środa, 30 czerwca 2021

2014-12-27 Zakopianka Christmas Expedition A.D. 2014

 

Po tym jak z Marcinem zapoznaliśmy się z nowościami rocznego rozkładu jazdy pociągów 2014/2015, zajęliśmy się naszą coroczną tradycją czyli fotografowaniem pociągów na linii zakopiańskiej w okresie Bożonarodzeniowym. Tym razem działaliśmy w rejonie Suchej Beskidzkiej. Nie omieszkaliśmy również odwiedzić linii do Żywca, którą wówczas od kilku lat przemierzał pociąg Inter Regio „Giewont” z Częstochowy do Zakopanego. W tym roku był on dodatkowo wspomagany przez „Giewonta-bis” kursującego przez kilka dni w okresie świąteczno-noworocznym. Oczywiście stał się on głównym punktem naszego wyjazdu i postawiliśmy za punkt honoru złapanie go na pierwszą ligę. Reszta planu nie odbiegała znacząco od poprzednich Zakopianka Christmas Expeditions. W planie był TLK „Podhalanin” ze Szczecina, cztery pociągi z Warszawy: TLK „Malinowski” i „Małopolska” oraz EIC „Morskie Oko” i „Tatry” oraz dwie osobówki „Kasprowy” i „Gubałówka”.

Wyjazd zaplanowaliśmy tuż po świętach, 27 grudnia 2014 r. Pogoda nam się bardzo udała, gdyż w nocy sypnęło kilka centymetrów świeżego śniegu. W sam raz żeby zdjęcia wyszły piękne i bajkowe, ale też żebyśmy nie zakopali się na jakiejś bocznej drodze. Zdjęcia postanowiliśmy rozpocząć od „Podhalanina”. Wyruszyliśmy z Krakowa około godziny 7, a z krajowej zakopianki zjechaliśmy za Pcimiem. Lokalnymi drogami przez Tokarnię i Skomielną Czarną dotarliśmy do Makowa Podhalańskiego, gdzie upatrywaliśmy miejscówki. Ostatecznie „Podhalanina” złapaliśmy na motywie rolniczym między mostem na Skawie a przejazdem przez drogę do Zawoi. Skład prowadziła EP07-233. 

EP07-233 z pociągiem TLK "Podhalanin" ze Szczecina do Zakopanego
na szlaku za Makowem Podhalańskim

Następnie sprawnie przemieściliśmy się do Suchej Beskidzkiej, gdyż od strony Krakowa zmierzał już regio „Kasprowy” a od Żywca Inter Regio „Giewont”. Dotarliśmy na stację w Suchej Beskidzkiej niemal równo z „Kasprowym” zestawionym z jednostki EN71-002. Wchodzimy na peron chcąc zrobić zdjęcie, a tu widzimy na głowicy od strony Żywca wjeżdżającą drugą jednostkę. Już się przestraszyliśmy że to „Giewont”, ale po zerknięciu na zegarek okazało się że musiałby być z 10 minut przed czasem. Owszem byłem świadkiem przyjazdów przed czasem na liniach z niskimi szlakowymi, ale 10 minut to jednak trochę za dużo. Okazało się, że to była podmiana jednostek na „Kasprowym”. Zapewne z przyczyn technicznych EN71-002 skończyła bieg w Suchej Beskidzkiej, a podróżnych jadących dalej przesadzono do składu zastępczego, którym była EN57-1074. 

Podmiana jednostek na pociągu "Kasprowy" w Suchej Beskidzkiej.
Z Krakowa podróżni przyjechali na pokładzie EN71-002,
a dalej do Zakopanego zawiezie ich EN57-1074

Zrobiliśmy szybkie zdjęcia, po czym ruszyliśmy na spotkanie z „Giewontem”. Ledwo wyjechaliśmy za stację, już go ujrzeliśmy na prostej przed semaforem wjazdowym. Zatrzymaliśmy się więc i wybiegliśmy na zdjęcia. „Giewonta” obsługiwała EN57-1010. 

EN57-1010 jako pociąg IR "Giewont" z Częstochowy do Zakopanego
wjeżdża do Suchej Beskidzkiej

Motyw może nie był zbyt oryginalny, ale co do „Giewonta bis” byliśmy już zgodni że  trzeba będzie go zwalić na pierwszą ligę. Miał on się jednak zjawić dopiero za godzinę, więc w międzyczasie wyjechaliśmy na spotkanie zmierzającemu od Warszawy TLK „Malinowskiemu”. Dwa tygodnie temu, kiedy dokumentowaliśmy pierwszy dzień pociągów na nowym przebiegu szlaku Stryszów – Zembrzyce, nie odwiedziliśmy nowej mijanki Zembrzyce Nowe, powstałej w celu zrekompensowania likwidacji stacji Skawce. Teraz mieliśmy okazję to nadrobić. Uwieczniliśmy na mijance „Malinowskiego” prowadzonego przez EU07-368. 

EU07-368 z pociągiem TLK "Malinowski" z Warszawy Wschodniej
do Zakopanego mija nową mijankę Zembrzyce Nowe

Potem wróciliśmy do Suchej Beskidzkiej, skąd skierowaliśmy się wzdłuż linii do Żywca przeciąć drogę „Giewontowi bis”. Szukając dla niego oryginalnej miejscówki postanowiliśmy uderzyć na leśny odcinek między Lachowicami a Kurowem Suskim. Skręciliśmy w jedną z leśnych dróg, która doprowadziła nas do przejazdu kolejowego. Motyw nam się podobał, tyle że akurat przez chmury zaczęło przebijać się słońce. Niby to dobrze, ale w tym gęstym lesie oświetlone były głównie czubki drzew. Mimo to udało się czoło jednostki złapać oświetlone niewielkim promykiem słońca, któremu udało się przebić między drzewami. „Giewonta bis” obsługiwała EN57-1260. 

EN57-1260 jako kursujący tylko kilka razy w roku pociąg Inter Regio
"Giewont bis" z Częstochowy do Zakopanego na szlaku między
Kurowem Suskim a Lachowicami

Dość sprawnie udało nam się wydostać na główną drogę i dorwać jednostkę jeszcze dwa razy. Tym razem były to dobrze nam znane miejscówki na łuku w Stryszawie oraz na prostej przed semaforem wjazdowym do Suchej Beskidzkiej. 

Inter Regio "Giewont bis" w Stryszawie

Na ostatniej prostej przed stacją w Suchej Beskidzkiej

Na stacji „Giewont bis” oczekiwał na zwolnienie szlaku do Makowa Podhalańskiego przez regio „Gubałówkę” z Zakopanego do Krakowa. Zaczailiśmy się na niego na wjeździe na stację. Przyjechał EN57-2013 z bardzo przepisowo odśnieżoną szybą czołową 😀. 

EN57-2013 jako pociąg "Gubałówka" z Zakopanego do Krakowa
wjeżdża na stację Sucha Beskidzka

W dalszych planach mieliśmy jadące w półgodzinnym odstępie dwa ekspresy z Warszawy do Zakopanego „Morskie Oko” i „Tatry”. Pierwszego złapaliśmy na dobrze nam znanym motywie koło straży pożarnej w Makowie Podhalańskim, dla drugiego postanowiliśmy ponownie odwiedzić nowo otwartą mijankę Zembrzyce Nowe, tym razem lokując się przy semaforze wjazdowym. 

EP07-389 z pociągiem EIC "Morskie Oko" z Warszawy Wschodniej
do Zakopanego za chwilę minie stację Maków Podhalański

EU07-540 z pociągiem EIC "Tatry" z Warszawy Wschodniej do
Zakopanego wjeżdża na mijankę Zembrzyce Nowe

Następnie czekała nas 2-godzinna posucha, więc podjęliśmy decyzję o powrocie do Krakowa. Ostatnim punktem programu był TLK „Małopolska” z Gdyni do Zakopanego. Zaczekaliśmy na niego na przystanku Kraków Krzemionki, a skład prowadziła najstarsza czynna lokomotywa serii EU07 o numerze 005.

EU07-005 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni Głównej do
Zakopanego mija przystanek Kraków Krzemionki


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz