środa, 2 czerwca 2021

2015-02-13 Zimowe zdjęcia z Lublińca

 

W połowie lutego 2015 r. postanowiłem wykorzystać dzień urlopu na wizytę w Lublińcu. Głównym powodem tej decyzji był całkiem spory ruch pociągów dalekobieżnych, jaki zapanował tam od momentu wejścia w życie rocznego rozkładu jazdy 2014/2015. Dzięki oddaniu do użytku wyremontowanej tzw. protezy koniecpolskiej przez Lubliniec wiodły wówczas najszybsze połączenia kolejowe Wrocławia z Warszawą i Krakowem. Od grudnia 2014 r. miasto dostąpiło zaszczytu przyjmowania nowo uruchomionych pociągów Pendolino, a odcinek Lubliniec – Opole stał się jednym z najintensywniej eksploatowanych jednotorów w kraju. Skierowanie pociągów z Krakowa do Wrocławia tą trasą stało się dla PKP Intercity szansą na odzyskanie klientów. Jazda zdegradowaną trasą przez Katowice trwała bowiem tak długo, że na równoległej autostradzie A4 autobusy szalały jeden za drugim. Ponadto przez Lubliniec przebiega również trasa z Katowic do Kluczborka. Lubliniec jest na niej punktem przesiadkowym z pociągów Kolei Śląskich z Katowic na Przewozy Regionalne do Wrocławia przez Kluczbork.

Wyjechałem z Krakowa w piątek 13 lutego po godzinie 6 „Chełmońskim” do Wrocławia. Na wyjeździe z Krakowa frekwencja była niewielka, ale sporo osób dosiadło się w Częstochowie Stradom. Rola tej stacji też znacznie wzrosła od grudnia 2014 r. Przed modernizacją protezy koniecpolskiej odprawiała ona praktycznie tylko ruch lokalny. Pół godziny później trzeba było się już zbierać do wysiadania w Lublińcu. Jako pierwsza w obiektyw mi wpadła osobówka Kolei Śląskich w postaci EN57-1327. 

EN57-1327 jako pociąg osobowy do Katowic na stacji Lubliniec

Pierwsze kroki skierowałem w południowe rejony miasta. Ulokowałem się w rejonie ulic Droniowiczki i Stawowej, gdzie rozchodzą się tory w kierunku Tarnowskich Gór, Paczyny i Częstochowy. Dodatkowo poprowadzona jest łącznica Jawornica – Droniowiczki umożliwiająca przejazd w relacji Częstochowa – Paczyna z pominięciem stacji Lubliniec. Jako pierwszy od strony Częstochowy przyjechał EIC „Śnieżka” z Warszawy do Jeleniej Góry prowadzony przez EP09-025. 

EP09-025 z pociągiem EIC "Śnieżka" z Warszawy do Jeleniej
Góry wjeżdża do Lublińca

Następnie przemieściłem się na wyjazd w kierunku Tarnowskich Gór, gdyż w trasę wyruszył EN57-1327 Kolei Śląskich do Katowic. 

EN57-1327 opuszcza Lubliniec i kieruje się do Katowic

Potem trzeba było cofnąć się na wjazd od Częstochowy, gdyż nadjeżdżały kolejne pociąg IC. Od strony Lublińca nadjechała EP09-040 z IC „Łużyce” z Węglińca do Warszawy, a od Częstochowy „Barbakan” z Przemyśla do Szczecina prowadzony przez EP07-388. Na końcu prowadził wagony sypialne relacji Lwów – Wrocław.

EP09-040 z pociągiem IC "Łużyce" z Węglińca do Warszawy Wsch.

EP07-388 z pociągiem IC "Barbakan" z Przemyśla do Szczecina

Potem czekała mnie 2-godzinna przerwa w ruchu pasażerskim, więc spodziewałem się że pojedzie coś towarowego. Moje oczekiwania się spełniły, w ciągu 40 minut po łącznicy Jawornica – Droniowiczki pojechały 3 składy. Od strony Częstochowy dwa składy PKP Cargo oraz od Paczyny Lotos.

ET22-1007 z pociągiem towarowym na łącznicy Jawornica - Droniowiczki

20 minut później w tej samej relacji pojechał kolejny skład, tym
razem z ET22-774

182 123-1 z kontenerami podąża łącznicą w kierunku posterunku
Jawornica

Potem od strony Paczyny nadjechały dwa brutta, które skierowały się w kierunku stacji Lubliniec. 

ET22-986 z gazówkami zbliża się do Lublińca linią z Paczyny

Parę chwil później w tej samej relacji przemknął skład czeskich
węglarek prowadzony przez ET22-1165

Po godzinie 11 od Paczyny nadjechał pociąg TLK „Wiking” z Katowic do Szczecina, jeden z nielicznych pociągów dalekobieżnych kursujących z Katowic do Poznania trasą przez Lubliniec i Kluczbork. Skromny skład 3 wagonów prowadziła EU07-303. 

EU07-303 z pociągiem TLK "Wiking" z Katowic do Szczecina

Niedługo potem w kierunku Tarnowskich Gór podążył skład towarowy Orlenu z gagarem i tamarą a kwadrans później osobówka Kolei Śląskich do Katowic. 

M62-1685+TEM2-119 z beczkami kierują się w stronę Tarnowskich Gór

EN57-1178 jako pociąg Kolei Śląskich do Katowic

Po godzinie 12 w odstępie kilku minut w kierunku Częstochowy miały wyruszyć dwa IC-ki: „Światowid” do Przemyśla i „Słowacki” do Warszawy. Zostały złapane na wysokości semaforów wjazdowych. Pierwszego prowadziła EP09-001 a drugiego EP09-025. 

EP09-001 z pociągiem IC "Światowid" ze Szczecina do Przemyśla

EP09-025 z pociągiem IC "Słowacki" z Wrocławia do Warszawy

Na tym uznałem motywy po południowej stronie stacji Lubliniec za zaliczone i przeniosłem się na stronę północną, skąd wychodzą trasy do Kluczborka i Fosowskiego. Jako pierwsza trafiła mi się tam jednostka EN57-664 w barwach Województwa Lubuskiego manewrująca po przyjeździe jako osobówka Kolei Śląskich z Katowic.

EN57-664 manewruje na północnej głowicy stacji Lubliniec

Jednostka wymanewrowała za północną głowice i odstawiła się na boczny tor, a niedługo później w trasę wyruszył EN57-958 jako pociąg Przewozów Regionalnych do Wrocławia przez Kluczbork. 

EN57-958 jako pociąg Przewozów Regionalnych do Wrocławia

Został mi jeszcze nieobfotografowany wyjazd na Fosowskie. Pociąg w tym kierunku miał jechać za niecałą godzinę, więc zostałem przy wjeździe od Kluczborka licząc na jakieś brutto. Moja nadzieja się spełniła, trafił się długi skład Rail Polska prowadzony przez dzierżawioną od Bulk Transshipment Slovakia Skodą 183 031-4. W składzie na zimno jechała druga Skoda 183 044-8 oraz SM42-2177. 

183 031-4 z pociągiem towarowym wjeżdża do Lublińca od strony
Kluczborka. W składzie jadą na zimno 183 044-8 i SM42-2177

Potem mogłem już z czystym sumieniem przemieścić się na wyjazd w kierunku Fosowskiego, gdzie upolowałem pociąg IC „Kossak” z EP09-008. 

EP09-008 z pociągiem IC "Kossak" z Przemyśla do Szczecina

Fotografowanie planowałem zakończyć na Pendolino z Warszawy do Wrocławia, które planowo miało być przed godziną 16. O tej porze słońce jest już dość nisko, więc musiałem się na spokojnie rozejrzeć gdzie by tu go złapać ładnie oświetlonego. Ostatecznie zdecydowałem się focić do z wiaduktu ulicy Powstańców Śląskich. Czas oczekiwania na Pendolino umilił mi „Malczewski” do Przemyśla prowadzony przez EU07-317 oraz jednostki EN57-1332 jako osobówka Kolei Śląskich z Katowic i EN57-1077 Przewozów Regionalnych manewrujący po przyjeździe z Wrocławia. 

EU07-317 opuszcza Lubliniec z "Malczewskim" do Przemyśla

EN57-1332 wjeżdża jako osobowy Kolei Śląskich z Katowic

EN57-1077 manewruje po przyjeździe jako regio z Wrocławia

Tuż przed godziną 16 zjawiło się Pendolino z Warszawy do Wrocławia oświetlone zachodzącym słońcem. 

ED250-002 jako pociąg EIP z Warszawy do Wrocławia

Tym samym wszystkie punkty wycieczki miałem odhaczone i mogłem udać się na pociąg powrotny do Krakowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz