Duża
kolejowa obwodnica Krakowa prowadząca z Mydlnik przez stacje Batowice i Nowa
Huta do Podłęża powstała z myślą o obsłudze ówczesnej Huty im. Lenina w
Krakowie. Wybudowano ją w roku 1955, a sześć lat później została zelektryfikowana.
Oczywistym było, że będzie ona wykorzystywana głównie w ruchu towarowym. Jednak
odbywał się na niej także ruch pasażerski, ukierunkowany głównie na dowóz
pracowników kombinatu oraz zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie stacji Nowa
Huta. Z myślą o dowozie pracowników kombinatu wybudowano przystanek Nowa Huta
Północna. Wraz z poszerzaniem się granic Krakowa w 1966 roku
przystanek Nowa Huta Północna przemianowano na Kraków Lubocza, a stację Nowa
Huta na Kraków Nowa Huta. Z kolei w 1973 roku dopisek „Kraków” pojawił się
przed nazwami stacji w Mydlnikach i Batowicach. W 1977 roku zaś otwarto
przystanek osobowy Podgrabie Wisła zlokalizowany za mostem na Wiśle. Pociągi
osobowe na dużej obwodnicy kursowały w relacjach: Kraków Główny – Podłęże,
Kraków Główny – Niepołomice, Kraków Główny – Kraków Nowa Huta, Kraków Batowice –
Niepołomice oraz Kraków Nowa Huta – Niepołomice. W latach 90 XX wieku wraz ze
spadkiem zatrudnienia w hucie noszącej już imię Tadeusza Sendzimira, ofertę
ograniczano, aż pozostawiono tylko 3 pary pociągów relacji Kraków Główny –
Podłęże. Dostosowane były one pod zakłady zlokalizowane przy stacji Kraków Nowa
Huta pracujące w godzinach 7-15, 7-19 i 19-7. W maju 1999 roku ostatecznie
zniknęły one z rozkładu jazdy. Od tego czasu ruch pasażerski na dużej linii
obwodowej odbywał się okazjonalnie.
Pociągi służbowe
Początkowo od oficjalnego zawieszenia ruchu pasażerskiego na dużej linii obwodowej w 1999 roku rzeczywisty ruch nie uległ większej zmianie. W drugiej połowie lat 90 i tak już praktycznie nikt z tych pociągów nie korzystał poza kolejarzami pracującymi w rejonie stacji Kraków Nowa Huta. Pociągi miały półgodzinne postoje na stacji Kraków Nowa Huta w oczekiwaniu na zmiany pracownicze o godzinie 7:00 i 19:00. W związku z powyższym pociągi po prostu przekwalifikowano je na służbowe. Najpierw obsługiwały je bez zmian jednostki serii EN57 i EN71.
EN71-023 jako pociąg służbowy przy peronie stacji Kraków Nowa Huta. 27.06.2003 |
Sytuacja
się nieco skomplikowała w 2001 roku kiedy jedna kolej PKP została
podzielona na spółki. Przy stacji Kraków Nowa Huta pracują kolejarze spółek PKP
Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe, a jednostki EN57 i EN71 do obsługi
pociągów były zamawiane od spółki PKP Przewozy Regionalne. W związku z tym z
czasem w ramach szukania oszczędności PKP Cargo i PLK zaczęło pociągi służbowe
obsługiwać własnym taborem. I tak w ich obsłudze zaczęła
pojawiać się drezyna PLK oraz skład wagonowy PKP Cargo. Prowadziły go najczęściej lokomotywy serii ET21
lub EU07 a w składzie najpierw jeździł wagon salonka, a potem ryflak ze
skansenu w Chabówce. Z czasem pociągi służbowe ostatecznie przestały kursować. Skład
wagonowy PKP Cargo ostatni raz pojechał w grudniu 2006 r. a drezyna PLK
pojeździła kilka lat dłużej.
ET21-57 z salonką jako pociąg służbowy do Nowej Huty mija posterunek Kraków Przedmieście. 14.04.2006 |
EU07-085 z ryflakiem jako pociąg służbowy minął most na Dłubni. 19.05.2006 |
ET22-406 z ostatnim wagonowym pociągiem służbowym do Nowej Huty wyjeżdża z Krakowa Głównego. 8.12.2006 |
Pociągi retro
Po podziale grupy PKP na spółki w 2001 r. tabor zabytkowy pozostał własnością PKP Cargo. Spółka ta jako stricte towarowa początkowo nie posiadała licencji na przewóz pasażerów, przez co pociągi retro nie mogły kursować. Na szczęście w 2004 roku PKP Cargo uzyskało takową licencję, co hucznie uczciło uruchamianiem licznych pociągów retro obsługiwanych taborem ze skansenu w Chabówce. Oferta objęła nie tylko linie wychodzące z Chabówki, lecz także aglomerację krakowską, w tym dużą linię obwodową. Pierwszy pociąg retro na stacji Kraków Nowa Huta pojawił się w Mikołajki w 2004 roku. Parowóz Ol49-100 z zabytkowymi wagonami pojechał z Krakowa Głównego przez Batowice do Nowej Huty, a następnie po krótkim postoju wrócił przez ówczesne posterunki Podgrabie i Rudzice do Krakowa.
Parowóz Ol49-100 z mikołajkowym pociągiem retro na stacji Kraków Nowa Huta. 4.12.2004 |
Skład retro zjechał z mostu na Wiśle i mija dawny przystanek Podgrabie Wisła |
Duża popularność pociągu sprawiła, że od 2005 roku kursowały wakacyjne pociągi retro przez Nową Hutę. Ostatni raz pojechały one w roku 2008.
Ol49-100 z wakacyjnym pociągiem retro do Nowej Huty na szlaku między stacją Kraków Batowice a nieczynnym wówczas posterunkiem Dłubnia. Sierpień 2005 |
Jednorazowy powrót pociągów retro na linię nr 95 nastąpił w weekend 11-12 czerwca 2016 r. Wówczas zorganizowana została impreza "Nostalgia za PRL" w ramach której odcinek Kraków Główny - Kraków Nowa Huta przemierzył rzadko widywany w ruchu wagon motorowy SN61-168 z wagonem ryflakiem. W stacji Kraków Nowa Huta pasażerowie przesiadali się do zabytkowego autobusu Ikarus 280, który zawoził do muzeum PRL.
SN61-168 z pociągiem retro uruchomionym z okazji imprezy "Nostalgia za PRL" zbliża się do stacji Kraków Nowa Huta. 11.06.2016 |
Ten sam skład w drodze powrotnej do Krakowa Głównego |
SN61-168 z pociągiem retro relacji Kraków Nowa Huta - Kraków Główny mija nieczynny wówczas posterunek Dłubnia. Dziś to miejsce wygląda zupełnie inaczej. 12.06.2016 |
Pociąg Inter regio z Krakowa do
Przemyśla
Po
ponad trzech latach braku ruchu pasażerskiego na dużej obwodnicy, w grudniu
2011 r. duże emocje wśród miłośników kolei wzbudziło pojawienie się pociągu
Inter Regio Przewozów Regionalnych relacji Kraków Główny – Przemyśl Główny
wytrasowanego przez Nową Hutę. Kursował on tylko w soboty i obsługiwany był
jednostką serii EN71. Linia kolejowa nr 95 Kraków Batowice – Podłęże była wówczas
w kiepskim stanie i prędkość na większości trasy wynosiła 40 km/h. W efekcie znaczną
część pasażerów tego pociągu stanowili miłośnicy kolei 😅. Nie wróżyłem temu
połączeniu dużego sukcesu, więc niemal każdy dzień jego kursowania
wykorzystałem na zdjęcia. I dobrze, gdyż pociąg kursował tylko do pierwszej
korekty rozkładu jazdy w marcu 2012 r. i już nie powrócił.
EN71-001 jako pociąg Inter Regio z Krakowa do Przemyśla zbliża się do posterunku odgałęźnego Kościelniki. 31.12.2011 |
EN71-025 minął stację Kraków Batowice. W tle obecnie znajduje się przystanek osobowy Kraków Piastów. 14.01.2012 |
EN71-013 na szlaku między posterunkiem Dłubnia a przystankiem Kraków Lubocza. 4.02.2012 |
EN71-007 na szlaku między stacją Kraków Nowa Huta a posterunkiem Kościelniki. 18.02.2012 |
EN71-016 dojeżdża do mostu na Wiśle w Przylasku Rusieckim 25.02.2012 |
Pociągi objazdowe
Kolejne pociągi pasażerskie na linii nr 95 pojawiły się podczas Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. Były to połączenia PKP Intercity trasowane objazdem w związku z zamknięciem szlaku Kraków Bieżanów - Podłęże na czas mszy świętej odprawianej w Brzegach przez Papieża Franciszka. Na dużą skalę powróciły one dwa lata później za sprawą modernizacji krakowskiej
linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową dodatkowych torów
na odcinku Kraków Główny – Kraków Bieżanów. Szeroki zakres prac prowadzonych w
ścisłym centrum Krakowa wymusił znaczne ograniczenia w ruchu pociągów, włącznie
z całkowitymi przerwami w ruchu. Od korekty rozkładu w marcu 2018 r.
wprowadzona została całkowita przerwa w ruchu od godziny 9 do 14 między
Krakowem Głównym a Podłężem. Zamiast pociągów Kolei Małopolskich wprowadzono
komunikację zastępczą, zaś kursy PKP Intercity w kierunku Przemyśla, skierowano
przez Nową Hutę. Wówczas przyjeżdżały one do Krakowa z Wrocławia lub Warszawy
od strony Miechowa i początkowo skierowano je całkowicie z pominięciem Krakowa
Głównego. Na posterunku odgałęźnym Raciborowice zjeżdżały na łącznicę do
posterunku Dłubnia i dalej jechały przez Nową Hutę do Podłęża i potem w
stronę Przemyśla. Jednak po interwencjach PKP Intercity od kolejnej korekty
rozkładu jazdy w czerwcu 2018 r. pociągi te skierowano przez Kraków Główny ze
zmianą czoła. PKP PLK S.A. zdawała sobie sprawę, że aby linia nr 95 mogła
pełnić funkcję trasy objazdowej, musi zostać poddana modernizacji. W 2018 r.
linia została wyremontowana i prędkość na większości trasy została
podniesiona do 100 km/h. Roboty jeszcze trwały jak zaczęły kursować pociągi
objazdowe PKP Intercity. Wycięcie krzaków przy torach umożliwiło odsłonięcie
wielu nowych plenerów fotograficznych, dzięki czemu duża obwodnica przeżywała
prawdziwy najazd fotografów kolejowych.
Pierwszy dzień objazdów pociągów PKP Intercity przez Nową Hutę. EP09-004 z pociągiem IC "Wyspiański" z Wrocławia do Przemyśla na łącznicy Raciborowice - Dłubnia. 11.03.2018 |
A to pierwszy pociąg objazdowy w drugą stronę. IC "Matejko" z Przemyśla do Szczecina prowadzony EP07-356 zjechał na posterunku Dłubnia na łącznicę do Raciborowic. 11.03.2018 |
EU07-443 z pociągiem IC "Siemiradzki z Wrocławia do Przemyśla na łącznicy Raciborowice - Dłubnia. 11.03.2018 |
EP07-351 z pociągiem IC "Mehoffer" z Przemyśla do Zielonej Góry pokonuje most na Dłubni. 11.03.2018 |
E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. 18.03.2018 |
EU07-380 z pociągiem IC "Siemiradzki" na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. 18.03.2018 |
EP09-029 z pociągiem IC "Wyspiański" mija Przylasek Rusiecki i zaraz wjedzie na most na Wiśle. 24.03.2018 |
E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na wysokości Przylasku Rusieckiego. 24.03.2018 |
E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" zbliża się do wiaduktu ulicy Kocmyrzowskiej. Tor nr 2 szlaku Dłubnia - Kraków Nowa Huta jest już wyremontowany i rozpoczął się remont toru nr 1. 30.03.2018 |
EU07-302 z pociągiem IC "Siemiradzki pokonuje most na Dłubni. 30.03.2018 |
EP09-039 z pociągiem IC "Wyspiański" mija posterunek Dłubnia. 7.04.2018 |
EP09-029 z pociągiem IC "Matejko" pokonuje most na Dłubni. Widok od strony północnej. 14.04.2018 |
EU07-060 z pociągiem IC "Siemiradzki" mija most na Dłubni. Widok od strony południowej. 14.04.2018 |
EP09-010 z pociągiem IC "Wyspiański" pokonuje most na Wiśle i mija zlikwidowany przystanek Podgrabie Wisła. 3.05.2018 |
E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" na wysokości osiedla Wyciąże. 3.05.2018 |
EU07-015 z pociągiem IC "Siemiradzki" na szlaku między przystankiem Kraków Lubocza a stacją Kraków Nowa Huta. 3.05.2018 |
EP09-041 z pociągiem IC "Mehoffer" na szlaku między stacją Kraków Nowa Huta a przystankiem Kraków Lubocza. 3.05.2018 |
E4DCUd-004 z pociągiem TLK "Malinowski" z Warszawy do Przemyśla na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. |
EP07-318 z pociągiem IC "Siemiradzki" mija stawy w Przylasku Rusieckim. 29.09.2018 |
EP09-004 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Przemyśla między posterunkiem Dłubnia a przystankiem Kraków Lubocza. 12.01.2019 |
EP09-038 z pociągiem IC "Wyspiański" pokonuje most na Dłubni. 25.01.2019 |
EP09-031 z pociągiem IC "Wyspiański" na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. 17.03.2019 |
EP09-001 z pociągiem IC "Hetman" z Lublina i Hrubieszowa do Wrocławia na szlaku Kościelniki - Kraków Nowa Huta. 17.03.2019 |
EP07-1040 z pociągiem TLK "Ustronie" z Kołobrzegu do Przemyśla dojeżdża do posterunku Kościelniki. 30.06.2019 |
EP09-004 z pociągiem IC "Wyspiański" minął osiedle Wyciąże. 30.06.2019 |
Wraz
z kolejnymi etapami modernizacji średnicy, na linii nr 95 oprócz połączeń PKP
Intercity zagościły także objazdowe pociągi osobowe Kolei Małopolskich oraz
Polregio. W związku z tym pojawiła się idea aby po kilkunastu latach
przerwy powróciła obsługa zakładów zlokalizowanych przy stacji Kraków Nowa
Huta. W tym celu PLK odbudowała perony najpierw na stacji Kraków Nowa Huta, a
później także na przystanku Kraków Lubocza. W 2020 r. po 21 latach przerwy
zaczęły się tam zatrzymywać rozkładowe pociągi osobowe.
EN79-003 jako pociąg Kolei Małopolskich "Dolina Popradu" z Krynicy do Krakowa podczas postoju na reaktywowanym przystanku Kraków Lubocza. 21.05.2020 |
EN79-002 jako pociąg "Dolina Popradu" zatrzymuje się przy odbudowanym peronie w stacji Kraków Nowa Huta. 29.05.2020. |
EU07-092 z pociągiem TLK "Galicja" z Ostravy Svinov do Przemyśla minęła przed chwilą posterunek Dłubnia. Obok trwa przygotowywanie terenu pod budowę drogi S7. 21.11.2020. |
EP07-356 z pociągiem TLK "Galicja" za chwilę przejedzie pod wiaduktem ulicy Kocmyrzowskiej. 17.01.2021 |
EP09-019 z pociągiem IC "Porta Moravica" z Przemyśla do Grazu na wysokości osiedla Krzesławice. Obecnie w tym miejscu trwa budowa trasy S7. 17.01.2021. |
EN79-004 jako pociąg Kolei Małopolskich "Dunajec" z Nowego Sącza do Krakowa na moście na Dłubni. 4.06.2021. |
EU07-055 z pociągiem TLK "Roztocze" z Bohumina do Lublina pokonuje most na Dłubni. Obecnie w tym miejscu powstaje węzeł drogowy Mistrzejowice. 4.06.2021 |
EN63A-019 jako pociąg regio z Rzeszowa do Krakowa mija Przylasek Rusiecki. 8.01.2022 |
EU07-304 z pociągiem IC "Matejko" pokonuje most na Wiśle. 8.01.2022 |
IC "Porta Moravica" mija stawy w Przylasku Rusieckim. 8.01.2022 |
EU44-004 z pociągiem IC "Wawel" z Przemyśla do Berlina minął wiadukt ulicy Kocmyrzowskiej. 13.03.2022. |
SN84-002 jako pociąg TLK "Bieszczady" z Krakowa do Zagórza na szlaku Kraków Nowa Huta - Kościelniki. 5.06.2022. |
Powrót regularnego ruchu osobowego
W 2022 r. ostatecznie zakończyła się modernizacja krakowskiej linii średnicowej i pociągi na linii tarnowskiej wróciły na podstawową trasę przez Kraków Płaszów. Pojawiały się jednak sygnały, aby wybrane połączenia osobowe pozostały na linii przez Nową Hutę. Ostatecznie wypracowano kompromis w postaci uruchomienia trzech par pociągów dostosowanych do godzin pracy zakładów przy stacji Kraków Nowa Huta. Jednocześnie analizowano utworzenie na linii nr 95 oferty z prawdziwego zdarzenia. Do tego celu niezbędna byłaby jednak budowa nowych przystanków, gdyż te powstałe w czasach budowy linii nie przystawały do obecnej sieci osadniczej. Z pomocą przyszedł ogłoszony przez PLK Program Przystankowy, do którego zgłoszone zostały dwa przystanki na linii nr 95 Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek, a także przystanek Kraków Piastów wspólny dla dużej obwodnicy oraz linii Kraków – Miechów. Nowe przystanki otwarto w grudniu 2024 r. wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. W ślad za tym ruszyło 14 nowych par pociągów osobowych relacji Kraków Główny – Podłęże obsługiwanych przez Polregio. Tak bogatej oferty linia nr 95 chyba jeszcze nie miała. Również PKP Intercity postanowiło pozostawić część swoich pociągów na linii przez Nową Hutę. Dla pociągów mających w Krakowie Głównym łączone i dzielone grupy wagonów do Zakopanego i Krynicy, wygodniej jest grupę krynicką wytrasować przez Nową Hutę, gdyż ułatwia to manewry w Krakowie Głównym.
Pierwszy dzień nowego rozkładu jazdy. EN57-2073 jako pociąg regio z Podłęża do Krakowa Głównego ruszył z nowego przystanku Kraków Piastów. 15.12.2024 |
EN57-2050 jako pociąg regio do Podłęża ruszył z przystanku Kraków Przylasek i zaraz wjedzie na most na Wiśle. 4.01.2025. |
EN57-2050 jako pociąg regio z Podłęża mija zlikwidowany przystanek Podgrabie Wisła... |
...i pokonuje most na Wiśle. 4.01.2025 |
EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża zbliża się do przystanku Kraków Przylasek. 4.01.2025 |
EU07-077 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Krynicy mija osiedle Wyciąże. 4.01.2025 |
EN63A-004 jako pociąg regio z Podłęża minął wiadukt nad ulicą Igołomską. 4.01.2025 |
EN57-650 jako pociąg regio do Podłęża hamuje przed przystankiem Kraków Kościelniki. 4.01.2025 |
EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża na szlaku Kraków Nowa Huta - Kraków Kościelniki. 4.01.2025 |
EN57-650 jako pociąg regio z Podłęża na szlaku Kraków Kościelniki- Kraków Nowa Huta. 4.01.2025 |
Regio z Podłęża do Krakowa Głównego mija posterunek Dłubnia przy którym trwa budowa węzła drogowego Mistrzejowice. 5.01.2025 |
EN57-2050 jako pociąg regio do Podłęża zbliża się do wiaduktu ulicy Kocmyrzowskiej. 5.01.2025 |
EN63A-004 jako pociąg regio do Podłęża na szlaku między przystankiem Kraków Lubocza a stacją Kraków Nowa Huta. 5.01.2025 |
EP07-1053 z pociągiem TLK "Małopolska" z Gdyni do Krynicy zbliża się do stacji Kraków Nowa Huta. 5.01.2025 |
EN63A-004 jako pociąg regio z Podłęża opuścił stację Kraków Nowa Huta. 5.01.2025 |
EN57-1466 jako pociąg regio do Podłęża dojeżdża do stacji Kraków Nowa Huta. 5.01.2025. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz