sobota, 23 października 2021

2010-03-16 Wojaże po GOP odc. 8: Zabrzańskie plenery

We wtorek 16 marca 2010 r. wybrałem się z Marcinem do GOP-u w celu wykonania zdjęć tramwajów w ciekawych plenerach, których na Górnym Śląsku nie brakuje. Główny nacisk położyliśmy na Zabrze. Wyruszyliśmy z Krakowa po godzinie 9 po godzinnej jeździe autostradą byliśmy u celu. Na początek zaglądnęliśmy na pętlę Makoszowy położoną przy kopalni o tej samej nazwie. Kończy tu tramwaj linii 3 biegnący południkowo przez miasto. Linia ta łączyła niegdyś 5 dworców kolejowych w Zabrzu. Obecnie w ruchu osobowym czynny jest tylko jeden z nich. Pętla Makoszowy położona jest przy dworcu Zabrze Makoszowy położonym na linii Gliwice - Katowice Ligota. Linia ta jest nieczynna w ruchu pasażerskim, ale ruch towarowy jest spory. Akurat jak czekaliśmy na tramwaj przejechała lokomotywa 311D luzem. Gdy nadjechał tramwaj (105Na #564+565) zrobiliśmy mu zdjęcie na pętli, po czym ruszyliśmy w stronę centrum Zabrza szukając ciekawych plenerów. 

Skład 105Na #564+565 zawraca na pętli Makoszowy w Zabrzu

Znaleźliśmy takowe przy kopalni Makoszowy oraz na jednotorze prowadzącym przez las wzdłuż ulicy Makoszowskiej. 

Trójka dojeżdża do mijanki Zabrze Park Świerczewskiego

Po dotarciu do mijanki Zabrze Park Świerczewskiego zauważyliśmy wjeżdżającą na nią kolejną trójkę (105Na #556+557). Będzie ona tu czekała na skład, który fociliśmy na pętli w Makoszowach. Postanowiliśmy więc sfocić krzyżowanie, a następnie połapać skład jadący w kierunku Makoszów na odnalezionych wcześniej motywach. Jak zaplanowaliśmy tak też zrobiliśmy. 

Krzyżowanie na mijance Zabrze Park Świerczewskiego

Skład 105Na #556+557 na ulicy Makoszowskiej

Przy kopalni Makoszowy

Następnie wróciliśmy do mijanki przy Parku Świerczewskiego i podążyliśmy dalej w kierunku centrum Zabrza szukając kolejnych motywów. Na dalszym odcinku torowisko biegnie środkiem jezdni, a ruch samochodów jest dość spory, więc wykonywanie zdjęć tramwajów nie było łatwe. Udało nam się jednak wykonać parę zdjęć. Jednym ze składów, jaki nam się napatoczył był zestaw 111N #342+341, czyli ten co w latach 2006-2008 gościł w Krakowie. Przy tym odcinku linii tramwajowej znajdował się niegdyś dworzec kolejowy Zabrze Południowe leżący na linii Gliwice - Ruda Śląska Wschód. Został on zlikwidowany najwcześniej ze wszystkich pięciu dworców, które komunikował tramwaj linii nr 3, bo w 1991 roku.

Skład #558+559 na ulicy 3 Maja

Skład 111N #342+341 na ulicy 3 Maja przy sądzie rejonowym

Skład 105Na #558+559 na ulicy Lutra

Gdy już cały makoszowski odcinek linii 3 został obfocony, przerzuciliśmy się na linię biegnącą do pętli Zaborze Lompy. Kursowały tędy wówczas aż 4 linie: 1, 4, 5 i 35, z których jedynka jedzie do Rudy Śląskiej Chebzia, a pozostałe trzy kończą przy ulicy Lompy. Pojechaliśmy bez postoju do pętli, a następnie wróciliśmy do centrum Zabrza focąc po drodze tramwaje. Spośród linii kursujących tą trasą, czwórka obsługiwana jest składami 2x105Na a pozostałe linie solówkami. Większość pociągów linii 1 obsługiwana jest wagonami po modernizacji wykonanej przez MPK Łódź z charakterystycznymi ścianami czołowymi. Wagony te nazywane są przez miłośników "żelazkami". Na linii 5 zaś dominowały wagony po modernizacji w Zakładzie Usługowo- Remontowym (ZUR) w Chorzowie. Przy czym ZUR początkowo nie ingerował znacząco w wygląd zewnętrzny. Dopiero od niedawna zaczął stosować nowe atrapy przednie i tylne. Wagony wyremontowane w ten sposób zyskały przydomek "ZURek". 

Wagon #419 jako linia 1 z Gliwic Zajezdni do Rudy Chebzia mija
pętlę Zaborze Lompy

Wagony #608 i #418 na pętli Zaborze Lompy

111N #373 wjeżdża na pętlę Zaborze Lompy

105N/ML #732 po modernizacji w MPK Łódź mija pętlę Zaborze
Lompy

Część trasy z centrum Zabrza do Zaborza jest dwutorowa, część jednotorowa z mijankami. Zauważyliśmy jednak że między przystankami Zaborze Lompy i Zaborze Elektrociepłownia trwa budowa drugiego toru. No i nic dziwnego, jeszcze 5 lat wcześniej kursowały tędy tylko dwie linie (4 i 29), obecnie jest ich dwa razy więcej, przy czym piątka kursuje co 10 minut i odcinki jednotorowe są tu dość uciążliwe. Z ciekawszych wagonów jakie sfociliśmy na tym odcinku był: 111N #373 linii 35, który na pętli Lompy przebrał się na piątkę, ZUR-ek #658 na 5, oraz skład #260+261 pochodzący z MPK Kraków, który kursował na czwórce.

Kolejne żelazko, 105N/ML #733 na ulicy Wolności za przystankiem
Zaborze Elektrociepłownia

"ZURek", czyli wagon 105N/MH po remoncie w Zakładzie Usługowo-
Remontowym w Chorzowie Batorym. Wagon #658 na przystanku
Zaborze Elektrociepłownia

Skład 105Na #561+382 zjeżdża z odcinka jednotorowego przed
przystankiem Zaborze Elektrociepłownia zwalniając tor ZURkowi

Skład #260+261 obok zabrzańskiej elektrociepłowni. Wagony te
pochodzą z MPK Kraków, gdzie nosiły numery #738+739.

Wóz #418 zjeżdża z odcinka jednotorowego pomiędzy przystankami
Zaborze Skargi i Zaborze Elektrociepłownia. Obok trwa budowa
drugiego toru

"Wyłupek" #620 obok elektrociepłowni

111N #373 na jednotorze między przystankami Zaborze skansen
Luiza i Zabrze Sienkiewicza. W tle zabrzańska elektrociepłownia

Mijanka wagonów 105Na #461 i 111N #373 przy przystanku Zabrze
Sienkiewicza

105Na #408 na przystanku Zabrze Sienkiewicza

Po odwiedzeniu odcinka do ulicy Lompy postanowiliśmy pofocić trochę w samym centrum Zabrza, które zostało parę lat temu ładnie odremontowane i wycofany został stąd tranzytowy ruch samochodów. Brukowane ulice, urokliwe kamieniczki i stylowe latarnie stały się wdzięcznymi motywami do zdjęć tramwajów. Nawinął nam się tam m.in. wagon #788 po modernizacji w poznańskim Modertransie (Moderus Alfa) oraz wóz #267 o krakowskim rodowodzie. 

105Na #788 po modernizacji w Modertransie mija centrum Zabrza

Wagon #654 na ulicy Wolności w centrum Zabrza

105N/ML #732 na ulicy Wolności w centrum Zabrza

105Na #267 wspina się ulicą Powstańców Śląskich w stronę Placu
Wolności. Wagon ten pochodzi z Krakowa, gdzie jeździł z numerem #440

Następnie postanowiliśmy obfotografować odcinek do granicy z Gliwicami, po którym kursują linie 1 i 4. Sąsiadujące ze sobą miasta Zabrze i Gliwice cechuje niestety zupełnie odmienne podejście do komunikacji tramwajowej. O ile władze Zabrza są bardzo protramwajowe i planują inwestować w modernizację torów na swoim terenie, o tyle prezydent Gliwic jest zagorzałym wrogiem tramwajów i za wszelką cenę próbował udowodnić mieszkańcom, że tramwaje są nieopłacalne w eksploatacji, że korzystniej będzie je zlikwidować i zastąpić autobusami. Po długich staraniach w 2009 roku w końcu dopiął swego i przekonał KZK GOP do likwidacji tramwajów w swoim mieście. Od 1 września 2009 roku tramwaje do Gliwic już nie docierają. Trasa z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami jest w całości dwutorowa i biegnie w większości po południowej stronie ulicy Wolności na wydzielonym torowisku. Na sporej części tej trasy występują stare charakterystyczne dla GOP-owskiej sieci łukowe wysięgniki sieci trakcyjnej, więc nie omieszkaliśmy uwiecznić ich na zdjęciach.

105N/ML #733 zmierza ulicą Wolności w kierunku gliwickiej zajezdni.
Minął przystanek Maciejów Kondratowicza.

Skład #655+393 na ulicy Wolności pod charakterystycznymi dla
Górnego Śląska łukowymi wysięgnikami siec trakcyjnej. Dojeżdża
do przystanku Zabrze Słowackiego.

Wóz #419 na ulicy Wolności ściga się z DAB-em z PKM Gliwice

105N/ML #786 na przystanku Zabrze Damrota

Naszym kolejnym celem była północna część trasy trójki, czyli odcinek do Mikulczyc. Odcinek między centrum Zabrza a mijanką Zabrze Pole Ludwik jest mało fotogeniczny. Dużo motywów znaleźliśmy za to na dalszym odcinku od mijanki do pętli w Mikulczycach (m.in. kamienice i kościół przy ulicy Tarnopolskiej oraz mostek na potoku Mikulczyckim przed samą pętlą. Akurat w stronę pętli jechał skład 111N, który parę lat temu przebywał u nas na wypożyczeniu, więc zaplanowaliśmy sesję zdjęciową w Mikulczycach. Udało nam się zrobić na szybkiego zdjęcie z kościołem przy placu Kroczka. 

Skład 111N #342+341 na przystanku Mikulczyce Plac Kroczka
przy kościele Św. Wawrzyńca

Pętla w Mikulczycach leży przy niegdyś węzłowej stacji PKP Zabrze Mikulczyce leżącej na linii Bytom - Pyskowice z odgałęzieniem do stacji Tworóg Brynek. Niestety szlaki na Pyskowice i Tworóg Brynek już nie istnieją, a od strony Bytomia przyjeżdżały wówczas sporadycznie pociągi towarowe. Na pętli w Mikulczycach są długie postoje i napotkaliśmy tam wcześniejszy pociąg w postaci składu #558+559, który szykował się do odjazdu. 

Składy 105Na #558+559 oraz 111N #342+341 na pętli Mikulczyce

Pojechaliśmy więc na motyw z kamienicami. Niestety wykonanie zdjęcia uniemożliwiła nam ciężarówka, która zatrzymała się przed przejściem dla pieszych i zasłoniła tramwaj. Zrealizowaliśmy więc awaryjny motyw pod dawnym wiaduktem kolejowym przed samą mijanką. 

Skład #558+559 przejeżdża pod dawnym wiaduktem kolejowym
przed mijanką Zabrze Pole Ludwik

Na mijance czekał już drugi skład (105Na #364+392), więc wróciliśmy szybko do kamienic w Mikulczyc, żeby zrobić zdjęcie z kamienicą z wieżą, którą przyuważyliśmy goniąc za poprzednim składem. 

Skład #364+392 na ulicy Tarnopolskiej

Jako następny z Mikulczyc będzie jechał skład 111N, więc zaplanowaliśmy pogoń za nim do samego centrum Zabrza. Najpierw sfotografowaliśmy go na mostku na potoku Mikulczyckim, a potem przy wyjeździe spod wiaduktu drogi Bytom - Gliwice.

Skład 111N #342+341 na mostku na Potoku Mikulczyckim tuż
za pętlą w Mikulczycach

Wyjazd spod wiaduktu drogi krajowej nr 88 przed mijanką Zabrze
Pole Ludwik

Potem chcieliśmy poszukać dla niego motywu między mijanką a centrum Zabrza, lecz niestety odcinek ten biegnie w większości między ulicą a mało fotogenicznym blaszanym ogrodzeniem. Dopiero przed samym Placem Teatralnym udało się znaleźć motyw z Teatrem Nowym. 

Wjazd na przystanek Zabrze Plac Teatralny. W tle Teatr Nowy.

Ponieważ mieliśmy jeszcze trochę czasu postanowiliśmy wrócić do Mikulczyc, do motywu z kamienicami, którego nie udało nam się zrealizować przez tę ciężarówkę. Tym razem zdjęcie udało się wykonać. 

Skład 105Na #364+392 przed przystankiem Zabrze Tarnopolska

Chcieliśmy jeszcze zrobić zdjęcie jak skład wyjeżdża z ulicy Przystankowej pod wiadukt linii kolejowej Bytom - Gliwice. Ostatecznie wybraliśmy jednak wejście na wiadukt i zrobienie zdjęć z góry. 

Skład skręca z ulicy Przystankowej w Mikulczycką

Skład #558+559 na ulicy Mikulczyckiej wjeżdża pod wiadukt linii
kolejowej Bytom - Gliwice

Akurat za 10 minut miał jechać osobowy z Bytomia do Gliwic, więc po wykonaniu zdjęcia tramwaju z wiaduktu, poczekaliśmy na niego. Znajdował się tu niegdyś dworzec Zabrze Północ. Perony wciąż istnieją, ale są mocno zarośnięte. Aż się prosi żeby uruchomić ten przystanek, gdyż jest dobrze skomunikowany z autobusami i tramwajami. Na szumnie reaktywowanej 2 lata wcześniej linii z pociągami kursującymi co pół godziny, ostało się 11 par pociągów. Pociąg osobowy który sfociliśmy (EN57-1394) wiózł może z kilka osób. 

EN57-1394 jako pociąg osobowy z Bytomia do Gliwic mija
pozostałości po peronach dawnego przystanku Zabrze Północ

Na linii panuje za to duży ruch towarowy. W przeciągu 15 minut przejechały 2 pociągi, jeden z ET41 PKP Cargo, drugi z 3E i 182 w barwach PCC. Po dokładnym obfotografowaniu mikulczyckiego odcinka linii 3 przemieściliśmy się na ostatnią jeszcze nie odwiedzoną dziś zabrzańską trasę, do Bytomia, którą użytkuje linia 5 (oraz dodatkowo 35 na odcinku do Biskupic). Bardzo klimatyczny jest odcinek między centrum Zabrza a Biskupicami, gdzie tramwaj jedzie przez las między ulicą a rzeką Bytomką. Trochę za długo rozglądaliśmy się jednak za motywami i uciekł nam tramwaj. Zawrócenie na najbliższej przełączce i próby dogonienia go nie powiodły się, więc ustawiliśmy się na pierwszy upatrzony plener i poczekaliśmy na następną piątkę. 

Wagon #418 na ulicy Bytomskiej na malowniczym odcinku biegnącym
przez las wzdłuż rzeki Bytomki.

Potem przemieściliśmy się do Biskupic, gdzie upolowaliśmy wagon 111N #373 oraz ZURka #658 zmierzające w kierunku centrum Zabrza, a także 105Na #461 linii 35 stojący na pętli. 

111N #373 na ulicy Bytomskiej przed przystankiem Biskupice
Zamkowa

105N/MH #658 na wjeździe na jednotor przed przystankiem
Biskupice Ziemska

105Na #461 na pętli Biskupice

Jadąc dalej w kierunku Bytomia tramwaj jedzie przez pola omijając szerokim łukiem osiedle Rudzka Kuźnica. Jest to spowodowane tym, że w okresie międzywojennym Zabrze i Bytom należały do Niemiec, a Rudzka Kuźnica (leżąca na terenie Rudy Śląskiej) była po stronie polskiej i linię tramwajową poprowadzono tak, żeby nie było potrzeby przejazdu przez terytorium Polski.

Wagon #654 dojeżdża do pętli Biskupice od strony Bytomia

Za Rudzką Kuźnicą do trasy piątki dołącza się trasa linii 18 biegnąca z Chebzia przez centrum Rudy Śląskiej. Akurat od strony Bytomia jechał tramwaj linii 18, więc postanowiliśmy podjechać kawałek w stronę Rudy Śląskiej zrobić mu zdjęcie. 

Wagon #744 na ulicy Stara Cynkownia w Bytomiu. Wjeżdża na
przystanek Bobrek Osiedle Pod Brzozami, gdzie rozchodzą się
trasy linii 5 i 18.

W lasku za przystankiem Kuźnica Rudzka znajduje się mijanka, więc sfocimy od razu dwie osiemnastki. Od strony Bytomia jechał wagon 105Na #744, zaś w drugą stronę 105Na #256 czyli ex-krakowski #459. 

Wagon #744 w Rudzie Śląskiej na ulicy Piastowskiej

Gdy tak jechaliśmy dalej przez Bobrek widać było, że to już Bytom. Partery większości kamienic zabite dechami, a osiedla takie, że strach zostawić samochód na dłużej. Na Osiedlu Hutniczym w Szombierkach zatrzymaliśmy się na dwa zdjęcia.

Wóz #460 w Bytomiu Szombierkach na ulicy Zabrzańskiej

Wagon #785 mija przystanek Szombierki Elektrownia

Ładnym motywem do zdjęcia jest też kapliczka przed przystankiem Szombierki Ratusz.

Wagon #408 za przystankiem Szombierki Ratusz

Czas nam się pomału kończył, więc resztę motywów postanowiliśmy poświęcić na oddzielną wyprawę. Pojechaliśmy przez centrum Bytomia w stronę Będzina, żeby stamtąd przez Olkusz wrócić do Krakowa. Jadąc przez Będzin i Dąbrowę Górniczą również znaleźliśmy parę ciekawych plenerów na kolejną wyprawę. Na alei Kołłątaja w Będzinie trwał remont wiaduktu nad linią kolejową Warszawa- Katowice i stojąc w korku udało się ustrzelić jeszcze tramwaj linii 21. 

Wagon #553 w Będzinie na alei Kołłątaja

Wyjazd był bardzo udany i w planach mamy już kolejne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz