piątek, 10 stycznia 2025

Pociągi pasażerskie na linii Kraków Batowice - Podłęże

 

Duża kolejowa obwodnica Krakowa prowadząca z Mydlnik przez stacje Batowice i Nowa Huta do Podłęża powstała z myślą o obsłudze ówczesnej Huty im. Lenina w Krakowie. Wybudowano ją w roku 1955, a sześć lat później została zelektryfikowana. Oczywistym było, że będzie ona wykorzystywana głównie w ruchu towarowym. Jednak odbywał się na niej także ruch pasażerski, ukierunkowany głównie na dowóz pracowników kombinatu oraz zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie stacji Nowa Huta. Z myślą o dowozie pracowników kombinatu wybudowano przystanek Nowa Huta Północna. Wraz z poszerzaniem się granic Krakowa w 1966 roku przystanek Nowa Huta Północna przemianowano na Kraków Lubocza, a stację Nowa Huta na Kraków Nowa Huta. Z kolei w 1973 roku dopisek „Kraków” pojawił się przed nazwami stacji w Mydlnikach i Batowicach. W 1977 roku zaś otwarto przystanek osobowy Podgrabie Wisła zlokalizowany za mostem na Wiśle. Pociągi osobowe na dużej obwodnicy kursowały w relacjach: Kraków Główny – Podłęże, Kraków Główny – Niepołomice, Kraków Główny – Kraków Nowa Huta, Kraków Batowice – Niepołomice oraz Kraków Nowa Huta – Niepołomice. W latach 90 XX wieku wraz ze spadkiem zatrudnienia w hucie noszącej już imię Tadeusza Sendzimira, ofertę ograniczano, aż pozostawiono tylko 3 pary pociągów relacji Kraków Główny – Podłęże. Dostosowane były one pod zakłady zlokalizowane przy stacji Kraków Nowa Huta pracujące w godzinach 7-15, 7-19 i 19-7. W maju 1999 roku ostatecznie zniknęły one z rozkładu jazdy. Od tego czasu ruch pasażerski na dużej linii obwodowej odbywał się okazjonalnie.

 

Pociągi służbowe

Początkowo od oficjalnego zawieszenia ruchu pasażerskiego na dużej linii obwodowej w 1999 roku rzeczywisty ruch nie uległ większej zmianie. W drugiej połowie lat 90 i tak już praktycznie nikt z tych pociągów nie korzystał poza kolejarzami pracującymi w rejonie stacji Kraków Nowa Huta. Pociągi miały półgodzinne postoje na stacji Kraków Nowa Huta w oczekiwaniu na zmiany pracownicze o godzinie 7:00 i 19:00. W związku z powyższym pociągi po prostu przekwalifikowano je na służbowe. Najpierw obsługiwały je bez zmian jednostki serii EN57 i EN71. 

EN71-023 jako pociąg służbowy przy peronie stacji Kraków
Nowa Huta. 27.06.2003

Sytuacja się nieco skomplikowała w 2001 roku kiedy jedna kolej PKP została podzielona na spółki. Przy stacji Kraków Nowa Huta pracują kolejarze spółek PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe, a jednostki EN57 i EN71 do obsługi pociągów były zamawiane od spółki PKP Przewozy Regionalne. W związku z tym z czasem w ramach szukania oszczędności PKP Cargo i PLK zaczęło pociągi służbowe obsługiwać własnym taborem. I tak w ich obsłudze zaczęła pojawiać się drezyna PLK oraz skład wagonowy PKP Cargo. Prowadziły go najczęściej lokomotywy serii ET21 lub EU07 a w składzie najpierw jeździł wagon salonka, a potem ryflak ze skansenu w Chabówce. Z czasem pociągi służbowe ostatecznie przestały kursować. Skład wagonowy PKP Cargo ostatni raz pojechał w grudniu 2006 r. a drezyna PLK pojeździła kilka lat dłużej.

ET21-57 z salonką jako pociąg służbowy do Nowej Huty mija
posterunek Kraków Przedmieście. 14.04.2006

EU07-085 z ryflakiem jako pociąg służbowy minął most na
Dłubni. 19.05.2006

ET22-406 z ostatnim wagonowym pociągiem służbowym do
Nowej Huty wyjeżdża z Krakowa Głównego. 8.12.2006

Pociągi retro

Po podziale grupy PKP na spółki w 2001 r. tabor zabytkowy pozostał własnością PKP Cargo. Spółka ta jako stricte towarowa początkowo nie posiadała licencji na przewóz pasażerów, przez co pociągi retro nie mogły kursować. Na szczęście w 2004 roku PKP Cargo uzyskało takową licencję, co hucznie uczciło uruchamianiem licznych pociągów retro obsługiwanych taborem ze skansenu w Chabówce. Oferta objęła nie tylko linie wychodzące z Chabówki, lecz także aglomerację krakowską, w tym dużą linię obwodową. Pierwszy pociąg retro na stacji Kraków Nowa Huta pojawił się w Mikołajki w 2004 roku. Parowóz Ol49-100 z zabytkowymi wagonami pojechał z Krakowa Głównego przez Batowice do Nowej Huty, a następnie po krótkim postoju wrócił przez ówczesne posterunki Podgrabie i Rudzice do Krakowa. 

Parowóz Ol49-100 z mikołajkowym pociągiem retro na stacji
Kraków Nowa Huta. 4.12.2004

Skład retro zjechał z mostu na Wiśle i mija dawny przystanek
Podgrabie Wisła

Duża popularność pociągu sprawiła, że od 2005 roku kursowały wakacyjne pociągi retro przez Nową Hutę. Ostatni raz pojechały one w roku 2008.

Ol49-100 z wakacyjnym pociągiem retro do Nowej Huty na
szlaku między stacją Kraków Batowice a nieczynnym wówczas
posterunkiem Dłubnia. Sierpień 2005

Jednorazowy powrót pociągów retro na linię nr 95 nastąpił w weekend 11-12 czerwca 2016 r. Wówczas zorganizowana została impreza "Nostalgia za PRL" w ramach której odcinek Kraków Główny - Kraków Nowa Huta przemierzył rzadko widywany w ruchu wagon motorowy SN61-168 z wagonem ryflakiem. W stacji Kraków Nowa Huta pasażerowie przesiadali się do zabytkowego autobusu Ikarus 280, który zawoził do muzeum PRL.

SN61-168 z pociągiem retro uruchomionym z okazji imprezy
"Nostalgia za PRL" zbliża się do stacji Kraków Nowa Huta.
11.06.2016

Ten sam skład w drodze powrotnej do Krakowa Głównego

SN61-168 z pociągiem retro relacji Kraków Nowa Huta - Kraków
Główny mija nieczynny wówczas posterunek Dłubnia. Dziś to
miejsce wygląda zupełnie inaczej. 12.06.2016

Pociąg Inter regio z Krakowa do Przemyśla

Po ponad trzech latach braku ruchu pasażerskiego na dużej obwodnicy, w grudniu 2011 r. duże emocje wśród miłośników kolei wzbudziło pojawienie się pociągu Inter Regio Przewozów Regionalnych relacji Kraków Główny – Przemyśl Główny wytrasowanego przez Nową Hutę. Kursował on tylko w soboty i obsługiwany był jednostką serii EN71. Linia kolejowa nr 95 Kraków Batowice – Podłęże była wówczas w kiepskim stanie i prędkość na większości trasy wynosiła 40 km/h. W efekcie znaczną część pasażerów tego pociągu stanowili miłośnicy kolei 😅. Nie wróżyłem temu połączeniu dużego sukcesu, więc niemal każdy dzień jego kursowania wykorzystałem na zdjęcia. I dobrze, gdyż pociąg kursował tylko do pierwszej korekty rozkładu jazdy w marcu 2012 r. i już nie powrócił.

EN71-001 jako pociąg Inter Regio z Krakowa do Przemyśla
zbliża się do posterunku odgałęźnego Kościelniki. 31.12.2011

EN71-025 minął stację Kraków Batowice. W tle obecnie znajduje
się przystanek osobowy Kraków Piastów. 14.01.2012

EN71-013 na szlaku między posterunkiem Dłubnia a przystankiem
Kraków Lubocza. 4.02.2012

EN71-007 na szlaku między stacją Kraków Nowa Huta a posterunkiem
Kościelniki. 18.02.2012

EN71-016 dojeżdża do mostu na Wiśle w Przylasku Rusieckim
25.02.2012

Pociągi objazdowe

Kolejne pociągi pasażerskie na linii nr 95 pojawiły się podczas Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. Były to połączenia PKP Intercity trasowane objazdem w związku z zamknięciem szlaku Kraków Bieżanów - Podłęże na czas mszy świętej odprawianej w Brzegach przez Papieża Franciszka. Na dużą skalę powróciły one dwa lata później za sprawą modernizacji krakowskiej linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową dodatkowych torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Bieżanów. Szeroki zakres prac prowadzonych w ścisłym centrum Krakowa wymusił znaczne ograniczenia w ruchu pociągów, włącznie z całkowitymi przerwami w ruchu. Od korekty rozkładu w marcu 2018 r. wprowadzona została całkowita przerwa w ruchu od godziny 9 do 14 między Krakowem Głównym a Podłężem. Zamiast pociągów Kolei Małopolskich wprowadzono komunikację zastępczą, zaś kursy PKP Intercity w kierunku Przemyśla, skierowano przez Nową Hutę. Wówczas przyjeżdżały one do Krakowa z Wrocławia lub Warszawy od strony Miechowa i początkowo skierowano je całkowicie z pominięciem Krakowa Głównego. Na posterunku odgałęźnym Raciborowice zjeżdżały na łącznicę do posterunku Dłubnia i dalej jechały przez Nową Hutę do Podłęża i potem w stronę Przemyśla. Jednak po interwencjach PKP Intercity od kolejnej korekty rozkładu jazdy w czerwcu 2018 r. pociągi te skierowano przez Kraków Główny ze zmianą czoła. PKP PLK S.A. zdawała sobie sprawę, że aby linia nr 95 mogła pełnić funkcję trasy objazdowej, musi zostać poddana modernizacji. W 2018 r. linia została wyremontowana i prędkość na większości trasy została podniesiona do 100 km/h. Roboty jeszcze trwały jak zaczęły kursować pociągi objazdowe PKP Intercity. Wycięcie krzaków przy torach umożliwiło odsłonięcie wielu nowych plenerów fotograficznych, dzięki czemu duża obwodnica przeżywała prawdziwy najazd fotografów kolejowych.

Pierwszy dzień objazdów pociągów PKP Intercity przez Nową
Hutę. EP09-004 z pociągiem IC "Wyspiański" z Wrocławia do
Przemyśla na łącznicy Raciborowice - Dłubnia. 11.03.2018

A to pierwszy pociąg objazdowy w drugą stronę. IC "Matejko"
z Przemyśla do Szczecina prowadzony EP07-356 zjechał na
posterunku Dłubnia na łącznicę do Raciborowic. 11.03.2018

Testowy griffin E4DCUd-005 z pociągiem TLK "Malinowski"
z Warszawy do Przemyśla i Krynicy zjeżdża w Raciborowicach
na łącznicę do Dłubni. PKP Intercity przymierzało się wówczas
do zakupy griffinów i na tym pociągu testowało maszyny należące
do Newagu. Testy wypadły pomyślnie i spółka zdecydowała się
na zakup dużej partii tych lokomotyw. 11.03.2018

EU07-443 z pociągiem IC "Siemiradzki z Wrocławia do Przemyśla
na łącznicy Raciborowice - Dłubnia. 11.03.2018

EP07-351 z pociągiem IC "Mehoffer" z Przemyśla do Zielonej
Góry pokonuje most na Dłubni. 11.03.2018

E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na szlaku Kraków
Nowa Huta - Kościelniki. 18.03.2018

EU07-380 z pociągiem IC "Siemiradzki" na szlaku Kraków Nowa
Huta - Kościelniki. 18.03.2018

EP09-029 z pociągiem IC "Wyspiański" mija Przylasek Rusiecki
i zaraz wjedzie na most na Wiśle. 24.03.2018

E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na wysokości
Przylasku Rusieckiego. 24.03.2018

E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" zbliża się do
wiaduktu ulicy Kocmyrzowskiej. Tor nr 2 szlaku Dłubnia -
Kraków Nowa Huta jest już wyremontowany i rozpoczął się
remont toru nr 1. 30.03.2018

EU07-302 z pociągiem IC "Siemiradzki pokonuje most na Dłubni.
30.03.2018

EP09-039 z pociągiem IC "Wyspiański" mija posterunek Dłubnia.
7.04.2018

EP09-029 z pociągiem IC "Matejko" pokonuje most na Dłubni.
Widok od strony północnej. 14.04.2018

EU07-060 z pociągiem IC "Siemiradzki" mija most na Dłubni.
Widok od strony południowej. 14.04.2018

EP09-010 z pociągiem IC "Wyspiański" pokonuje most na Wiśle
 i mija zlikwidowany przystanek Podgrabie Wisła. 3.05.2018

E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na wysokości
osiedla Wyciąże. 3.05.2018

EU07-015 z pociągiem IC "Siemiradzki" na szlaku między
przystankiem Kraków Lubocza a stacją Kraków Nowa Huta.
3.05.2018

EP09-041 z pociągiem IC "Mehoffer" na szlaku między stacją
Kraków Nowa Huta a przystankiem Kraków Lubocza. 3.05.2018

E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" z Warszawy do
Przemyśla na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki.

EP07-318 z pociągiem IC "Siemiradzki" mija stawy w Przylasku
Rusieckim. 29.09.2018

EP09-004 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Przemyśla
między posterunkiem Dłubnia a przystankiem Kraków Lubocza.
12.01.2019

EP09-038 z pociągiem IC "Wyspiański" pokonuje most na Dłubni.
25.01.2019

EP09-031 z pociągiem IC "Wyspiański" na szlaku Kraków Nowa
Huta - Kościelniki. 17.03.2019

EP09-001 z pociągiem IC "Hetman" z Lublina i Hrubieszowa
do Wrocławia na szlaku Kościelniki - Kraków Nowa Huta.
17.03.2019

EP07-1040 z pociągiem TLK "Ustronie" z Kołobrzegu do Przemyśla
dojeżdża do posterunku Kościelniki. 30.06.2019

EP09-004 z pociągiem IC "Wyspiański" minął osiedle Wyciąże.
30.06.2019

Wraz z kolejnymi etapami modernizacji średnicy, na linii nr 95 oprócz połączeń PKP Intercity zagościły także objazdowe pociągi osobowe Kolei Małopolskich oraz Polregio. W związku z tym pojawiła się idea aby po kilkunastu latach przerwy powróciła obsługa zakładów zlokalizowanych przy stacji Kraków Nowa Huta. W tym celu PLK odbudowała perony najpierw na stacji Kraków Nowa Huta, a później także na przystanku Kraków Lubocza. W 2020 r. po 21 latach przerwy zaczęły się tam zatrzymywać rozkładowe pociągi osobowe.

EN79-003 jako pociąg Kolei Małopolskich "Dolina Popradu"
z Krynicy do Krakowa podczas postoju na reaktywowanym
przystanku Kraków Lubocza. 21.05.2020

EN79-002 jako pociąg "Dolina Popradu" zatrzymuje się przy
odbudowanym peronie w stacji Kraków Nowa Huta. 29.05.2020.

EU07-092 z pociągiem TLK "Galicja" z Ostravy Svinov do
Przemyśla minęła przed chwilą posterunek Dłubnia. Obok trwa
przygotowywanie terenu pod budowę drogi S7. 21.11.2020.

EP07-356 z pociągiem TLK "Galicja" za chwilę przejedzie pod
wiaduktem ulicy Kocmyrzowskiej. 17.01.2021

EP09-019 z pociągiem IC "Porta Moravica" z Przemyśla do Grazu
na wysokości osiedla Krzesławice. Obecnie w tym miejscu trwa
budowa trasy S7. 17.01.2021.

Na trasie przez Nową Hutę pojawiło się nawet pendolino. Konkretnie
dodatek świąteczny do Rzeszowa. ED250-020 minął most na Dłubni.
Na pierwszym planie teren po domach przy ulicy Zesławickiej,
wyburzonych pod budowę trasy S7. 2.04.2021. 

EN79-004 jako pociąg Kolei Małopolskich "Dunajec" z Nowego
Sącza do Krakowa na moście na Dłubni. 4.06.2021.

EU07-055 z pociągiem TLK "Roztocze" z Bohumina do Lublina
pokonuje most na Dłubni. Obecnie w tym miejscu powstaje
węzeł drogowy Mistrzejowice. 4.06.2021

EN63A-019 jako pociąg regio z Rzeszowa do Krakowa mija
Przylasek Rusiecki. 8.01.2022

EU07-304 z pociągiem IC "Matejko" pokonuje most na Wiśle.
8.01.2022

IC "Porta Moravica" mija stawy w Przylasku Rusieckim. 8.01.2022

EU44-004 z pociągiem IC "Wawel" z Przemyśla do Berlina
minął wiadukt ulicy Kocmyrzowskiej. 13.03.2022.

SN84-002 jako pociąg TLK "Bieszczady" z Krakowa do Zagórza
na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. 5.06.2022.


Powrót regularnego ruchu osobowego

W 2022 r. ostatecznie zakończyła się modernizacja krakowskiej linii średnicowej i pociągi na linii tarnowskiej wróciły na podstawową trasę przez Kraków Płaszów. Pojawiały się jednak sygnały, aby wybrane połączenia osobowe pozostały na linii przez Nową Hutę. Ostatecznie wypracowano kompromis w postaci uruchomienia trzech par pociągów dostosowanych do godzin pracy zakładów przy stacji Kraków Nowa Huta. Jednocześnie analizowano utworzenie na linii nr 95 oferty z prawdziwego zdarzenia. Do tego celu niezbędna byłaby jednak budowa nowych przystanków, gdyż te powstałe w czasach budowy linii nie przystawały do obecnej sieci osadniczej. Z pomocą przyszedł ogłoszony przez PLK Program Przystankowy, do którego zgłoszone zostały dwa przystanki na linii nr 95 Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek, a także przystanek Kraków Piastów wspólny dla dużej obwodnicy oraz linii Kraków – Miechów. Nowe przystanki otwarto w grudniu 2024 r. wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. W ślad za tym ruszyło 14 nowych par pociągów osobowych relacji Kraków Główny – Podłęże obsługiwanych przez Polregio. Tak bogatej oferty linia nr 95 chyba jeszcze nie miała. Również PKP Intercity postanowiło pozostawić część swoich pociągów na linii przez Nową Hutę. Dla pociągów mających w Krakowie Głównym łączone i dzielone grupy wagonów do Zakopanego i Krynicy, wygodniej jest grupę krynicką wytrasować przez Nową Hutę, gdyż ułatwia to manewry w Krakowie Głównym.

Pierwszy dzień nowego rozkładu jazdy. EN57-2073 jako pociąg
regio z Podłęża do Krakowa Głównego ruszył z nowego przystanku
Kraków Piastów. 15.12.2024

EN57-2050 jako pociąg regio do Podłęża ruszył z przystanku
Kraków Przylasek i zaraz wjedzie na most na Wiśle. 4.01.2025.

EN57-2050 jako pociąg regio z Podłęża mija zlikwidowany
przystanek Podgrabie Wisła...

...i pokonuje most na Wiśle. 4.01.2025

EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża zbliża się do przystanku
Kraków Przylasek. 4.01.2025

EU07-077 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Krynicy
mija osiedle Wyciąże. 4.01.2025

EN63A-004 jako pociąg regio z Podłęża minął wiadukt nad
ulicą Igołomską. 4.01.2025

EN57-650 jako pociąg regio do Podłęża hamuje przed przystankiem
Kraków Kościelniki. 4.01.2025

EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża na szlaku Kraków
Nowa Huta - Kraków Kościelniki. 4.01.2025

EN57-650 jako pociąg regio z Podłęża na szlaku Kraków Kościelniki-
Kraków Nowa Huta. 4.01.2025

Regio z Podłęża do Krakowa Głównego mija posterunek Dłubnia
przy którym trwa budowa węzła drogowego Mistrzejowice. 5.01.2025

EN57-2050 jako pociąg regio do Podłęża zbliża się do wiaduktu
ulicy Kocmyrzowskiej. 5.01.2025

EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża na szlaku między
przystankiem Kraków Lubocza a stacją Kraków Nowa Huta.
5.01.2025

EP07-1053 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Krynicy
zbliża się do stacji Kraków Nowa Huta. 5.01.2025

EN63A-004 jako pociąg regio z Podłęża opuścił stację Kraków
Nowa Huta. 5.01.2025

EN57-1466 jako pociąg regio do Podłęża dojeżdża do stacji
Kraków Nowa Huta. 5.01.2025.

EN57-1466 jako pociąg regio do Podłęża ruszył z przystanku
Kraków Piastów. 12.01.2025


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz