wtorek, 26 października 2021

2010-04-18 Komunikacja kolejowa podczas pogrzebu Prezydenta RP

10 kwietnia 2010 roku był najtragiczniejszym dniem w historii powojennej Polski. Tego dnia w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem zginęło 96 osób. Wśród nich był Prezydent Polski Lech Kaczyński, jego małżonka, przedstawiciele jego kancelarii, posłowie, senatorowie, dowódcy Wojska Polskiego, duchowni oraz załoga samolotu. Ze względu na to, że Lech Kaczyński zginął tragicznie podczas pełnienia obowiązków służbowych, postanowiono pochować go w Krakowie na Wawelu, obok Królów Polski, marszałka Piłsudskiego oraz generała Władysława Sikorskiego, który również zginął tragicznie na służbie. Pogrzeb zaplanowano na niedzielę 18 kwietnia. Tego dnia w Krakowie swoje wizyty zapowiedziały głowy wielu państw z całego świata. Spodziewano się też około miliona Polaków, którzy przyjadą pożegnać swojego Prezydenta. Niestety parę dni przed pogrzebem, niebo nad całą Europą wypełniła chmura pyłu wulkanicznego z Islandii, która uziemiła cały ruch lotniczy. Wiadome było, że cały ruch przejmie kolej oraz transport drogowy. Zarówno Przewozy Regionalne jak i PKP Intercity wzmocniły tego dnia wszystkie swoje pociągi przyjeżdżające do Krakowa. Uruchomiona została także większość pociągów normalnie nie kursujących w niedziele. PKP Intercity skierowało przez Kraków pociągi EIC "Pilsko" z Bielska-Białej do Warszawy i "Ślęża" z Wrocławia do Warszawy. Uruchomione zostały również dodatkowe pociągi ekspresowe "Karłowicz" i "Morskie Oko" w relacji Warszawa Wschodnia - Kraków Główny obsługiwane składami 2xED74 oraz specjalny pociąg dla delegacji rządowej. Przewozy Regionalne uruchomiły dodatkowe pociągi Inter Regio z Warszawy, Lublina, Poznania i Wrocławia a większość pociągów osobowych wzmocniona została do składów 3xEN57 i 2xEN71. Dodatkowe pociągi do Krakowa uruchomiły nawet Koleje Mazowieckie. Były to pociągi z Płocka i Radomia obsługiwane lokomotywą EU07 z wagonami piętrowymi oraz pociąg z Warszawy Wschodniej zestawiony z dwóch jednostek Flirt ER75.

W dzień pogrzebu Prezydenta przyjechałem rano z imprezy "Wokół doliny Drwęcy". Do domu dotarłem około godziny 7 i po szybkim śniadaniu wsiadłem na rower i ruszyłem w kierunku linii na Warszawę. Po około półgodzinnej jeździe dotarłem do wiaduktu ulicy Reduta, gdzie akurat trafiłem na pociąg Ex "Karłowicz" zestawiony z jednostek ED74-010+002. 

ED74-010+002 jako pociąg Ex "Karłowicz" z Warszawy Wsch.
do Krakowa Głównego minął stację Kraków Batowice.

Następnie pojechałem dalej wzdłuż linii szukając miejsca o bardziej dogodnym kącie padania promieni słonecznych. Znalazłem takowe na wiadukcie przy przystanku Baranówka. Po chwili oczekiwania nadjechała osobówka 23127 z Kielc wzmocniona do trzech jednostek EN57 (1444+1074+1732). 

EN57-1444+1074+1732 jako pociąg osobowy z Kielc do Krakowa
Głównego dojeżdża do przystanku Baranówka

Kilkaset metrów dalej znajduje się drugi wiadukt, z którego można robić ładne zdjęcia pociągów zawijających się na łuku. Spotkałem tam liczną ekipę focistów składającą się w większości z członków Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie. Jako pierwsze trafiły nam się: EIC "Kościuszko" prowadzony "Husarzem" EU44-006 oraz 11-wagonowy TLK 83203 z Kołobrzegu (dawne "Ustronie") z EU07-226. 

Sesja z wiaduktu w Baranówce. EU44-006 z pociągiem EIC
"Kościuszko" z Warszawy Wsch. i tajemniczą ruską sypialką na końcu.

EU07-226 z pociągiem TLK z Kołobrzegu

Pomimo że nasz wiadukt znajdował się na wiejskiej drodze prowadzącej na pola, co chwilę zajeżdżały do nas jakieś samochody. Co najmniej dwa razy widzieliśmy Opla Astrę na proszowickich numerach. Ale nie przejmowaliśmy się tym zbytnio i fociliśmy dalej. Następne pojechały: dodatkowe Inter Regio z Lublina (EN57-1227+1488) a w drugą stronę TLK 35100 do Olsztyna (dawna "Warmia") z EU07-121. Ostatnio standardem na tym składzie są 3 wagony, jednak dziś wzmocniono go aż do sześciu pudeł.

EN57-1227+1488 jako dodatkowy Inter Regio z Lublina

EU07-121 z pociągiem TLK do Olsztyna

Okazało się, że te auta co do nas zajeżdżały to musiały być jakieś tajniaki, bo po chwili ujrzeliśmy radiowóz policyjny. Na szczęście panowie pomylili wiadukty i szukali nas na tym sąsiednim. Dzięki temu byliśmy przygotowani na kontrolę. No i nie myliliśmy się, chwilę później radiowóz przyjechał do nas i zaczęło się "co tu robimy? a po co?" itp. Na szczęście policjanci okazali się bardzo uprzejmi. Uwierzyli że my przyjechaliśmy tu tylko na zdjęcia i nawet poczekali z nami na przejazd pociągu rządowego. Okazało się, że dziś cała linia z Warszawy do Krakowa jest patrolowana i spisywane są wszystkie podejrzane osoby, właśnie ze względu na te pociągi specjalne. Jako następne do Krakowa pojechały Inter Regio "Ernest Malinowski" (EN57-1526+1077+1312) i wzmocniony do 11 wagonów EIC "Tatry z EP09-016. 

EN57-1526+1077+1312 jako pociąg Inter Regio "Ernest Malinowski"
z Warszawy Wschodniej

EP09-016 z pociągiem IC "Tatry" z Warszawy Wschodniej do
Zakopanego

W drugą stronę zaś pojechał EIC "Sawa" do Gdyni z "Husarzem" EU44-006 oraz kursujący dziś wyjątkowo przez Kraków EIC "Ślęża" z Wrocławia do Warszawy Wschodniej z EP08-001. 

EU44-006 z pociągiem EIC "Sawa" do Gdyni Głównej.

EP08-001 z pociągiem EIC "Ślęża" z Wrocławia Głównego do
Warszawy Wschodniej, wyjątkowo skierowanym przez Kraków

Następnie w kierunku Krakowa pojechały: dodatkowy z Warszawy (ED74-014+011) oraz TLK z Lublina (dawny "Sztygar") z EU07-331. 

ED74-014+011 jako dodatkowy TLK z Warszawy Wschodniej

EU07-331 z pociągiem TLK z Lublina

Jako następny pojechał najbardziej oczekiwany pociąg tego dnia czyli pociąg dodatkowy z delegacją rządową. Skład zestawiony z 11 wagonów 1 klasy prowadził "Husarz" EU44-003. 

EU44-003 z pociągiem nadzwyczajnym z delegacją rządową

Mniej więcej w tym samym czasie nad nami przeleciał rządowy samolot Ilyushin IL-96-300PU z prezydentem Rosji na pokładzie.

Samolot Ilyushin IL-96-300PU z Prezydentem Rosji na pokładzie

Żeby nie robić przez cały dzień zdjęć w tym samym miejscu podjąłem decyzję o zmianie miejscówki. Koledzy z SMK również planowali się przemieścić w inne miejsce. Poczekaliśmy jeszcze na przyjazd pierwszego pociągu Kolei Mazowieckich. Był to pociąg z Płocka zestawiony z EU07-119 z wagonami piętrowymi.

EU07-119 z dodatkowym pociągiem Kolei Mazowieckich z Płocka

Potem rozjechaliśmy w swoje strony. Ja udałem się do przystanku w Zesławicach. Tego dnia linia przeżywała istny najazd focistów. Dosłownie co kilometr przy torach stał ktoś z aparatem. W Zesławicach zaczaiłem się na dwa pozostałe pociągi Kolei Mazowieckich, które pojechały w odstępie około 10 minut. Najpierw przyjechał pociąg z Radomia zestawiony z EU07-111 z piętrusami, a potem pociąg z Warszawy Wschodniej składający się ze składu Filrtów ER75-002+012. 

EU07-111 z pociągiem Kolei Mazowieckich z Radomia mija
przystanek Zesławice

ER75-002+012 jako pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy mija
Zesławice

Po wykonaniu tych zdjęć wróciłem do domu na obiad i oglądnąć transmisję z pogrzebu. Po południu postanowiłem wybrać się jeszcze na parę zdjęć na linię katowicką. Na początek upolowałem osobówkę 3436 do Katowic (EN57-1021+927+1068).

EN57-1021+927+1068 jako pociąg osobowy do Katowic zbliża
się do stacji Kraków Mydlniki

Jadąc wzdłuż stacji w Mydlnikach zauważyłem, że jest ona cała zastawiona jednostkami EN57, więc nie omieszkałem na nią zaglądnąć. Widocznie musiało zabraknąć miejsca na torach postojowych w Płaszowie i część jednostek zjechała na przerwę tutaj. Stał tu jeden skład 3xEN57 i dwa 2xEN57. 

Stacja Kraków Mydlniki jako tymczasowe miejsce postoju dla
jednostek EN57. Z lewej EN57-958+1010+1408, z prawej EN57-
1794+962

EN57-1525+1180 na stacji Kraków Mydlniki

Po zrobieniu zdjęcia tego niecodziennego widoku przemieściłem się do przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik, gdyż zaraz miały jechać pociągi Inter Regio. Przewozy Regionalne dostosowały rozkład swoich pociągów, tak żeby mogli na nie zdążyć ludzie wracający z uroczystości pogrzebowych. I tak IR "Ślązak" z Rzeszowa do Legnicy zamiast o 15:05 pojechał o 18:05 i zamiast trzech jechało na nim 7 wagonów. IR "Reymont" do Łodzi Fabrycznej zamiast o 16:11 pojechał o 18:15 i wzmocniony był do trzech jednostek EN57 (799+655+758). Pojechały również dodatkowe IR do Wrocławia i Poznania. Również PKP Intercity opóźniło o godzinę odjazd swojej TLK 31100 do Łodzi Fabrycznej i wzmocniła ją do 9 wagonów.

Sesja z wyjazdu ze stacji Kraków Mydlniki. ET22-812 z pociągiem
Inter Regio "Ślązak" z Rzeszowa do Legnicy

Dodatkowy Inter Regio do Wrocławia prowadzony ET22-807

EN57-799+655+758 jako pociąg Inter Regio "Reymont" do Łodzi
Fabrycznej

EU07-139 z pociągiem TLK do Łodzi Fabrycznej

ET22-135 z dodatkowym pociągiem Inter Regio do Poznania opuszcza
Kraków Mydlniki

EN57-1195+992 jako pociąg osobowy do Katowic rusza ze stacji
Kraków Mydlniki


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz