środa, 17 marca 2021

2008-11-22 Wizyta w Tychach

 

Tychy są mi bliskim miastem, gdyż mam tam rodzinę. Jednak dopiero pod koniec 2008 r. przyjechałem tam na zdjęcia komunikacyjne. Dotychczas zdjęcia w tym mieście robiłem tylko na imprezie upamiętniającej 20-lecie tamtejszych trolejbusów. Do przyjazdu do tego miasta zmotywowało mnie dodatkowo wznowienie ruchu pociągów osobowych do stacji Tychy Miasto od 14 grudnia 2008 r. Do maja 2000 r. do tej położonej w samym środku miasta stacji docierało 17 par pociągów, a 8 z nich kursowało dalej do Lędzin. Jednak w tamtych czasach kolej udowadniała, że jest w stanie uwalić nawet najbardziej frekwencyjne linie. Wraz z wejściem w życie kolejnego rozkładu jazdy drastycznie ograniczono ofertę do 4 par pociągów kursujących w absurdalnych godzinach. W związku z czym z lutym 2001 r. można było już z czystym sumieniem ogłosić że nikt nie jeździ i wycofać pociągi. Od tego czasu przez prawie 8 lat mieszkańcy tyskich osiedli, żeby dostać się do Katowic musieli dojeżdżać komunikacją miejską do położonej na obrzeżach miasta stacji Tychy, albo korzystać z autobusów PKM. Na szczęście w 2008 roku ponownie dostrzeżono potencjał stacji Tychy Miasto i wznowiono ruch pociągów do Katowic w imponującej liczbie 39 par. Dodatkowo do jej obsługi skierowano nowo zakupione jednostki EN75 produkcji Stadlera. W późniejszych latach w Tychach powstały nowe przystanki kolejowe, dzięki czemu obecnie ta linia zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby przewożonych pasażerów w Województwie Śląskim. Wyprzedzają ją tylko trasy Gliwice – Częstochowa i Katowice – Bielsko-Biała. Na koniec zajrzałem na chwilę do Czechowic-Dziedzic upolować czeską lokomotywę serii 163 obsługującą osobówkę do Zwardonia.

Wyruszyłem z Krakowa pociągiem Regio Plus „Wanda” a w Katowicach przesiadłem się na osobówkę do Tych Miasta zestawioną z Flirta EN75-001. Wrażenia z jazdy bardzo pozytywne. Gdy wysiadłem na stacji końcowej, akurat napatoczyła się stonka z transportem Fiatów z fabryki.

SM42-975 z transportem Fiatów mija stację Tychy Miasto. Obok
EN75-001, który przybył jako osobówka z Katowic

EN75-001 wyrusza w drogę powrotną do Katowic

Kolejne 2 godziny spędziłem fotografując komunikację miejską w okolicach osiedli N, O, D i E. Pogoda może niezbyt dopisała, ale dziś te zdjęcia są cenną pamiątką, bo większości z tych autobusów i trolejbusów już nie zobaczymy na ulicach Tych. 

Scania CN113CLB #306 spółki Transgór Mysłowice na ulicy
Grota-Roweckiego

Solaris U18 #268 z PKM Tychy na ulicy Dmowskiego

Jelcz 120M/3 #153 na ulicy Dmowskiego

Jelcz PR110T #017 na Rondzie Lwowskim

Solaris T12AC #006 na Rondzie Lwowskim

Volvo B10L CNG #315 na ulicy Dmowskiego

Jelcz 120M/3 #148 na alei Piłsudskiego

Jelcz 120MT/E #023 na alei Piłsudskiego

Solaris T12DC #003 na ulicy Armii Krajowej

Jelcz PR110T/E #008 na ulicy Armii Krajowej

Jelcz PR110E #012 na ulicy Wyszyńskiego

Solaris T12AC #005 na ulicy Wyszyńskiego

Heuliez GX417 #256 na ulicy Wyszyńskiego

Volvo B10L CNG #312 na ulicy Wyszyńskiego

Jelcz PR110T/E #012 na ulicy Edukacji

Neoplan N4021 #375 na alei Niepodległości

Jelcz 120MTE #009 na ulicy Jana Pawła II

Solaris U12 #265 na Rondzie Polonia

MAN NG272 #260 na ulicy Harcerskiej

Przy okazji łapałem też pociągi. Na dwóch obiegach kursowały Flirty a na jednym EN57-993. 

EN57-993 jako pociąg z Katowic wjeżdża na stację
Tychy Miasto

EN75-004 jako pociąg z Katowic do Tych Miasta hamuje przed
przystankiem Tychy Zachodnie

Ten sam ezt na przystanku Tychy Zachodnie

Na przystanku Tychy Zachodnie udało się upolować kolejny transport Fiatów, tym razem prowadzony trumną. 

SM31-053 z transportem Fiatów mija przystanek Tychy Zachodnie

Z powrotem do stacji Tychy podjechałem na pokładzie EN57-993. 

EN57-993 jako pociąg z Tych Miasta do Katowic zatrzymuje się
w Tychach Zachodnich

EU07-516 z pociągiem EC "Praha" mija bez zatrzymania stację Tychy

Następnie przesiadłem się do osobówki Katowice – Zwardoń i podjechałem nią do stacji Czechowice-Dziedzice Południowe. W mocno niesprzyjającej aurze zaczekałem na pershinga z dwoma bohunami obsługującego parę osobówek Zwardoń – Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Przy okazji trafiły się pośpiechy „Zamenhof” relacji Bielsko-Biała – Białystok oraz relacji przeciwnej.

Sesja z okolic stacji Czechowice-Dziedzice Południowe. 163 047-4
z pociągiem osobowym ze Zwardonia do Czechowic-Dziedzic

EU07-015 z pociągiem pospiesznym "Zamenhof" z Bielska-Białej
do Białegostoku

EP07-505 z "Zamenhofem" przeciwnej relacji

"Basia" jedzie w drogę powrotną do Zwardonia

Na tym zakończyłem dzisiejsze zdjęcia i wróciłem się do stacji Czechowice-Dziedzice, gdzie przesiadłem się na osobówkę do Krakowa. Co ciekawe tuż po wyjeździe wypogodziło się i wyszło słońce. Wówczas wyjazd uważałem za średnio udany, ale po latach gdy zdjęcia nabrały historycznej wartości, zmieniłem zdanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz