Podróżni
korzystający z linii kolejowej Kraków – Zakopane od kilku lat są
przyzwyczajeni, że kolej przez kilka miesięcy w roku serwuje im przejazdy
komunikacją zastępczą na wybranych odcinkach. W 2014 roku była ona spowodowana
nie tyle rewitalizacją linii kolejowej, co zmianą jej przebiegu na odcinku od
Stryszowa do Zembrzyc na skutek budowy zbiornika retencyjnego na rzece Skawie w
Świnnej Porębie. Chociaż zamknięty odcinek liczył raptem 10 kilometrów, to
komunikacja zastępcza kursowała na ponad 100-kilometrowej trasie od Kalwarii
Zebrzydowskiej Lanckorony do samego Zakopanego :D. W ramach zmiany przebiegu
linii do likwidacji była przewidziana stacja Skawce. Do roku 1988 była to
stacja węzłowa, gdzie dołączała się linia z Wadowic. Aby nie pogarszać przepustowości
odcinka Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka, w zamian powstawała
mijanka Zembrzyce Nowe. W celu zachowania możliwości dojazdu pociągów do
Zakopanego z sezonie turystycznym, linia była okresowo otwierana. Na
grudzień 2014 roku zaplanowane było oddanie do użytku nowego przebiegu szlaku
Stryszów – Zembrzyce. W związku z tym wakacje 2014 roku były ostatnią
okazją na wykonanie zdjęć pociągów na starym odcinku przez stację Skawce. Na
sobotę 12 lipca zaplanowaliśmy z Marcinem wyjazd dokumentujący ostatnie chwile
stacji Skawce. Przy okazji zajrzeliśmy na odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka,
którego byt wisiał wówczas na włosku. Jedynym pociągiem jaki go przemierzał,
był wtedy Inter Regio „Giewont” z Częstochowy do Zakopanego.
W lipcu 2014 roku było sporo słonecznych dni, ale w dzień kiedy zaplanowaliśmy pożegnanie stacji Skawce niebo było całkiem zasnute chmurami. Naszym pierwszym celem było krzyżowanie pociągu TLK „Podhalanin” ze Szczecina do Zakopanego z osobowym „Podhale” z Zakopanego do Krakowa, które odbywało się właśnie w Skawcach. Mieliśmy spory zapas czasowy i zdążyliśmy osobówkę złapać jeszcze jak zjeżdża z mostu na Skawie przed Suchą Beskidzką.
EN57-2024 jako pociąg regio "Podhale" z Zakopanego do Krakowa zbliża się do Suchej Beskidzkiej |
Potem już ruszyliśmy prosto do Skawiec. W ramach budowy zbiornika wodnego konieczna była również zmiana przebiegu drogi krajowej nr 28 prowadzącej w kierunku Wadowic. Pierwotnie od Zembrzyc biegła ona dnem doliny Skawy, w Tarnawie Dolnej przekraczała w jednym poziomie stary przebieg linii kolejowej i dopiero na wysokości stacji Skawce oddalała się od rzeki kierując się w stronę Mucharza. W wakacje 2014 roku był już ukończony nowy przebieg drogi, który wspina się na wiadukt nad linią kolejową i zboczem doliny kieruje się w stronę Mucharza i Wadowic. Zjechaliśmy z krajówki kierując się przez opustoszałe już tereny po zabudowaniach wsi Skawce, do zlokalizowanej pośrodku niczego stacji. Sprawiała ona przygnębiające wrażenie. Utrzymywane w przejezdności były tylko dwa tory, tak by zachować możliwość krzyżowania pociągów. Reszta zarastała krzakami. Niedługo po naszym przyjeździe przyjechał TLK „Podhalanin” prowadzony przez EU07-331. Przystanął na stacji i oczekiwał na mijankę z osobówką.
EU07-331 z pociągiem TLK "Podhalanin" ze Szczecina do Zakopanego przystanął na stacji Skawce i oczekuje na krzyżowanie z osobówką |
Na samo krzyżowanie jednak nie czekaliśmy. W zamian zdecydowaliśmy się wykonać zdjęcia na odcinku Skawce – Zembrzyce. Osobówkę uwieczniliśmy jadącą wzdłuż Skawy z widokiem na most kolejowy w ciągu nowego przebiegu linii.
Regio "Podhale" na szlaku między Zembrzycami a Skawcami. W tle most na Skawie w ciągu nowego przebiegu linii. |
Z kolei „Podhalanina” złapaliśmy z pozostałościami przejazdu przez drogę krajową nr 28 i wypatroszoną budką dróżnika.
TLK "Podhalanin" mija pozostałości po przejeździe przez drogę krajową nr 28 w Tarnawie Dolnej |
Praktycznie w odbiegu za „Podhalaninem” jechał TLK „Monciak-Krupówki” z Gdyni do Zakopanego. Jego z kolei uwieczniliśmy na jeszcze nie oddanej do użytku mijance Zembrzyce Nowe.
EP07-422 z pociągiem TLK "Monciak-Krupówki" z Gdyni do Zakopanego mija nieczynną jeszcze mijankę Zembrzyce Nowe |
Kolejne zdjęcia wykonaliśmy od strony Stryszowa, gdzie nowy przebieg linii łączył się ze starym. Od Stryszowa nowy przebieg biegnie zboczem doliny wzdłuż drogi do Zembrzyc, a stary obniża się w dolinę Skawy. Przypadkowo udało się tam złapać jadący od strony Suchej Beskidzkiej kiosk z pociągiem sieciowym.
SM42-1320 z pociągiem sieciowym podąża szlakiem Skawce - Stryszów. Na pierwszym planie nowy przebieg linii. |
W Stryszowie będzie on musiał zostać zatrzymany, gdyż od Krakowa zmierza już regio „Kasprowy”. Zajechaliśmy więc na stacyjkę w Stryszowie zrobić jeszcze jedno zdjęcie kioskowi, a potem czym prędzej wróciliśmy w miejsce rozejścia nowego i starego przebiegu linii, żeby tam uwiecznić „Kasprowego”.
SM42-1320 z pociągiem sieciowym oczekuje na krzyżowanie w Stryszowie |
EN57-2033 jako pociąg regio "Kasprowy" z Krakowa do Zakopanego zjeżdża ze Stryszowa do Skawiec. Górą biegnie nowy przebieg linii. |
Kolejny w planie był TLK „Malinowski” z Warszawy do Zakopanego. Na niego z kolei zaczekaliśmy w pobliżu miejsca gdzie stary i nowy przebieg się schodzą przed przystankiem w Zembrzycach, tuż za nowym wiaduktem drogi krajowej nr 28.
EU07-305 z pociągiem TLK "Malinowski" z Warszawy Wsch. do Zakopanego za chwilę minie przystanek Zembrzyce |
Potem rozstaliśmy się z linią Kraków – Zakopane i ruszyliśmy w kierunku Żywca na spotkanie z pociągiem Inter Regio „Giewont”. Było to wówczas jedyne połączenie kolejowe wykorzystujące odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka. Pierwsze ujęcia wykonaliśmy mu na przystanku Pewel Wielka. Po kilku minutach zjawiła się jednostka EN57-1423 rolująca kołami po mokrych i zardzewiałych szynach.
EN57-1423 jako pociąg Inter Regio "Giewont" z Częstochowy do Zakopanego mija przystanek Pewel Wielka |
Niewielka prędkość pociągu sprzyjała gonieniu go samochodem. Złapaliśmy go potem w Hucisku oraz kilka razy w Lachowicach.
"Giewont" opuszcza Hucisko |
Ujęcia z Lachowic |
Zajechaliśmy również na stację w Lachowicach. Peron widać że od dawna nie był użytkowany. „Giewont” miał między Żywcem a Suchą Beskidzką postoje handlowe tylko w Jeleśni, Hucisku i na przystanku Lachowice Centrum. Przy budynku stacyjnym stał sobie mały Fiacik, będący w porównywalnym wieku do gonionej przez nas jednostki EN57.
"Giewont" przejeżdża na biegu (a raczej na marszu) przez zaniedbaną stację Lachowice |
Ostatnie zdjęcie „Giewonta” wykonaliśmy na oklepanej prostej przed semaforem wjazdowym do Suchej Beskidzkiej.
Ostatnia prosta przed Suchą Beskidzką |
To by było tyle na dziś. W drodze powrotnej w Stroniu przecięliśmy jeszcze drogę osobówce z Zakopanego do Krakowa.
EN57-694 jako pociąg regio z Zakopanego do Krakowa rusza ze stacji Stronie |
Wypad uznaliśmy za udany. Pogoda może niezbyt nam dopisała, ale
ważne że udało się udokumentować ostatnie chwile stacji Skawce i przyległych
szlaków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz