Najważniejszym wydarzeniem w skali kraju w roku 2016 były niewątpliwie odbywające się w Krakowie Światowe Dni Młodzieży z udziałem Papieża Franciszka. Do Małopolski zjechali wówczas pielgrzymi z całego świata. Przewiezienie takiej liczby osób było nie lada wyzwaniem zarówno dla komunikacji miejskiej jak i kolei. Przez okres od 26 do 31 lipca 2016 r. kiedy odbywało się to wydarzenie, przewoźnicy PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie wzmocniły swoje pociągi dodatkowym taborem. Pojawiło się też wiele połączeń dodatkowych, także wykonywanych przez przewoźników którzy normalnie do Krakowa nie kursują.
Atrakcje dla miłośników kolei rozpoczęły się już w przeddzień rozpoczęcia Światowych Dni Młodzieży, w poniedziałek 25 lipca. Pociągi osobowe tego dnia kursowały jeszcze w normalnym zestawieniu, jednak pojawiło się kilka kursów dodatkowych. PKP Intercity uruchomiło pociąg specjalny obsługiwany podwójnym Pendolino. Ponadto pojawiły się też pociągi specjalne obsługiwane składami wagonowymi prowadzonymi przez lokomotywy EU07 PKP Cargo. Do Krakowa przybył także pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zestawiony z trzech Flirtów. W 2016 r. w weekendy pomiędzy Warszawą a Krakowem kursowały Koleje Mazowieckie pociągiem „Dragon”, obsługiwanym planowo Traxxem serii EU47 oraz wagonami piętrowymi. W okresie Światowych Dni Młodzieży kursował on codziennie i zestawiany był z Gamy 111Ed oraz nowych wagonów piętrowych Pesa Sundeck. W poniedziałek 25 lipca Koleje Mazowieckie uruchomiły też połączenie dodatkowe do Krakowa zestawione z Traxxa EU47-008 i wagonów piętrowych.
![]() |
Pociąg dodatkowy Kolei Mazowieckich z Warszawy prowadzony EU47-008 mija stację Zastów |
![]() |
Flirty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej L4268-017+011+019 jako pociąg specjalny z Łodzi Kaliskiej |
![]() |
Pociąg "Dragon" Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Wschodnia - Kraków Główny zestawiony z Gamy 111Eb-002 i wagonów piętrowych Pesa Sundeck |
![]() |
Podwójne Pendolino ED250-019+015 po przywiezieniu pielgrzymów do Krakowa wraca jako próżny skład do Warszawy |
![]() |
Niedługo po nim do Łodzi wracały Flirty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej |
Od 26 lipca do 1 sierpnia nastąpiła zmiana obsługi taborowej wszystkich pociągów osobowych kursujących w węźle krakowskim. Kursy Przewozów Regionalnych przyjeżdżające z Oświęcimia przez Trzebinię oraz z Katowic kursowały w większości w bezpośrednich relacjach do Tarnowa. Obsługiwane były zestawami 2xEN71 lub 3xEN57. Potrójne jednostki EN57 pojawiły się również na trasach Tarnów – Nowy Sącz, Kraków – Oświęcim przez Skawinę oraz Kraków – Sucha Beskidzka. Kursy do Zakopanego obsłużyły podwójne jednostki ED72. Z kolei na odcinkach Nowy Sącz – Krynica i Kraków – Bielsko-Biała zagościły podwójne Impulsy EN63A. Koleje Małopolskie do obsługi linii SKA1 skierowały zestawy Acatusów EN64+EN99. Na linii SKA2 natomiast kursy obsłużyły podwójne Acatusy EN77, a także wypożyczony od SKM Trójmiast skład Impulsów 31WE oraz od Kolei Mazowieckich dwa trójskłady EN57.
EN57-1098+927+972 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia ruszyły z przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik |
ED72-008+014 jako pociąg "Orlik" do Częstochowy |
EN57-1914+1915+1918 Kolei Mazowieckich w obsłudze pociągu Kolei Małopolskich z Miechowa mijają posterunek Kraków Przedmieście |
EN77-004+001 jako pociąg osobowy z Sędziszowa |
![]() |
EN57-113+1021+1060 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia pomiędzy przystankami Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Buisness Park |
![]() |
EN57-1779+1181+960 jako pociąg z Tarnowa do Katowic na przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik |
![]() |
31WE-028+027 SKM Trójmiasto obsługujące pociąg Kolei Małopolskich z Miechowa. Kraków Batowice |
![]() |
EN57-2055+2013+2047 jako pociąg z Krakowa Płaszowa do Oświęcimia pomiędzy przystankami Kraków Swoszowice i Kraków Sidzina |
![]() |
EN63A-002+018 w obsłudze pociągu z Bielska-Białej |
![]() |
ED72-002+013 jako pociąg z Zakopanego |
![]() |
EN71-002+012 obsługujące pociąg do Wadowic |
![]() |
EN57-2077+2072+2076 jako pociąg do Suchej Beskidzkiej na przystanku Kraków Sanktuarium |
![]() |
EN99-002+EN64-004 jako pociąg Kolei Małopolskich relacji Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek Kopalnia między przystankami Kraków Olszanica i Kraków Zakliki |
![]() |
EN57-1229+1050+1087 jako pociąg z Oświęcimia do Tarnowa pomiędzy przystankami Kraków Business Park i Kraków Mydlniki Wapiennik |
![]() |
EN57-907+1154+1774 jako pociąg z Katowic |
![]() |
EN57-1735+110+130 w obsłudze pociągu relacji Oświęcim - Tarnów |
![]() |
EN57-1098+927+972 jako pociąg z Tarnowa do Oświęcimia ruszyły ze stacji Zabierzów |
![]() |
EN57-942+1353+1772 jako pociąg relacji Oświęcim - Tarnów zbliżają się do przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik |
![]() |
EN71-016+015 jako pociąg do Oświęcimia przed stacją Kraków Mydlniki |
![]() |
EN57-1003+781+956 jako pociąg do Katowic |
W piątek 29 lipca do Krakowa zawitał jeszcze jeden nietypowy przewoźnik, Koleje Wielkopolskie. Tego dnia nad ranem przyjechał ich pociąg specjalny z Poznania zestawiony z dwóch Elfów EN76-043+034.
EN76-043+034 Kolei Wielkopolskich po przywiezieniu pielgrzymów wracają na pusto do Poznania. Kraków Łobzów |
Ostatniego dnia Światowych Dni
Młodzieży, w niedzielę 31 lipca Papież Franciszek odprawił mszę świętą w
podkrakowskich Brzegach. W tym czasie wstrzymany był ruch pociągów na odcinku
Kraków Bieżanów – Podłęże. Pociągi PKP Intercity w kierunku Przemyśla w tym
czasie kursowały trasą przez Nową Hutę. Obecnie nie jest to nic nadzwyczajnego,
gdyż od marca 2017 r. na tej trasie codziennie można spotkać pociągi tej
spółki. W 2016 r. jednak pociąg pasażerski na dużej obwodnicy był dużą
sensacją.
EP07-1026 z pociągiem IC "Mehoffer" z Zielonej Góry i Jeleniej Góry do Przemyśla na szlaku między stacją Kraków Nowa Huta a posterunkiem Kościelniki |
Kapitalny artykuł.
OdpowiedzUsuńBrakowało mi takiego kolejowego podsumowania śdm w sieci.
Skąd znałeb nr wszystkich jednostek?
I tak nie udało się wszystkiego połapać. Jeździła też EU07 PKP Cargo z wagonami piętrowymi (bohunami), ale zawsze mi umykała. A numery jednostek były spisywane na bieżąco.
OdpowiedzUsuńPost dał się gdzie nie trzeba.. i Będzie podobna relacja jak z pociągami a z Komunikacja Miejską w okresie ŚDM? Z chęcią poczytam podobne ;)
OdpowiedzUsuńNiestety mam mało zdjęć komunikacyjnych z ŚDM :( tyle było wtedy tych ciekawostek, że wszystkie było trudno obskoczyć. Skupiłem się bardziej na pociągach, a komunikację miejską fotografowałem bardziej przy okazji.
OdpowiedzUsuńRozumiem. Ja wtedy chorowałem więc zdjęć z tego okresu nie mam.
Usuń