kompletnie zakorkowana. Nie ułatwiało nam to fotografowania
tramwajów, ale udało się wykonać parę ujęć zanim zaszło słońce i zaczęło się
ściemniać.
 |
Skład #348+349 na jednotorowym odcinku w ulicy Nakielskiej |
 |
Skład #310+311 na mijance przy ulicy Nakielskiej |
Na koniec zaglądnęliśmy jeszcze na pętlę dwójki przy Rondzie
Kujawskim. Mało kto decyduje się stąd jechać tramwajem do centrum, ze względu
na bardzo okrężny przebieg trasy. Jednak ten stan niebawem się zmieni, gdyż w
planach jest budowa odcinka w ulicy Kujawskiej do Ronda Bernardyńskiego.
 |
Skład #326+327 na przystanku przy Rondzie Kujawskim |
To
było ostatnie ujęcie na dziś. Pojechaliśmy jeszcze na obiad, po czym wróciliśmy
do naszego hotelu w podtoruńskich Łysomicach.
Dzień 3. Sobota 1 października 2016
r. Bydgoszcz
Dzień zaczęliśmy od poprawin z pociągiem Arrivy
w Łysomicach. Poprzedniego dnia nam się to nie udało, ale tym razem wszystko
poszło jak z płatka. Poranny pociąg z Grudziądza zjawił się planowo zestawiony
z duńskiego zestawu MR4015+MRD4215.
 |
Zestaw MR4015+MRD4215 jako pociąg osobowy z Grudziądza do Torunia Głównego mija Łysomice
|
Sobotni poranek był mglisty. Po drodze
zatrzymaliśmy się jeszcze w Toruniu w dwóch miejscach, których nie
odwiedziliśmy poprzedniego dnia. Jednym był odcinek w ulicy Kraszewskiego, a
drugim pętla Motoarena, gdzie kończy dwójka i piątka.
 |
Solaris U12 #599 na ulicy Kraszewskiego w Toruniu |
 |
122NbT #304 na ulicy Kraszewskiego |
Co ciekawe przy
Motoarenie udało nam się złapać jedyny raz skład klasycznych 805Na. Poprzedniego
dnia zwykłe 805Na widzieliśmy wyłącznie solo, a w składach jeździły
same zmodernizowane.
 |
Skład 805Na #223+224 oraz 122NbT #305 na pętli Motoarena |
Na koniec na pożegnanie przejechał Jelczu 120M #502. Potem pożegnaliśmy definitywnie Toruń i ruszyliśmy na Bydgoszcz.
 |
Jelcz 120M/3 #502 na Szosie Bydgoskiej |
Po drodze
zboczyliśmy jeszcze na przystanek Ostromecko w celu złapania szynobusu Arrivy z
Chełmży do Bydgoszczy (SA106-017).
 |
SA106-017 jako pociąg osobowy z Chełmży do Bydgoszczy hamuje przed przystankiem Ostromecko |
Po dotarciu w rejon dworca Bydgoszcz Wschód
przemieściliśmy się na drugi brzeg Brdy, na ulicę Toruńską, którą kursują
tramwaje do Łęgnowa. Ulicą Toruńską zmierzaliśmy w stronę centrum łapiąc po
drodze solówkę na szóstce i skład na dwójce.
 |
805Na #314 na ulicy Toruńskiej w Bydgoszczy |
 |
Skład 805Na #328+329 na ulicy Toruńskiej |
W międzyczasie mgła się rozeszła i
zrobił się całkiem ładny dzień. Na dłużej zatrzymaliśmy się na pętli pośredniej
Babia Wieś. Udało się nam tu złapać jednego z dwóch Tramicusów 122N.
 |
Solówka #295 mija pętlę Babia Wieś |
 |
Skład #229+252 dojeżdża do Babiej Wsi od strony Ronda Toruńskiego |
 |
Jeden z dwóch bydgoskich wagonów 122N. Wóz #365 na Babiej Wsi |
Potem
Marcin udał się na służbowe szkolenie, a ja sam się zająłem
fotografowaniem tramwajów.
 |
Skład 805Na #284+285 na ulicy Bernardyńskiej |
 |
Wagon #259 skręca z ulicy Gdańskiej w Jagiellońską |
 |
Skład #342+343 na ulicy Marszałka Focha |
 |
Skład #277+278 skręca z ulicy Naruszewicza w Marszałka Focha |
Główny nacisk położyłem na najmłodsze trasy tramwajowe,
czyli na Rycerską i Łoskoń. Na trasie na Rycerską najwięcej ujęć wykonałem na
moście nad Brdą.
 |
Skład #320+321 zjeżdża z mostu nad Brdą na ulicę Naruszewicza |
 |
122NaB #122 jadący w kierunku Rycerskiej pokonuje most nad Brdą |
Gdy już nasyciłem się ujęciami z centrum, wsiadłem w trójkę
zmierzającą na Łoskoń. Podjechałem nią na ulicę Generała Andersa na przystanek
przy osiedlu Bajka. Stąd wracałem w kierunku dworca Bydgoszcz Wschód robiąc po
drodze zdjęcia.
 |
Skład 805Na #322+323 na trasie na Łoskoń, ulica Gen. Andersa |
 |
122NaB #119 na ulicy Generała Andersa |
 |
Wagon #115 na ulicy Generała Andersa |
 |
Swing #112 na ulicy Generała Andersa |
 |
122NaB #122 na ulicy Gen. Andersa |
 |
805Na #293 na łączniku między ulicą Akademicką a Gen. Andersa |
 |
122NaB #117 na ulicy Gen. Andersa |
 |
805Na #304 skręca z ulicy Gen. Andersa w Akademicką |
 |
Skład #316+317 na ulicy Akademickiej |
Słońce stopniowo świeciło coraz słabiej aż zrobiło się tak samo
ponuro jak wczoraj. Przy pętli Przylesie trafił się jeszcze jeden tutejszy
rodzynek, czyli skład 805NM+805NMD #362+363. Są to wagony 805Na po gruntownej
modernizacji przeprowadzonej w Pesie.
 |
805Na #359 na ulicy Akademickiej, w tle pętla Przylesie |
 |
Kolejne bydgoskie rodzynki. Wozy 805NM+805NMD #362+363 mijają pętlę Przylesie |
 |
122NaB #116 na ulicy Akademickiej |
 |
805Na #293 na ulicy Akademickiej |
 |
122NaB #121 na ulicy Akademickiej |
 |
Wagon #122 na ulicy Akademickiej |
Z kolei wagon #227 to najbardziej klasyczna bydgoska 805Na. Ma zachowane najwięcej oryginalnych detali, m.in. drzwi z dolnymi szybkami oraz pozostałości po szybkach nad drzwiami.
 |
Bydgoski klasyk, 805Na #227 na ulicy Akademickiej |
Na trasie na Łoskoń znajduje się
najdłuższy w Polsce odcinek między przystankami tramwajowymi. Od przystanku
Rejewskiego do Dworca Bydgoszcz Wschód tramwaje jadą bez postoju 2,5 kilometra.
 |
Seria z najdłuższego w Polsce odcinku między przystankami tramwajowymi. Skład #316+317 na ulicy Lewińskiego |
 |
Skład 805Na #277+278 |
 |
Skład #330+331 |
 |
122NaB #116 |
 |
Skład 805Na #302+303 |
 |
Skład 805NM+805NMD #362+363 |
 |
805Na #304 |
W okolicach dworca Bydgoszcz Wschód do linii tramwajowej zbliża się linia
kolejowa nr 201 Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo, pełniąca
tu funkcję towarowej obwodnicy Bydgoszczy. Akurat trwał remont linii i czynny
był tylko jeden tor. W kierunku stacji Bydgoszcz Wschód przyjechał klasyczny
zielony jamnik ET41-095, a po tym jak zwolnił szlak, w drugą stronę pojechał
Dragon Lotosu E6ACT-006.
 |
ET41-095 z pociągiem towarowym dojeżdża do stacji Bydgoszcz Wschód od strony Nowej Wsi Wielkiej |
 |
E6ACT-006 wyjeżdża ze stacji Bydgoszcz Wschód na szlak w kierunku Nowej Wsi Wielkiej |
Wykonałem jeszcze kilka zdjęć na przystanku przy
dworcu Bydgoszcz Wschód, po czym zdecydowałem się przemieścić do Łęgnowa.
 |
122NaB #117 zjeżdża z estakady nad dworcem Bydgoszcz Wschód |
 |
122NaB #113 oraz skład 805Na #308+309 na przystanku przy dworcu Bydgoszcz Wschód |
Kiedy
zaliczałem tę trasę 10 lat temu urzekł mnie jej klimat, więc postanowiłem
ponownie ją odwiedzić. Wsiadłem w siódemkę, która zawiozła mnie na ulicę
Toruńską, gdzie przesiadłem się na szóstkę.
 |
Skład 805Na #282+283 na ulicy Toruńskiej |
Trasa początkowo biegła cały czas
wzdłuż ulicy Toruńskiej. Minęliśmy zajezdnię tramwajową, po czym wjechaliśmy w
strefę przemysłową. Klimaty trochę jak na krakowskim Pleszowie. Na wysokości
zakładów Stomil znajduje się pętla pośrednia, gdzie kończy linia 9 kursująca
tylko w dni robocze w szczycie. Przejechaliśmy pod wiaduktem linii
kolejowej nr 201, po czym torowisko odbija w prawo i przez lasek i ogródki
działkowe wspina się w kierunku Łęgnowa. Po chwili trasa dołącza się do ulicy
Hutniczej i wiedzie wzdłuż niej pośród pól i domków jednorodzinnych do pętli
Łęgnowo.
 |
805Na #259 na pętli Łęgnowo |
Wysiadłem na pętli i wracałem w kierunku Stomilu robiąc zdjęcia
tramwajów w ciekawszych miejscach. Jedna linia kursująca co 20 minut powodowała,
że musiałem się sporo naczekać, ale nigdzie mi się nie spieszyło.
 |
Wagon #259 na ulicy Hutniczej |
 |
Wagon #361 w rejonie ulicy Sadowej |
 |
Ten sam wagon w drodze powrotnej z Łęgnowa w rejonie ulicy Spadzistej |
 |
Wóz #314 za chwilę przekroczy ulicę Smoleńską |
 |
Wagon #314 na ulicy Toruńskiej |
 |
Wagon #325 na ulicy Toruńskiej |
W pewnym
momencie Marcin zadzwonił, że skończył szkolenie i pytał się gdzie jestem.
Odpowiedziałem, żeby jechał na Stomil. Gdy kolega dotarł, pojechaliśmy
odwiedzić brakujące nam dwie pętle położone w południowej części miasta,
czyli Kapuściska i Glinki. Z Łęgnowa przemieściliśmy się na skróty przez
ulicę Chemiczną do pętli Kapuściska. Docierają tu linie 7 i 8.
 |
Skład #326+327 oraz solówka #226 na pętli Kapuściska |
 |
Wagon #304 dojeżdża do pętli Kapuściska |
Niedaleko stąd
jest pętla Glinki, gdzie kończy czwórka.
 |
Wagon #275 na pętli Glinki |
Na sam koniec zajrzeliśmy jeszcze raz
na trasę szóstki do Łęgnowa, gdzie zrobiliśmy pożegnalne ujęcia.
 |
Wagon #259 na ulicy Toruńskiej |
 |
Wagon #361 na ulicy Toruńskiej |
Wyjeżdżając
już z miasta ulicą Toruńską urzekł nas bardzo przystanek kolejowy Bydgoszcz
Łęgnowo położony nad rozlewiskami Brdy. Szkoda, że żaden pociąg akurat nie
jechał. Ale przynajmniej mamy pretekst, żeby jeszcze kiedyś tu przyjechać. To
by było na tyle. Z Bydgoszczy ruszyliśmy do Torunia, gdzie wskoczyliśmy na
autostradę, którą śmignęliśmy do Krakowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz