wtorek, 5 stycznia 2021

2016-07-25 Garść zdjęć kolejowych ze Światowych Dni Młodzieży

 

Najważniejszym wydarzeniem w skali kraju w roku 2016 były niewątpliwie odbywające się w Krakowie Światowe Dni Młodzieży z udziałem Papieża Franciszka. Do Małopolski zjechali wówczas pielgrzymi z całego świata. Przewiezienie takiej liczby osób było nie lada wyzwaniem zarówno dla komunikacji miejskiej jak i kolei. Przez okres od 26 do 31 lipca 2016 r. kiedy odbywało się to wydarzenie, przewoźnicy PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie wzmocniły swoje pociągi dodatkowym taborem. Pojawiło się też wiele połączeń dodatkowych, także wykonywanych przez przewoźników którzy normalnie do Krakowa nie kursują.

Atrakcje dla miłośników kolei rozpoczęły się już w przeddzień rozpoczęcia Światowych Dni Młodzieży, w poniedziałek 25 lipca. Pociągi osobowe tego dnia kursowały jeszcze w normalnym zestawieniu, jednak pojawiło się kilka kursów dodatkowych. PKP Intercity uruchomiło pociąg specjalny obsługiwany podwójnym Pendolino. Ponadto pojawiły się też pociągi specjalne obsługiwane składami wagonowymi prowadzonymi przez lokomotywy EU07 PKP Cargo. Do Krakowa przybył także pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zestawiony z trzech Flirtów. W 2016 r. w weekendy pomiędzy Warszawą a Krakowem kursowały Koleje Mazowieckie pociągiem „Dragon”, obsługiwanym planowo Traxxem serii EU47 oraz wagonami piętrowymi. W okresie Światowych Dni Młodzieży kursował on codziennie i zestawiany był z Gamy 111Ed oraz nowych wagonów piętrowych Pesa Sundeck. W poniedziałek 25 lipca Koleje Mazowieckie uruchomiły też połączenie dodatkowe do Krakowa zestawione z Traxxa EU47-008 i wagonów piętrowych. 

Pociąg dodatkowy Kolei Mazowieckich z Warszawy prowadzony
EU47-008 mija stację Zastów 

Flirty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej L4268-017+011+019 jako
pociąg specjalny z Łodzi Kaliskiej

Pociąg "Dragon" Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Wschodnia -
Kraków Główny zestawiony z Gamy 111Eb-002 i wagonów piętrowych
Pesa Sundeck

Podwójne Pendolino ED250-019+015 po przywiezieniu pielgrzymów
do Krakowa wraca jako próżny skład do Warszawy

Niedługo po nim do Łodzi wracały Flirty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
 

Od 26 lipca do 1 sierpnia nastąpiła zmiana obsługi taborowej wszystkich pociągów osobowych kursujących w węźle krakowskim. Kursy Przewozów Regionalnych przyjeżdżające z Oświęcimia przez Trzebinię oraz z Katowic kursowały w większości w bezpośrednich relacjach do Tarnowa. Obsługiwane były zestawami 2xEN71 lub 3xEN57. Potrójne jednostki EN57 pojawiły się również na trasach Tarnów – Nowy Sącz, Kraków – Oświęcim przez Skawinę oraz Kraków – Sucha Beskidzka. Kursy do Zakopanego obsłużyły podwójne jednostki ED72. Z kolei na odcinkach Nowy Sącz – Krynica i Kraków – Bielsko-Biała zagościły podwójne Impulsy EN63A. Koleje Małopolskie do obsługi linii SKA1 skierowały zestawy Acatusów EN64+EN99. Na linii SKA2 natomiast kursy obsłużyły podwójne Acatusy EN77, a także wypożyczony od SKM Trójmiast skład Impulsów 31WE oraz od  Kolei Mazowieckich dwa trójskłady EN57.

EN57-1098+927+972 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia
ruszyły z przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik

ED72-008+014 jako pociąg "Orlik" do Częstochowy

EN57-1914+1915+1918 Kolei Mazowieckich w obsłudze pociągu
Kolei Małopolskich z Miechowa mijają posterunek Kraków Przedmieście

EN77-004+001 jako pociąg osobowy z Sędziszowa

EN57-113+1021+1060 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia
pomiędzy przystankami Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków
Buisness Park

EN57-1779+1181+960 jako pociąg z Tarnowa do Katowic na
przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik

31WE-028+027 SKM Trójmiasto obsługujące pociąg Kolei
Małopolskich z Miechowa. Kraków Batowice

EN57-2055+2013+2047 jako pociąg z Krakowa Płaszowa do
Oświęcimia pomiędzy przystankami Kraków Swoszowice
i Kraków Sidzina

EN63A-002+018 w obsłudze pociągu z Bielska-Białej

ED72-002+013 jako pociąg z Zakopanego

EN71-002+012 obsługujące pociąg do Wadowic

EN57-2077+2072+2076 jako pociąg do Suchej Beskidzkiej
na przystanku Kraków Sanktuarium

EN99-002+EN64-004 jako pociąg Kolei Małopolskich relacji
Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek Kopalnia między przystankami
Kraków Olszanica i Kraków Zakliki

EN57-1229+1050+1087 jako pociąg z Oświęcimia do Tarnowa
pomiędzy przystankami Kraków Business Park i Kraków Mydlniki
Wapiennik

EN57-907+1154+1774 jako pociąg z Katowic

EN57-1735+110+130 w obsłudze pociągu relacji Oświęcim - Tarnów

EN57-1098+927+972 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia
ruszyły ze stacji Zabierzów

EN57-942+1353+1772 jako pociąg relacji Oświęcim - Tarnów
zbliżają się do przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik

EN71-016+015 jako pociąg do Oświęcimia przed stacją Kraków
Mydlniki

EN57-1003+781+956 jako pociąg do Katowic

W piątek 29 lipca do Krakowa zawitał jeszcze jeden nietypowy przewoźnik, Koleje Wielkopolskie. Tego dnia nad ranem przyjechał ich pociąg specjalny z Poznania zestawiony z dwóch Elfów EN76-043+034. 

EN76-043+034 Kolei Wielkopolskich po przywiezieniu pielgrzymów
wracają na pusto do Poznania. Kraków Łobzów

Ostatniego dnia Światowych Dni Młodzieży, w niedzielę 31 lipca Papież Franciszek odprawił mszę świętą w podkrakowskich Brzegach. W tym czasie wstrzymany był ruch pociągów na odcinku Kraków Bieżanów – Podłęże. Pociągi PKP Intercity w kierunku Przemyśla w tym czasie kursowały trasą przez Nową Hutę. Obecnie nie jest to nic nadzwyczajnego, gdyż od marca 2017 r. na tej trasie codziennie można spotkać pociągi tej spółki. W 2016 r. jednak pociąg pasażerski na dużej obwodnicy był dużą sensacją.

EP07-1026 z pociągiem IC "Mehoffer" z Zielonej Góry i Jeleniej
Góry do Przemyśla na szlaku między stacją Kraków Nowa Huta
a posterunkiem Kościelniki

EP07-345 z pociągiem IC "Siemiradzki" z Przemyśla i Zamościa
do Poznania między posterunkiem Kościelniki a stacją Kraków
Nowa Huta. Ten samochód na zdjęciu zabłąkał się tu przypadkowo.
Kierowca potem się mnie pytał jak się stąd wydostać, bo GPS go
tu wyprowadził.


5 komentarzy:

  1. Kapitalny artykuł.
    Brakowało mi takiego kolejowego podsumowania śdm w sieci.
    Skąd znałeb nr wszystkich jednostek?

    OdpowiedzUsuń
  2. I tak nie udało się wszystkiego połapać. Jeździła też EU07 PKP Cargo z wagonami piętrowymi (bohunami), ale zawsze mi umykała. A numery jednostek były spisywane na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń
  3. Post dał się gdzie nie trzeba.. i Będzie podobna relacja jak z pociągami a z Komunikacja Miejską w okresie ŚDM? Z chęcią poczytam podobne ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety mam mało zdjęć komunikacyjnych z ŚDM :( tyle było wtedy tych ciekawostek, że wszystkie było trudno obskoczyć. Skupiłem się bardziej na pociągach, a komunikację miejską fotografowałem bardziej przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Ja wtedy chorowałem więc zdjęć z tego okresu nie mam.

      Usuń