wtorek, 19 stycznia 2021

2008-06-14 Krótki wypad na piasek

 W sobotni poranek 14 czerwca 2008 r. zadzwonił do mnie Szymon z zapytaniem czy nie wybrałbym się z nim na krótki wypad na zdjęcia pociągów na liniach piaskowych. Tak się akurat złożyło, że w tym okresie miałem fazę na wczesnoporanne wypady na zdjęcia komunikacyjne w Krakowie. Tego ranka byłem właśnie świeżo po powrocie z jednego z takich wypadów i próbowałem jeszcze trochę dospać. Ale po dłuższym namyśle uznałem, że pewnie i tak już nie zasnę i zgodziłem się pojechać. Szymona z kolei namówił na przyjazd Michał, miłośnik kolei piaskowych z Jaworzna. Teraz z perspektywy czasu bardzo się cieszę, że dałem się namówić na ten wyjazd patrząc w jak zastraszającym tempie zwijają się koleje piaskowe Górnego Śląska. Sieć kolei piaskowych była budowana w latach 50-tych ubiegłego wieku w celu umożliwienia sprawnego zaopatrywania kopalni węgla kamiennego w materiał podsadzkowy jakim jest piasek, bez konieczności korzystania z torów PKP. Przez kolejne lata okręg górnośląski oplotła sieć dwutorowych zelektryfikowanych magistrali piaskowych. Niestety likwidacja wielu kopalni spowodowała znaczny spadek zapotrzebowania na piasek podsadzkowy. W wyniku drastycznego spadku natężenia ruchu na kolejach piaskowych i niemożnością zapanowania nad zuchwałymi kradzieżami metali, zdemontowano sieć trakcyjną na większości linii piaskowych. Na wielu dwutorowych magistralach rozebrano po jednym torze. W 2008 r. funkcjonowało jeszcze pole piaskowe Ciężkowice, gdzie ładowano piasek do pociągów. Był to obowiązkowy punkt w planie wyjazdu. Oprócz tego zaglądnęliśmy w rejon Elektrowni Jaworzno III, która zaopatrywana jest w węgiel pociągami kursującymi torami piaskowymi. 

Po przyjeździe z Krakowa do Jaworzna zgarnęliśmy Michała i udaliśmy się na początek na bocznicę Elektrowni Jaworzno III. Na torach wyciągowych akurat uwijała się na manewrach TEM2-097. Wykonaliśmy zdjęcia jak wpycha skład węglarek na teren zakładu oraz jak wyjeżdża luzem. 

TEM2-097 manewruje na torach wyciągowych bocznicy Elektrowni
"Jaworzno III"

Niecałą godzinę później uwieczniliśmy ją z próżnym składem na szlaku w kierunku stacji Dąbrowa. 

TEM2-097 zmierza w kierunku stacji Dąbrowa

Następnie ulokowaliśmy się przy szlaku z Dąbrowy w kierunku posterunku Jeleń. Kursują tędy składy z Zakładu Górniczego „Sobieski” oraz z kopalni „Wesoła” i „Ziemowit”. Wspięliśmy się na wał rzeki Przemszy, skąd był dobry widok na linię. Na brak ruchu nie narzekaliśmy. W ciągu godziny przejechały trzy ładowne składy w kierunku Dąbrowy: dwa z tamarami PCC Rail Szczakowa i jeden z trumną PKP Cargo.

TEM2-087 z ładownym składem na szlaku Jeleń - Dąbrowa

Kolejny ładowny skład z SM31-032

A tu już wcześniej widziana TEM2-097 podjęła kolejny ładowny
skład

Wracając złapaliśmy jeszcze próżny skład z TEM2-259. 

TEM2-259 wyrusza z Dąbrowy na szlak w kierunku Jelenia

Potem przemieściliśmy się w nieco inny rejon. Przez Szczakową udaliśmy się do Bukowna, gdzie skierowaliśmy się do osiedla Bór Biskupi. Zostawiliśmy tam auto i po krótkim marszu dotarliśmy na Pole Piaskowe Ciężkowice. Była to wówczas ostatnia czynna kopalnia piasku w tym rejonie. Niegdyś rozciągały się one na całej długości od stacji Jaworzno Szczakowa po Bukowno. Naszym oczom ukazało wielkie pole piasku i dwie potężne koparki służące do jego załadunku na wagony. Pod jedną z nich akurat TEM2-258 podstawiała skład pod załadunek piasku. Cały proces załadunku został przez nas dokładnie obfotografowany. 

TEM2-258 podstawia wagony pod załadunek na Polu Piaskowym
Ciężkowice

Załadunek składu na polu piaskowym

Na koniec wykonaliśmy zdjęcie pociągu wyruszającego na szlak w kierunku Szczakowej. To był krótki, ale bardzo owocny wypad.

Ładowny skład rusza z pola piaskowego


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz