czwartek, 23 grudnia 2021

2014-07-12 Pożegnanie stacji Skawce

 

Podróżni korzystający z linii kolejowej Kraków – Zakopane od kilku lat są przyzwyczajeni, że kolej przez kilka miesięcy w roku serwuje im przejazdy komunikacją zastępczą na wybranych odcinkach. W 2014 roku była ona spowodowana nie tyle rewitalizacją linii kolejowej, co zmianą jej przebiegu na odcinku od Stryszowa do Zembrzyc na skutek budowy zbiornika retencyjnego na rzece Skawie w Świnnej Porębie. Chociaż zamknięty odcinek liczył raptem 10 kilometrów, to komunikacja zastępcza kursowała na ponad 100-kilometrowej trasie od Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony do samego Zakopanego :D. W ramach zmiany przebiegu linii do likwidacji była przewidziana stacja Skawce. Do roku 1988 była to stacja węzłowa, gdzie dołączała się linia z Wadowic. Aby nie pogarszać przepustowości odcinka Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka, w zamian powstawała mijanka Zembrzyce Nowe. W celu zachowania możliwości dojazdu pociągów do Zakopanego z sezonie turystycznym, linia była okresowo otwierana. Na grudzień 2014 roku zaplanowane było oddanie do użytku nowego przebiegu szlaku Stryszów – Zembrzyce. W związku z tym wakacje 2014 roku były ostatnią okazją na wykonanie zdjęć pociągów na starym odcinku przez stację Skawce. Na sobotę 12 lipca zaplanowaliśmy z Marcinem wyjazd dokumentujący ostatnie chwile stacji Skawce. Przy okazji zajrzeliśmy na odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka, którego byt wisiał wówczas na włosku. Jedynym pociągiem jaki go przemierzał, był wtedy Inter Regio „Giewont” z Częstochowy do Zakopanego.

W lipcu 2014 roku było sporo słonecznych dni, ale w dzień kiedy zaplanowaliśmy pożegnanie stacji Skawce niebo było całkiem zasnute chmurami. Naszym pierwszym celem było krzyżowanie pociągu TLK „Podhalanin” ze Szczecina do Zakopanego z osobowym „Podhale” z Zakopanego do Krakowa, które odbywało się właśnie w Skawcach. Mieliśmy spory zapas czasowy i zdążyliśmy osobówkę złapać jeszcze jak zjeżdża z mostu na Skawie przed Suchą Beskidzką. 

EN57-2024 jako pociąg regio "Podhale" z Zakopanego do Krakowa
zbliża się do Suchej Beskidzkiej

Potem już ruszyliśmy prosto do Skawiec. W ramach budowy zbiornika wodnego konieczna była również zmiana przebiegu drogi krajowej nr 28 prowadzącej w kierunku Wadowic. Pierwotnie od Zembrzyc biegła ona dnem doliny Skawy, w Tarnawie Dolnej przekraczała w jednym poziomie stary przebieg linii kolejowej i dopiero na wysokości stacji Skawce oddalała się od rzeki kierując się w stronę Mucharza. W wakacje 2014 roku był już ukończony nowy przebieg drogi, który wspina się na wiadukt nad linią kolejową i zboczem doliny kieruje się w stronę Mucharza i Wadowic. Zjechaliśmy z krajówki kierując się przez opustoszałe już tereny po zabudowaniach wsi Skawce, do zlokalizowanej pośrodku niczego stacji. Sprawiała ona przygnębiające wrażenie. Utrzymywane w przejezdności były tylko dwa tory, tak by zachować możliwość krzyżowania pociągów. Reszta zarastała krzakami. Niedługo po naszym przyjeździe przyjechał TLK „Podhalanin” prowadzony przez EU07-331. Przystanął na stacji i oczekiwał na mijankę z osobówką. 

EU07-331 z pociągiem TLK "Podhalanin" ze Szczecina do
Zakopanego przystanął na stacji Skawce i oczekuje na krzyżowanie
z osobówką

Na samo krzyżowanie jednak nie czekaliśmy. W zamian zdecydowaliśmy się wykonać zdjęcia na odcinku Skawce – Zembrzyce. Osobówkę uwieczniliśmy jadącą wzdłuż Skawy z widokiem na most kolejowy w ciągu nowego przebiegu linii. 

Regio "Podhale" na szlaku między Zembrzycami a Skawcami.
W tle most na Skawie w ciągu nowego przebiegu linii.

Z kolei „Podhalanina” złapaliśmy z pozostałościami przejazdu przez drogę krajową nr 28 i wypatroszoną budką dróżnika. 

TLK "Podhalanin" mija pozostałości po przejeździe przez drogę
krajową nr 28 w Tarnawie Dolnej

Praktycznie w odbiegu za „Podhalaninem” jechał TLK „Monciak-Krupówki” z Gdyni do Zakopanego. Jego z kolei uwieczniliśmy na jeszcze nie oddanej do użytku mijance Zembrzyce Nowe. 

EP07-422 z pociągiem TLK "Monciak-Krupówki" z Gdyni
do Zakopanego mija nieczynną jeszcze mijankę Zembrzyce Nowe

Kolejne zdjęcia wykonaliśmy od strony Stryszowa, gdzie nowy przebieg linii łączył się ze starym. Od Stryszowa nowy przebieg biegnie zboczem doliny wzdłuż drogi do Zembrzyc, a stary obniża się w dolinę Skawy. Przypadkowo udało się tam złapać jadący od strony Suchej Beskidzkiej kiosk z pociągiem sieciowym. 

SM42-1320 z pociągiem sieciowym podąża szlakiem Skawce -
Stryszów. Na pierwszym planie nowy przebieg linii.

W Stryszowie będzie on musiał zostać zatrzymany, gdyż od Krakowa zmierza już regio „Kasprowy”. Zajechaliśmy więc na stacyjkę w Stryszowie zrobić jeszcze jedno zdjęcie kioskowi, a potem czym prędzej wróciliśmy w miejsce rozejścia nowego i starego przebiegu linii, żeby tam uwiecznić „Kasprowego”.

SM42-1320 z pociągiem sieciowym oczekuje na krzyżowanie
w Stryszowie

EN57-2033 jako pociąg regio "Kasprowy" z Krakowa do Zakopanego
zjeżdża ze Stryszowa do Skawiec. Górą biegnie nowy przebieg linii.

Kolejny w planie był TLK „Malinowski” z Warszawy do Zakopanego. Na niego z kolei zaczekaliśmy w pobliżu miejsca gdzie stary i nowy przebieg się schodzą przed przystankiem w Zembrzycach, tuż za nowym wiaduktem drogi krajowej nr 28. 

EU07-305 z pociągiem TLK "Malinowski" z Warszawy Wsch.
do Zakopanego za chwilę minie przystanek Zembrzyce

Potem rozstaliśmy się z linią Kraków – Zakopane i ruszyliśmy w kierunku Żywca na spotkanie z pociągiem Inter Regio „Giewont”. Było to wówczas jedyne połączenie kolejowe wykorzystujące odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka. Pierwsze ujęcia wykonaliśmy mu na przystanku Pewel Wielka. Po kilku minutach zjawiła się jednostka EN57-1423 rolująca kołami po mokrych i zardzewiałych szynach.

EN57-1423 jako pociąg Inter Regio "Giewont" z Częstochowy
do Zakopanego mija przystanek Pewel Wielka

Niewielka prędkość pociągu sprzyjała gonieniu go samochodem. Złapaliśmy go potem w Hucisku oraz kilka razy w Lachowicach. 

"Giewont" opuszcza Hucisko

Ujęcia z Lachowic

Zajechaliśmy również na stację w Lachowicach. Peron widać że od dawna nie był użytkowany. „Giewont” miał między Żywcem a Suchą Beskidzką postoje handlowe tylko w Jeleśni, Hucisku i na przystanku Lachowice Centrum. Przy budynku stacyjnym stał sobie mały Fiacik, będący w porównywalnym wieku do gonionej przez nas jednostki EN57. 

"Giewont" przejeżdża na biegu (a raczej na marszu) przez
zaniedbaną stację Lachowice

Ostatnie zdjęcie „Giewonta” wykonaliśmy na oklepanej prostej przed semaforem wjazdowym do Suchej Beskidzkiej. 

Ostatnia prosta przed Suchą Beskidzką

To by było tyle na dziś. W drodze powrotnej w Stroniu przecięliśmy jeszcze drogę osobówce z Zakopanego do Krakowa. 

EN57-694 jako pociąg regio z Zakopanego do Krakowa rusza
ze stacji Stronie

Wypad uznaliśmy za udany. Pogoda może niezbyt nam dopisała, ale ważne że udało się udokumentować ostatnie chwile stacji Skawce i przyległych szlaków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz