czwartek, 16 stycznia 2025

2024-12-20 Nowinki rozkładu jazdy 2024/2025 na styku małopolsko-świętokrzyskim

 

W pierwszym tygodniu obowiązywania nowego rocznego rozkładu jazdy udokumentowaliśmy z Alkiem nowości jakie zaszły na styku województw małopolskiego i świętokrzyskiego. W porównaniu z poprzednim rozkładem jazdy urozmaicona została obsługa trasy Kraków – Warszawa przez Sędziszów i Kielce. Wcześniej bowiem zestawienie niemal wszystkich pociągów dalekobieżnych na tej trasie (poza „Ustroniem”) było zdominowane przez Stadlery ED160. Teraz tę monotonię przełamały trzy dodatkowe pary na składach wagonowych. Doszły dwie pary przetrasowane z Centralnej Magistrali Kolejowej (IC „Hańcza” i TLK „Lubomirski”) oraz jedna nowa (IC „Jadwiga”). Pojawiły się też dwie pary Kraków – Lublin – Kraków obsługiwane jednostkami ED74. Z osobówek doszła dodatkowa para Polregio z Krakowa do Kielc. Mniej składów wagonowych kursuje za to linią Kozłów – Starzyny. Z innych ciekawostek w obsłudze wybranych pociągów wagonowych kursujących linią CMK pojawiły się nowe griffiny przystosowane do prędkości 200 km/h.

Wyjazd zaplanowaliśmy na piątek 20 grudnia i wyjechałem z Krakowa Głównego po godzinie 6 na pokładzie osobówki do Kielc (EN57FPS-1724). Przy tym samym peronie stał opóźniony 2 godziny pociąg TLK „Karpaty” z Gdyni do Zakopanego i Krynicy. Na polu jeszcze ciemno i podróż próbuję przekimać. Alek odbiera mnie z przystanku w Klimontowie. Pogoda zapowiada się mało sprzyjająca, ale nie ma dramatu. Zresztą my tak się spotykamy żeby pogadać, zdjęcia robimy przy okazji 😉. Zaczyna dopiero świtać, więc najpierw jedziemy na poranną kawę. Suczka Alka Luna w dalszym ciągu trzyma się ode mnie na dystans, ale pies jego teściów Prezes już dał mi się pogłaskać ☺. Po kawie i nakarmieniu piesków ruszyliśmy w stronę linii CMK, żeby upolować składy z griffinami dwusetkami. Ulokowaliśmy się przy szlaku Knapówka – Psary na wysokości Secemina. Około godziny 9 w odstępie pięciu minut mają tędy przemknąć dwa pociągi EIC prowadzone nowymi griffinami. Najpierw „Tatry” do Zakopanego a potem 1401 do Bielska-Białej. Zdjęcia tych pociągów można podsumować określeniem „znajdź 10 szczegółów różniących obrazki” 😛. Ja znalazłem na razie jeden. Numerki loków się różnią o 1 oczko 😂. 

EU200-014 z pociągiem EIC "Tatry" z Warszawy do Zakopanego
na szlaku Knapówka - Psary

Nie, to nie jest to samo zdjęcie :p. To jadący 5 minut później
EIC z Warszawy do Bielska-Białej prowadzony EU200-013

Chcieliśmy zaczekać na jeszcze jeden skład wagonowy, IC „Marszałek Piłsudski” z Krakowa do Warszawy. Ten jednak się spóźniał, za to widzieliśmy że coś jeszcze się toczy od strony Warszawy. Jechał niespiesznie, co by znaczyło że może to być towar. I faktycznie to był skład towarowy, jamnik PKP Cargo z węglarkami 😀. Towary na linii CMK nie trafiają się zbyt często i potraktowaliśmy to jako duży fart J

ET41-031 z węglarkami na szlaku Knapówka - Psary

Na „Marszałka Piłsudskiego” natomiast już nie czekaliśmy, gdyż chcieliśmy zdążyć do Jędrzejowa na inny skład wagonowy, IC „Jadwiga” z Krakowa do Lublina. Wioskami dotarliśmy do Nagłowic, skąd krajówką pomknęliśmy do Jędrzejowa. Zapas czasowy mieliśmy niewielki, przez co zdecydowaliśmy się na znaną miejscówkę z wiaduktu drogi krajowej nr 78. Po kilku minutach przemknęła „Jadwiga” w zestawieniu EP07-534 i cztery wagony. 

EP07-534 z pociągiem IC "Jadwiga" z Krakowa do Lublina
opuszcza Jędrzejów

Po jej przejeździe mieliśmy chwilę czasu żeby zobaczyć czy z tego wiaduktu da się zrobić zdjęcie pociągu w drugą stronę. Niestety nie bardzo, krzaki są za wysokie. Kręciliśmy się trochę po okolicy, a tu widzimy że od strony stacji w Jędrzejowie jedzie skład towarowy. Wróciliśmy szybko na wiadukt i uwieczniliśmy jamnika targającego zestaw węglarek i platform równo poukładanych w kolejności: platforma, dwie węglarki, platforma, dwie węglarki i tak dalej. Stan tych wagonów wskazywał, że jechały na odstawkę, być może do Skarżyska-Kamiennej. 

ET41-191 z pociągiem towarowym wyjeżdża z Jędrzejowa na
szlak do Miąsowej

Mieliśmy stąd zrobione już dwa pociągi, to uznaliśmy że pora jechać gdzie indziej. Udaliśmy się na stację w Jędrzejowie, uwiecznić trochę starej infrastruktury nietkniętej jeszcze większą modernizacją. Najpierw się napatoczył Stadler w obsłudze IC „Orłowicz” z Olsztyna do Krakowa a potem feniks jako regio z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego. 

ED160-024 jako pociąg IC "Orłowicz" z Olsztyna do Krakowa
rusza ze stacji w Jędrzejowie

EN57FPS-1625 jako pociąg regio z Krakowa do Ostrowca
Świętokrzyskiego zatrzymuje się w Jędrzejowie

Kolejnym naszym celem były Podchojny. Jest to posterunek odstępowy zlokalizowany na szlaku Jędrzejów – Miąsowa, przy którym od ostatniej zmiany rozkładu jazdy powstał też przystanek osobowy. Pierwotnie chcieliśmy na nim złapać osobówkę z Kielc do Krakowa, ale nie zdążyliśmy i uwieczniliśmy ją przy przejeździe przez ulicę Małogoską. 

EN57FPS-1724 jako pociąg osobowy z Kielc do Krakowa zbliża
się do Jędrzejowa

Parę minut później byliśmy już na nowym przystanku Podchojny. Perony są gotowe, ale obok trwały jeszcze prace wykończeniowe przy dojściach i miejscach parkingowych. Najpierw przed obiektywy wpadł nam tu Stadler jako IC „Sienkiewicz” z Krakowa do Olsztyna, a kilkanaście minut później postój handlowy odbyła tu osobówka z Sosnowca do Kielc. 

ED160-032 jako pociąg IC "Sienkiewicz" z Krakowa do Olsztyna
mija nowy przystanek Podchojny

EN57ALd-2218 jako pociąg regio z Sosnowca Głównego do
Kielc Głównych na przystanku Podchojny

Kolejnym naszym celem była następna stacja w kierunku Kielc czyli Miąsowa. Byliśmy już kilka razy w jej okolicy, ale zawsze na przyległym szlaku, nigdy na samej stacji. Najwyższa pora to zmienić 😉. Stacja Miąsowa jest klimatyczna, obfituje w klimaty starej kolei. Zwiedziliśmy dokładnie teren całej stacji pod kątem miejscówek do fotek. Między godziną 12 a 13 miały się tu zjawić cztery pociągi: dwa IC-ki i dwie osobówki. Nie wybiła jeszcze godzina 12, a tu widzimy opuszczone szlabany na pobliskim przejeździe. Ustawiamy się w stanie gotowości i od Jędrzejowa nadjechał transport węgla do elektrowni w Połańcu, prowadzony dragonem Cargounit dzierżawionym przez CD Cargo. 

E6ACT-004 z pociągiem węglowym do elektrowni w Połańcu
mija stację Miąsowa

Z pociągów pasażerskich jako pierwszy miał się zjawić TLK „Lubomirski” z Zakopanego do Szczecina a niedługo potem IC „Kormoran” z Olsztyna do Krakowa. Na pierwszego z nich wybraliśmy miejscówkę z nastawnią wykonawczą. Szlabany na przejeździe się opuściły, ustawiamy się do zdjęcia, a tu semafor podano nie dla tego kierunku 😮. Szybki rzut oka na Portal Pasażera, a tu „Lubomirski” opóźniony 100 minut 😯. Za to od Kielc nadjechał towar PKP Cargo z ET22-653. 

ET22-653 ze składem towarowym mija stację Miąsowa

Jako przyczynę opóźnienia „Lubomirskiego” Portal Pasażera podawał utrudnienia w ruchu na odcinku Słupsk – Lębork 😂. Myślę sobie WTF. Ale potem przypomniałem sobie o opóźnionym 2 godziny TLK „Karpaty” z Gdyni do Zakopanego rano. Widocznie „Lubomirski” musi mieć z nim powiązany obieg lokomotywy albo drużyn. Mówi się trudno, „Lubomirskiego” złapiemy gdzie indziej. Za to przemieściliśmy się na przeciwległą głowicę i upolowaliśmy „Kormorana”. 

ED160-013 jako pociąg IC "Kormoran" z Olsztyna do Krakowa
mija stację Miąsowa

Teraz pora na przerywnik autobusowy 😛. Drogą obok stacji co jakiś czas przejeżdżał Autosan H9 robiący za autobus szkolny. Należy on do Urzędu Gminy Sobków, a wcześniej służył w PKS Sucha Beskidzka.

Autosan H9 w roli autobusu szkolnego przejeżdża koło stacji
Miąsowa

Kolejne w planie były dwie osobówki. Jako pierwszy zjawił się nowy pociąg relacji Kraków – Kielce uruchomiony od 15 grudnia. 

EN57ALd-2211 jako pociąg regio z Krakowa do Kielc na stacji
Miąsowa

Kilkanaście minut później jedzie regio krótkiej relacji Kielce – Sędziszów. I tu może pojawić się ciekawszy tabor: klasyczny EN57, jelonek EN81 albo dwuczłonowy Elf EN96. Trafiła się ta pierwsza opcja. 

EN57-1258 jako pociąg regio z Kielc do Sędziszowa na stacji
Miąsowa

Tymczasem opóźnienie „Lubomirskiego” urosło już do prawie 120 minut. Wyliczyliśmy więc, że zdążymy złapać go w Sędziszowie zatrzymując się po drodze na jedzenie w Jędrzejowie. Na stację w Sędziszowie zajechaliśmy tuż przed godziną 14. W stronę Kielc wyruszał właśnie ED74 jako IC „Morcinek” z Krakowa do Lublina a w odbiegu za nim miał wjechać „Lubomirski”. Gdy parkowaliśmy, akurat trwało zapowiadanie go. Ten pociąg ma obecnie jedną z najdłuższych relacji w Polsce. Kursuje z Zakopanego przez Kraków, Kielce, Warszawę, Trójmiasto, Słupsk i Koszalin do Szczecina. Megafonista skwapliwie wymienia każdą większą stację na trasie przejazdu, najbardziej zaciekawił mnie Białograd 😂. 

EU160-050 z opóźnionym 115 minut pociągiem TLK "Lubomirski"
z Zakopanego do Szczecina wjeżdża na stację Sędziszów

Tuż po wjeździe „Lubomirskiego” do Krakowa wyprawiono jednostkę ED74-009 w obsłudze pociągu IC „Morcinek” z Lublina. 

ED74-009 jako pociąg IC "Morcinek" z Lublina do Krakowa
opuszcza Sędziszów

Pomału kończymy na dziś. Parametr się pogarsza, bo to w końcu jeden z najkrótszych dni w roku. Wyjeżdżając z Sędziszowa przyuważyliśmy podaną tarczę ostrzegawczą semafora wjazdowego od strony Kozłowa. To dla osobówki Kolei Małopolskich z Oświęcimia. Postanowiliśmy uwiecznić ją przy posterunku odstępowym Gniewięcin z nietypowym motywem. Były nim… wykolejone wagony. Kilka miesięcy temu na biegnącym tu obok torze Linii Hutniczej Szerokotorowej miało miejsce wykolejenie pociągu i część wagonów do dziś leży u podnóża nasypu.

EN77-005 jako pociąg osobowy z Oświęcimia do Sędziszowa
mija posterunek odstępowy Gniewięcin. Obok pozostałości po
wykolejeniu pociągu LHS.

Po przejeździe osobówki Kolei Małopolskich Alek odwiózł mnie na przystanek w Klimontowie na regio Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków. Szlabany się opuszczają i już myślimy że to dla mojej osobówki. A tu okazało się że na deser trafił się towarek od Kozłowa, byk PKP Cargo z gazówkami.

ET22-1014 z pociągiem towarowym mija
przystanek Klimontów

Potem przyjechała już moja osobówka, którą wróciłem do Krakowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz