Tychy
są mi bliskim miastem, gdyż mam tam rodzinę. Jednak dopiero pod koniec 2008 r.
przyjechałem tam na zdjęcia komunikacyjne. Dotychczas zdjęcia w tym mieście
robiłem tylko na imprezie upamiętniającej 20-lecie tamtejszych trolejbusów.
Do przyjazdu do tego miasta zmotywowało mnie dodatkowo wznowienie ruchu
pociągów osobowych do stacji Tychy Miasto od 14 grudnia 2008 r. Do maja 2000 r.
do tej położonej w samym środku miasta stacji docierało 17 par pociągów, a 8 z
nich kursowało dalej do Lędzin. Jednak w tamtych czasach kolej
udowadniała, że jest w stanie uwalić nawet najbardziej frekwencyjne linie. Wraz
z wejściem w życie kolejnego rozkładu jazdy drastycznie ograniczono ofertę
do 4 par pociągów kursujących w absurdalnych godzinach. W związku z czym z
lutym 2001 r. można było już z czystym sumieniem ogłosić że nikt nie
jeździ i wycofać pociągi. Od tego czasu przez prawie 8 lat mieszkańcy tyskich
osiedli, żeby dostać się do Katowic musieli dojeżdżać komunikacją miejską do położonej
na obrzeżach miasta stacji Tychy, albo korzystać z autobusów PKM. Na
szczęście w 2008 roku ponownie dostrzeżono potencjał stacji Tychy Miasto i
wznowiono ruch pociągów do Katowic w imponującej liczbie 39 par. Dodatkowo do
jej obsługi skierowano nowo zakupione jednostki EN75 produkcji Stadlera. W późniejszych
latach w Tychach powstały nowe przystanki kolejowe, dzięki czemu obecnie ta
linia zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby przewożonych pasażerów
w Województwie Śląskim. Wyprzedzają ją tylko trasy Gliwice – Częstochowa i
Katowice – Bielsko-Biała. Na koniec zajrzałem na chwilę do Czechowic-Dziedzic
upolować czeską lokomotywę serii 163 obsługującą osobówkę do Zwardonia.
Wyruszyłem
z Krakowa pociągiem Regio Plus „Wanda” a w Katowicach przesiadłem się na
osobówkę do Tych Miasta zestawioną z Flirta EN75-001. Wrażenia z jazdy bardzo
pozytywne. Gdy wysiadłem na stacji końcowej, akurat napatoczyła się stonka z
transportem Fiatów z fabryki.
 |
SM42-975 z transportem Fiatów mija stację Tychy Miasto. Obok EN75-001, który przybył jako osobówka z Katowic |
 |
EN75-001 wyrusza w drogę powrotną do Katowic |
Kolejne 2 godziny spędziłem fotografując
komunikację miejską w okolicach osiedli N, O, D i E. Pogoda może niezbyt
dopisała, ale dziś te zdjęcia są cenną pamiątką, bo większości z tych autobusów
i trolejbusów już nie zobaczymy na ulicach Tych.
 |
Scania CN113CLB #306 spółki Transgór Mysłowice na ulicy Grota-Roweckiego |
 |
Solaris U18 #268 z PKM Tychy na ulicy Dmowskiego |
 |
Jelcz 120M/3 #153 na ulicy Dmowskiego |
 |
Jelcz PR110T #017 na Rondzie Lwowskim |
 |
Solaris T12AC #006 na Rondzie Lwowskim |
 |
Volvo B10L CNG #315 na ulicy Dmowskiego |
 |
Jelcz 120M/3 #148 na alei Piłsudskiego |
 |
Jelcz 120MT/E #023 na alei Piłsudskiego |
 |
Solaris T12DC #003 na ulicy Armii Krajowej |
 |
Jelcz PR110T/E #008 na ulicy Armii Krajowej |
 |
Jelcz PR110E #012 na ulicy Wyszyńskiego |
 |
Solaris T12AC #005 na ulicy Wyszyńskiego |
 |
Heuliez GX417 #256 na ulicy Wyszyńskiego |
 |
Volvo B10L CNG #312 na ulicy Wyszyńskiego |
 |
Jelcz PR110T/E #012 na ulicy Edukacji |
 |
Neoplan N4021 #375 na alei Niepodległości |
 |
Jelcz 120MTE #009 na ulicy Jana Pawła II |
 |
Solaris U12 #265 na Rondzie Polonia |
 |
MAN NG272 #260 na ulicy Harcerskiej |
Przy okazji łapałem też
pociągi. Na dwóch obiegach kursowały Flirty a na jednym EN57-993.
 |
EN57-993 jako pociąg z Katowic wjeżdża na stację Tychy Miasto |
 |
EN75-004 jako pociąg z Katowic do Tych Miasta hamuje przed przystankiem Tychy Zachodnie |
 |
Ten sam ezt na przystanku Tychy Zachodnie |
Na przystanku
Tychy Zachodnie udało się upolować kolejny transport Fiatów, tym razem
prowadzony trumną.
 |
SM31-053 z transportem Fiatów mija przystanek Tychy Zachodnie |
Z powrotem do stacji Tychy podjechałem na pokładzie
EN57-993.
 |
EN57-993 jako pociąg z Tych Miasta do Katowic zatrzymuje się w Tychach Zachodnich |
 |
EU07-516 z pociągiem EC "Praha" mija bez zatrzymania stację Tychy |
Następnie przesiadłem się do osobówki Katowice – Zwardoń i
podjechałem nią do stacji Czechowice-Dziedzice Południowe. W mocno
niesprzyjającej aurze zaczekałem na pershinga z dwoma bohunami obsługującego
parę osobówek Zwardoń – Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Przy okazji trafiły się
pośpiechy „Zamenhof” relacji Bielsko-Biała – Białystok oraz relacji przeciwnej.
 |
Sesja z okolic stacji Czechowice-Dziedzice Południowe. 163 047-4 z pociągiem osobowym ze Zwardonia do Czechowic-Dziedzic |
 |
EU07-015 z pociągiem pospiesznym "Zamenhof" z Bielska-Białej do Białegostoku |
 |
EP07-505 z "Zamenhofem" przeciwnej relacji |
 |
"Basia" jedzie w drogę powrotną do Zwardonia |
Na tym zakończyłem dzisiejsze zdjęcia i wróciłem się do stacji
Czechowice-Dziedzice, gdzie przesiadłem się na osobówkę do Krakowa. Co ciekawe
tuż po wyjeździe wypogodziło się i wyszło słońce. Wówczas wyjazd uważałem za
średnio udany, ale po latach gdy zdjęcia nabrały historycznej wartości,
zmieniłem zdanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz