We wtorek 16 marca 2010 r. wybrałem się z Marcinem do GOP-u w celu wykonania zdjęć tramwajów w ciekawych plenerach, których na Górnym Śląsku nie brakuje. Główny nacisk położyliśmy na Zabrze. Wyruszyliśmy z Krakowa po godzinie 9 po godzinnej jeździe autostradą byliśmy u celu. Na początek zaglądnęliśmy na pętlę Makoszowy położoną przy kopalni o tej samej nazwie. Kończy tu tramwaj linii 3 biegnący południkowo przez miasto. Linia ta łączyła niegdyś 5 dworców kolejowych w Zabrzu. Obecnie w ruchu osobowym czynny jest tylko jeden z nich. Pętla Makoszowy położona jest przy dworcu Zabrze Makoszowy położonym na linii Gliwice - Katowice Ligota. Linia ta jest nieczynna w ruchu pasażerskim, ale ruch towarowy jest spory. Akurat jak czekaliśmy na tramwaj przejechała lokomotywa 311D luzem. Gdy nadjechał tramwaj (105Na #564+565) zrobiliśmy mu zdjęcie na pętli, po czym ruszyliśmy w stronę centrum Zabrza szukając ciekawych plenerów.
Skład 105Na #564+565 zawraca na pętli Makoszowy w Zabrzu |
Znaleźliśmy takowe przy kopalni Makoszowy oraz na jednotorze prowadzącym przez las wzdłuż ulicy Makoszowskiej.
Trójka dojeżdża do mijanki Zabrze Park Świerczewskiego |
Po dotarciu do mijanki Zabrze Park Świerczewskiego zauważyliśmy wjeżdżającą na nią kolejną trójkę (105Na #556+557). Będzie ona tu czekała na skład, który fociliśmy na pętli w Makoszowach. Postanowiliśmy więc sfocić krzyżowanie, a następnie połapać skład jadący w kierunku Makoszów na odnalezionych wcześniej motywach. Jak zaplanowaliśmy tak też zrobiliśmy.
Krzyżowanie na mijance Zabrze Park Świerczewskiego |
Skład 105Na #556+557 na ulicy Makoszowskiej |
Przy kopalni Makoszowy |
Następnie wróciliśmy do mijanki przy Parku Świerczewskiego i podążyliśmy dalej w kierunku centrum Zabrza szukając kolejnych motywów. Na dalszym odcinku torowisko biegnie środkiem jezdni, a ruch samochodów jest dość spory, więc wykonywanie zdjęć tramwajów nie było łatwe. Udało nam się jednak wykonać parę zdjęć. Jednym ze składów, jaki nam się napatoczył był zestaw 111N #342+341, czyli ten co w latach 2006-2008 gościł w Krakowie. Przy tym odcinku linii tramwajowej znajdował się niegdyś dworzec kolejowy Zabrze Południowe leżący na linii Gliwice - Ruda Śląska Wschód. Został on zlikwidowany najwcześniej ze wszystkich pięciu dworców, które komunikował tramwaj linii nr 3, bo w 1991 roku.
Skład #558+559 na ulicy 3 Maja |
Skład 111N #342+341 na ulicy 3 Maja przy sądzie rejonowym |
Skład 105Na #558+559 na ulicy Lutra |
Gdy już cały makoszowski odcinek linii 3 został obfocony, przerzuciliśmy się na linię biegnącą do pętli Zaborze Lompy. Kursowały tędy wówczas aż 4 linie: 1, 4, 5 i 35, z których jedynka jedzie do Rudy Śląskiej Chebzia, a pozostałe trzy kończą przy ulicy Lompy. Pojechaliśmy bez postoju do pętli, a następnie wróciliśmy do centrum Zabrza focąc po drodze tramwaje. Spośród linii kursujących tą trasą, czwórka obsługiwana jest składami 2x105Na a pozostałe linie solówkami. Większość pociągów linii 1 obsługiwana jest wagonami po modernizacji wykonanej przez MPK Łódź z charakterystycznymi ścianami czołowymi. Wagony te nazywane są przez miłośników "żelazkami". Na linii 5 zaś dominowały wagony po modernizacji w Zakładzie Usługowo- Remontowym (ZUR) w Chorzowie. Przy czym ZUR początkowo nie ingerował znacząco w wygląd zewnętrzny. Dopiero od niedawna zaczął stosować nowe atrapy przednie i tylne. Wagony wyremontowane w ten sposób zyskały przydomek "ZURek".
Wagon #419 jako linia 1 z Gliwic Zajezdni do Rudy Chebzia mija pętlę Zaborze Lompy |
Wagony #608 i #418 na pętli Zaborze Lompy |
111N #373 wjeżdża na pętlę Zaborze Lompy |
105N/ML #732 po modernizacji w MPK Łódź mija pętlę Zaborze Lompy |
Część trasy z centrum Zabrza do Zaborza jest dwutorowa, część jednotorowa z mijankami. Zauważyliśmy jednak że między przystankami Zaborze Lompy i Zaborze Elektrociepłownia trwa budowa drugiego toru. No i nic dziwnego, jeszcze 5 lat wcześniej kursowały tędy tylko dwie linie (4 i 29), obecnie jest ich dwa razy więcej, przy czym piątka kursuje co 10 minut i odcinki jednotorowe są tu dość uciążliwe. Z ciekawszych wagonów jakie sfociliśmy na tym odcinku był: 111N #373 linii 35, który na pętli Lompy przebrał się na piątkę, ZUR-ek #658 na 5, oraz skład #260+261 pochodzący z MPK Kraków, który kursował na czwórce.
Kolejne żelazko, 105N/ML #733 na ulicy Wolności za przystankiem Zaborze Elektrociepłownia |
"ZURek", czyli wagon 105N/MH po remoncie w Zakładzie Usługowo- Remontowym w Chorzowie Batorym. Wagon #658 na przystanku Zaborze Elektrociepłownia |
Skład 105Na #561+382 zjeżdża z odcinka jednotorowego przed przystankiem Zaborze Elektrociepłownia zwalniając tor ZURkowi |
Skład #260+261 obok zabrzańskiej elektrociepłowni. Wagony te pochodzą z MPK Kraków, gdzie nosiły numery #738+739. |
Wóz #418 zjeżdża z odcinka jednotorowego pomiędzy przystankami Zaborze Skargi i Zaborze Elektrociepłownia. Obok trwa budowa drugiego toru |
"Wyłupek" #620 obok elektrociepłowni |
111N #373 na jednotorze między przystankami Zaborze skansen Luiza i Zabrze Sienkiewicza. W tle zabrzańska elektrociepłownia |
Mijanka wagonów 105Na #461 i 111N #373 przy przystanku Zabrze Sienkiewicza |
105Na #408 na przystanku Zabrze Sienkiewicza |
Po odwiedzeniu odcinka do ulicy Lompy postanowiliśmy pofocić trochę w samym centrum Zabrza, które zostało parę lat temu ładnie odremontowane i wycofany został stąd tranzytowy ruch samochodów. Brukowane ulice, urokliwe kamieniczki i stylowe latarnie stały się wdzięcznymi motywami do zdjęć tramwajów. Nawinął nam się tam m.in. wagon #788 po modernizacji w poznańskim Modertransie (Moderus Alfa) oraz wóz #267 o krakowskim rodowodzie.
105Na #788 po modernizacji w Modertransie mija centrum Zabrza |
Wagon #654 na ulicy Wolności w centrum Zabrza |
105N/ML #732 na ulicy Wolności w centrum Zabrza |
105Na #267 wspina się ulicą Powstańców Śląskich w stronę Placu Wolności. Wagon ten pochodzi z Krakowa, gdzie jeździł z numerem #440 |
Następnie postanowiliśmy obfotografować odcinek do granicy z Gliwicami, po którym kursują linie 1 i 4. Sąsiadujące ze sobą miasta Zabrze i Gliwice cechuje niestety zupełnie odmienne podejście do komunikacji tramwajowej. O ile władze Zabrza są bardzo protramwajowe i planują inwestować w modernizację torów na swoim terenie, o tyle prezydent Gliwic jest zagorzałym wrogiem tramwajów i za wszelką cenę próbował udowodnić mieszkańcom, że tramwaje są nieopłacalne w eksploatacji, że korzystniej będzie je zlikwidować i zastąpić autobusami. Po długich staraniach w 2009 roku w końcu dopiął swego i przekonał KZK GOP do likwidacji tramwajów w swoim mieście. Od 1 września 2009 roku tramwaje do Gliwic już nie docierają. Trasa z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami jest w całości dwutorowa i biegnie w większości po południowej stronie ulicy Wolności na wydzielonym torowisku. Na sporej części tej trasy występują stare charakterystyczne dla GOP-owskiej sieci łukowe wysięgniki sieci trakcyjnej, więc nie omieszkaliśmy uwiecznić ich na zdjęciach.
105N/ML #733 zmierza ulicą Wolności w kierunku gliwickiej zajezdni. Minął przystanek Maciejów Kondratowicza. |
Skład #655+393 na ulicy Wolności pod charakterystycznymi dla Górnego Śląska łukowymi wysięgnikami siec trakcyjnej. Dojeżdża do przystanku Zabrze Słowackiego. |
Wóz #419 na ulicy Wolności ściga się z DAB-em z PKM Gliwice |
105N/ML #786 na przystanku Zabrze Damrota |
Naszym kolejnym celem była północna część trasy trójki, czyli odcinek do Mikulczyc. Odcinek między centrum Zabrza a mijanką Zabrze Pole Ludwik jest mało fotogeniczny. Dużo motywów znaleźliśmy za to na dalszym odcinku od mijanki do pętli w Mikulczycach (m.in. kamienice i kościół przy ulicy Tarnopolskiej oraz mostek na potoku Mikulczyckim przed samą pętlą. Akurat w stronę pętli jechał skład 111N, który parę lat temu przebywał u nas na wypożyczeniu, więc zaplanowaliśmy sesję zdjęciową w Mikulczycach. Udało nam się zrobić na szybkiego zdjęcie z kościołem przy placu Kroczka.
Skład 111N #342+341 na przystanku Mikulczyce Plac Kroczka przy kościele Św. Wawrzyńca |
Pętla w Mikulczycach leży przy niegdyś węzłowej stacji PKP Zabrze Mikulczyce leżącej na linii Bytom - Pyskowice z odgałęzieniem do stacji Tworóg Brynek. Niestety szlaki na Pyskowice i Tworóg Brynek już nie istnieją, a od strony Bytomia przyjeżdżały wówczas sporadycznie pociągi towarowe. Na pętli w Mikulczycach są długie postoje i napotkaliśmy tam wcześniejszy pociąg w postaci składu #558+559, który szykował się do odjazdu.
Składy 105Na #558+559 oraz 111N #342+341 na pętli Mikulczyce |
Pojechaliśmy więc na motyw z kamienicami. Niestety wykonanie zdjęcia uniemożliwiła nam ciężarówka, która zatrzymała się przed przejściem dla pieszych i zasłoniła tramwaj. Zrealizowaliśmy więc awaryjny motyw pod dawnym wiaduktem kolejowym przed samą mijanką.
Skład #558+559 przejeżdża pod dawnym wiaduktem kolejowym przed mijanką Zabrze Pole Ludwik |
Na mijance czekał już drugi skład (105Na #364+392), więc wróciliśmy szybko do kamienic w Mikulczyc, żeby zrobić zdjęcie z kamienicą z wieżą, którą przyuważyliśmy goniąc za poprzednim składem.
Skład #364+392 na ulicy Tarnopolskiej |
Jako następny z Mikulczyc będzie jechał skład 111N, więc zaplanowaliśmy pogoń za nim do samego centrum Zabrza. Najpierw sfotografowaliśmy go na mostku na potoku Mikulczyckim, a potem przy wyjeździe spod wiaduktu drogi Bytom - Gliwice.
Skład 111N #342+341 na mostku na Potoku Mikulczyckim tuż za pętlą w Mikulczycach |
Wyjazd spod wiaduktu drogi krajowej nr 88 przed mijanką Zabrze Pole Ludwik |
Potem chcieliśmy poszukać dla niego motywu między mijanką a centrum Zabrza, lecz niestety odcinek ten biegnie w większości między ulicą a mało fotogenicznym blaszanym ogrodzeniem. Dopiero przed samym Placem Teatralnym udało się znaleźć motyw z Teatrem Nowym.
Wjazd na przystanek Zabrze Plac Teatralny. W tle Teatr Nowy. |
Ponieważ mieliśmy jeszcze trochę czasu postanowiliśmy wrócić do Mikulczyc, do motywu z kamienicami, którego nie udało nam się zrealizować przez tę ciężarówkę. Tym razem zdjęcie udało się wykonać.
Skład 105Na #364+392 przed przystankiem Zabrze Tarnopolska |
Chcieliśmy jeszcze zrobić zdjęcie jak skład wyjeżdża z ulicy Przystankowej pod wiadukt linii kolejowej Bytom - Gliwice. Ostatecznie wybraliśmy jednak wejście na wiadukt i zrobienie zdjęć z góry.
Skład skręca z ulicy Przystankowej w Mikulczycką |
Skład #558+559 na ulicy Mikulczyckiej wjeżdża pod wiadukt linii kolejowej Bytom - Gliwice |
Akurat za 10 minut miał jechać osobowy z Bytomia do Gliwic, więc po wykonaniu zdjęcia tramwaju z wiaduktu, poczekaliśmy na niego. Znajdował się tu niegdyś dworzec Zabrze Północ. Perony wciąż istnieją, ale są mocno zarośnięte. Aż się prosi żeby uruchomić ten przystanek, gdyż jest dobrze skomunikowany z autobusami i tramwajami. Na szumnie reaktywowanej 2 lata wcześniej linii z pociągami kursującymi co pół godziny, ostało się 11 par pociągów. Pociąg osobowy który sfociliśmy (EN57-1394) wiózł może z kilka osób.
![]() |
EN57-1394 jako pociąg osobowy z Bytomia do Gliwic mija pozostałości po peronach dawnego przystanku Zabrze Północ |
Na linii panuje za to duży ruch towarowy. W przeciągu 15 minut przejechały 2 pociągi, jeden z ET41 PKP Cargo, drugi z 3E i 182 w barwach PCC. Po dokładnym obfotografowaniu mikulczyckiego odcinka linii 3 przemieściliśmy się na ostatnią jeszcze nie odwiedzoną dziś zabrzańską trasę, do Bytomia, którą użytkuje linia 5 (oraz dodatkowo 35 na odcinku do Biskupic). Bardzo klimatyczny jest odcinek między centrum Zabrza a Biskupicami, gdzie tramwaj jedzie przez las między ulicą a rzeką Bytomką. Trochę za długo rozglądaliśmy się jednak za motywami i uciekł nam tramwaj. Zawrócenie na najbliższej przełączce i próby dogonienia go nie powiodły się, więc ustawiliśmy się na pierwszy upatrzony plener i poczekaliśmy na następną piątkę.
Wagon #418 na ulicy Bytomskiej na malowniczym odcinku biegnącym przez las wzdłuż rzeki Bytomki. |
Potem przemieściliśmy się do Biskupic, gdzie upolowaliśmy wagon 111N #373 oraz ZURka #658 zmierzające w kierunku centrum Zabrza, a także 105Na #461 linii 35 stojący na pętli.
111N #373 na ulicy Bytomskiej przed przystankiem Biskupice Zamkowa |
105N/MH #658 na wjeździe na jednotor przed przystankiem Biskupice Ziemska |
105Na #461 na pętli Biskupice |
Jadąc dalej w kierunku Bytomia tramwaj jedzie przez pola omijając szerokim łukiem osiedle Rudzka Kuźnica. Jest to spowodowane tym, że w okresie międzywojennym Zabrze i Bytom należały do Niemiec, a Rudzka Kuźnica (leżąca na terenie Rudy Śląskiej) była po stronie polskiej i linię tramwajową poprowadzono tak, żeby nie było potrzeby przejazdu przez terytorium Polski.
Wagon #654 dojeżdża do pętli Biskupice od strony Bytomia |
Za Rudzką Kuźnicą do trasy piątki dołącza się trasa linii 18 biegnąca z Chebzia przez centrum Rudy Śląskiej. Akurat od strony Bytomia jechał tramwaj linii 18, więc postanowiliśmy podjechać kawałek w stronę Rudy Śląskiej zrobić mu zdjęcie.
Wagon #744 na ulicy Stara Cynkownia w Bytomiu. Wjeżdża na przystanek Bobrek Osiedle Pod Brzozami, gdzie rozchodzą się trasy linii 5 i 18. |
W lasku za przystankiem Kuźnica Rudzka znajduje się mijanka, więc sfocimy od razu dwie osiemnastki. Od strony Bytomia jechał wagon 105Na #744, zaś w drugą stronę 105Na #256 czyli ex-krakowski #459.
Wagon #744 w Rudzie Śląskiej na ulicy Piastowskiej |
Gdy tak jechaliśmy dalej przez Bobrek widać było, że to już Bytom. Partery większości kamienic zabite dechami, a osiedla takie, że strach zostawić samochód na dłużej. Na Osiedlu Hutniczym w Szombierkach zatrzymaliśmy się na dwa zdjęcia.
Wóz #460 w Bytomiu Szombierkach na ulicy Zabrzańskiej |
Wagon #785 mija przystanek Szombierki Elektrownia |
Ładnym motywem do zdjęcia jest też kapliczka przed przystankiem Szombierki Ratusz.
Wagon #408 za przystankiem Szombierki Ratusz |
Czas nam się pomału kończył, więc resztę motywów postanowiliśmy poświęcić na oddzielną wyprawę. Pojechaliśmy przez centrum Bytomia w stronę Będzina, żeby stamtąd przez Olkusz wrócić do Krakowa. Jadąc przez Będzin i Dąbrowę Górniczą również znaleźliśmy parę ciekawych plenerów na kolejną wyprawę. Na alei Kołłątaja w Będzinie trwał remont wiaduktu nad linią kolejową Warszawa- Katowice i stojąc w korku udało się ustrzelić jeszcze tramwaj linii 21.
Wagon #553 w Będzinie na alei Kołłątaja |
Wyjazd był bardzo udany i w planach mamy już kolejne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz