Zlot
zabytkowych autobusów towarzyszący warszawskiej Nocy Muzeów w 2018 r. mi
przypadł do gustu na tyle, że rok później postanowiłem również odwiedzić stolicę. Tym razem do stolicy wybrałem się na własną rękę, bez dołączania się do kolegów
z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Wyruszyłem z Krakowa z moją ówczesną
dziewczyną Patrycją na pokładzie Pendolino relacji Rzeszów – Gdynia. Do
Warszawy przyjeżdża on tuż przed rozpoczęciem wystawy zabytkowych
autobusów na Placu Defilad. Przez całą drogę było w miarę pogodnie, ale
akurat w momencie gdy przyjeżdżaliśmy do stolicy, nadciągnęły ciemne deszczowe
chmury. Wystawę przyszło mi więc fotografować w strugach deszczu. Większość
autobusów pamiętałem z zeszłego roku, ale było też kilka nowinek. Jedną z nich
był Autosan H9-35 będący własnością prywatnej osoby z Łomży.
 |
Autosan H9-35 #164 z Łomży |
 |
Jelcz 043 z przyczepką z KMKM Warszawa |
Kolejną nowością był również Autosan, ale tym razem model H9-21, czyli klasyczna „klamka” znana z
PKS-ów. Właścicielem tego zacnego wozu jest Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo
Kolei Wąskotorowej będące też operatorem na kolei wąskotorowej Piaseczno –
Tarczyn.
 |
Autosan H9-21 Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej |
 |
Jelcz PR110M #4617 Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy |
Znany z ubiegłorocznej Nocy Muzeów Ikarus 280 #26124 zmienił
właściciela z Warbusa na spółkę Stalko z Zielonki.
 |
Ikarus 280.26 #26124 |
 |
Jelcz M121M #4891 z KMKM Warszawa |
Jeżeli chodzi o ogórki, to poza pojazdami znanymi z zeszłego roku Warszawę odwiedził Jelcz 043 z Białegostoku.
 |
Jelcz 043 z Białegostoku |
 |
Jelcz 272MEX #369 z Wałbrzycha |
Kolejną nowością był San H01A
będący własnością fabryki Autosana.
 |
San H01A z fabryki w Sanoku |
 |
Ikarus 260.04 #289 z KMKM Warszawa |
Podobnie jak w zeszłym roku do stolicy
przyjechały dwa ogórki z muzeum w Paterku. Jeden z nich zmienił jednak swój
wygląd i dzięki osobliwym barwom zyskał u mnie przydomek „ogórzyca” :-D
 |
Ogórek i ogórzyca z muzeum w Paterku |
MPK
Kraków również zawitało do Warszawy przegubowym ogórkiem. Zamiast ogórka
krótkiego z przyczepą przyjechały jednak inne rarytasy w postaci Ikarusa 620 z
przyczepą Karosa B40.
 |
Goście z MPK Kraków, Ikarus 620 z przyczepką Karosa B40 |
Kolejną tegoroczną nowością był
„zelmer”, czyli Jelcz M181MB #7690, ostatni zachowany egzemplarz tej serii z
berlietowskim przodem. Wóz pochodzi z Rzeszowa, a obecnie stacjonuje w
Warszawie, gdzie pełni funkcję Escape Roomu.
 |
Jelcz M181MB #7690 |
 |
Chausson AH48 #395 z KMKM Warszawa |
Z nieobecnych w zeszłym roku
pojazdów pojawił się także oryginalny francuski Berliet PR100MI, będący już od
dawna we flocie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Licencję
tego modelu kupiła fabryka w Jelczu i na jej podstawie produkowała model
PR110U.
 |
Berliet PR100MI #3873 z KMKM Warszawa |
 |
Ikarus 280.26 #2600 z KMKM Warszawa |
Tak jak w poprzednich latach na zlocie nie zabrakło kolegów z
Galicyjskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji z Nowego Sącza. Tym razem
jednak przyjechali nie Jelczem M11, a nowo wyremontowanym Autosanem H9-35. Autobus
został stylizowany na okres liniowej eksploatacji „psiuków” w Nowym Sączu,
czyli przełom lat 70-tych i 80-tych XX wieku.
 |
Pięknie odremontowany Autosan H9-35 z GSMK Nowy Sącz |
Z nowych gości było również Volvo
B10MA z Bydgoszczy.
Gdy
już wszystkie zabytki przyjechały na wystawę, przestało padać i zapowiadała się
pogodna dalsza część dnia. Około 11:30 miała wyruszyć parada autobusów.
Zaplanowana trasa przejazdu była znacznie dłuższa niż przed rokiem. Autobusy
będą jechać na południe ulicą Marszałkowską i Waryńskiego, następnie Trasą
Łazienkowską na drugi brzeg Wisły. Potem pojadą na północ Wałem
Miedzeszyńskim, Wybrzeżem Szczecińskim, Wybrzeżem Helskim, ulicami Jagiellońską
i Modlińską aż na Tarchomin, skąd wrócą Mostem Marii Skłodowskiej-Curie na lewy
brzeg Wisły i zakończą bieg na pętli Metro Młociny. Miałem więc ambitny plan
złapać autobusy w dwóch miejscach: na Trasie Łazienkowskiej oraz na Młocinach.
Aby zdążyć na spokojnie zająć miejscówkę podjechaliśmy metrem jedną stację pod
Politechnikę, skąd podeszliśmy na aleję Armii Ludowej. Trochę się zastanawiałem nad wyborem miejscówki do łapania parady, ale ostatecznie wybrałem Plac Na rozdrożu.
 |
Parada autobusów na alei Armii Ludowej. Na czele Jelcz 043 z przyczepą z KMKM Warszawa |
 |
Krupp z firmy Gryf Kartuzy od poprzedniej Nocy Muzeów zmienił malowanie |
 |
Chausson AH48 |
 |
San H01A |
 |
Jelcz 043 z KMKM Warszawa |
 |
Ogórek z Białegostoku |
 |
O, kolejna tegoroczna nowinka, PAZ z Białorusi |
 |
San H100B #160 z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz 272MEX #1983 z KMKM Warszawa |
 |
Ogórek z Wałbrzycha |
 |
San H100A z KMKM Warszawa |
 |
Autosan H9-35 #164 z Łomży |
 |
Jelcz 080 |
 |
Autosan H9-21 z Piaseczna |
 |
Ikarus 280.70 #5715 z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz PR110M z KMKM Warszawa |
 |
Ikarus 280.26 spółki Stalko |
 |
Turystyczny Ikarus 256 |
 |
Ogórek spółki Stalko |
 |
Ogórzyca z Paterka |
 |
Jelcz M11 Stowarzyszenia "Zabytkowy Jelcz" z Warszawy |
 |
Autosan H9-35 z Nowego Sącza |
 |
Ikarus 620 z przyczepką Karosa B40 z MPK Kraków |
 |
Jelcz 021 również z MPK Kraków |
 |
Ogórek z Bielska-Białej |
 |
Ogórek kabriolet |
 |
Ikarus pogot |
I znowu
powtórzyła się sytuacja z poprzedniego roku. Kolumna autobusów przejechała, to
myślałem że już po wszystkim. No to odchodzę z miejscówki, a tu pojawia się
jeszcze kilka autobusów. Mówi się trudno, dorwę paradę dziś jeszcze raz. Wróciliśmy
na stację metra Politechnika i pojechaliśmy do końcowej stacji na Młocinach.
Ulokowaliśmy się przy zjeździe z ulicy Zgrupowania AK „Kampinos” i po kilku
minutach parada nadjechała. Trzeba było naprawdę sprawnie kierować taką liczbą
autobusów żeby wszystkie poustawiać i bezpiecznie wysadzić podróżnych. A i tak
nie obyło się bez drobnych zatorów.
 |
Parada wjeżdża na pętlę Metro Młociny |
 |
Krupp |
 |
Chausson, a za nim polewaczka Liaz i San H01A |
 |
Jelcz 043 z Warszawy |
 |
Jelcz 043 z Białegostoku |
 |
PAZ, a za nim San H100B |
 |
Jelcze 272MEX z Warszawy i Wałbrzycha |
 |
San H100A |
 |
Psiuk z Łomży |
 |
Jelcz 080 |
 |
Klamka z Piaseczna |
 |
Ikarus 256 |
 |
Ogór z Zielonki |
 |
Ogórzyca z Paterka |
 |
Mig z Warszawy oraz psiuk z Nowego Sącza |
 |
Ogór z Paterka |
 |
Jelcz PR110M z Warszawy |
 |
Ikarus 280.26 z Zielonki |
 |
Ogór z Bielska-Białej |
 |
Ogór kabriolet |
 |
Ikarus pogot |
 |
Jelcz M121M i Ikarus 260.04 z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz M181MB #7690 z Warszawy |
 |
Kolejna nowość, Volvo B10MA #2459 z Bydgoszczy |
 |
Na koniec Ikarus 280.26 z Warszawy |
Gdy już wszystkie autobus przyjechały, skoczyliśmy szybko do metra i podjechaliśmy na stację Słodowiec. Dzięki temu mieliśmy możliwość złapania ich jak zjeżdżają do zajezdni przy ulicy Włościańskiej. Udało się ich całkiem sporo złapać na ulicy Kasprowicza.
 |
Zabytki zjeżdżają ulicą Kasprowicza do zajezdni. San H100A |
 |
Ogórzyca |
 |
Jelcz 043 spółki Stalko |
 |
Ogór kabriolet |
 |
Jelcz M181MB z Warszawy |
 |
Autosan H9-35 z Nowego Sącza |
 |
Jelcz 043 z Paterka |
 |
Ikarus pogot |
 |
Ikarus 620 z przyczepką Karosa B40 z Krakowa oraz Berliet PR100MI z Warszawy |
 |
Jelcz 021 z Krakowa |
 |
Ikarus 280.26 z Zielonki |
 |
Volvo B10MA z Bydgoszczy |
Zabytki
zjechały na przerwę obiadową i wyjadą po godzinie 18 do obsługi linii
specjalnych uruchomionych z okazji Nocy Muzeów. My też zrobiliśmy sobie przerwę
od komunikacji miejskiej i udaliśmy się na obiad, a potem poszliśmy przez Lasek
Lindego do tramwaju na ulicę Marymoncką. W lasku nas zaskoczyła duża liczba
wiewiórek, do tego tak oswojonych, że jadły ludziom z ręki.
 |
Wiewiórki w Lasku Lindego |
Jadąc tramwajem w
kierunku centrum przyuważyłem, że na linii nr 36 jeżdżą zabytkowe
tramwaje. Zarządziłem więc wysiadkę na przystanku przy skrzyżowaniu alei Jana
Pawła II i alei Solidarności, w celu wykonania zdjęcia jednej z brygad tej
linii. Trafił się skład zmodernizowanych wagonów 13N #821+818 zwany „żabą”.
 |
Skład 13N #821+818 pokonuje skrzyżowanie alei Jana Pawła II z aleją Solidarności |
Kolejne
3 godziny spędziliśmy niekomunikacyjnie. Patrycja nigdy wcześniej nie była w
Warszawie, więc zwiedziliśmy Starówkę oraz Łazienki królewskie. Po godzinie 18 zameldowaliśmy się na trasę linii specjalnej K obsługiwanej zabytkowymi
autobusami. Trasa biegła z Placu Defilad przez Plac Trzech Krzyży oraz ulice:
Książęcą, Ludną, Solec i Dobrą na Mariensztat. Zdjęcia rozpocząłem od Placu Zofii
Woycickiej. Jako pierwszy nadjechał psiuk z Łomży. W tle załapał się nawet
pociąg SKM Warszawa.
 |
Autosan H9-35 z Łomży w obsłudze linii K na Placu Zofii Woycickiej |
Niedługo po nim zjawiły się: Ikarus 260.04 z KMKM
Warszawa oraz bydgoskie Volvo.
 |
Ikarus 260.04 #289 na Placu Zofii Woycickiej |
 |
Volvo B10MA #2459 |
 |
Łomżyński psiuk jedzie już w drogę powrotną na Plac Defilad |
Następnie póki parametr pozwalał na robienie
zdjęć z ręki, przemieszczaliśmy się w kierunku Placu Trzech Krzyży robiąc po
drodze zdjęcia napotkanych zabytków.
 |
Ikarus 280.26 na ulicy Solec |
 |
Ikarus 280.70 na ulicy Ludnej |
 |
Volvo B10MA na ulicy Ludnej |
 |
Autosan H9-35 na ulicy Ludnej |
 |
Ikarus 256 na ulicy Ludnej |
 |
Jelcz M181MB na ulicy Książęcej |
 |
Jelcz M121M na Placu Trzech Krzyży |
Gdy oświetlenie już nie pozwalało na
zdjęcia z ręki przemieściliśmy się na Plac Defilad, gdzie udało się jeszcze
wykonać ostatnie ujęcia.
 |
Ikarus 280.26 w trakcie przerwy między kursami |
 |
Berliet i ogórek oczekują na zatrudnienie |
Po godzinie 20 poszliśmy na ostatnie Pendolino do Krakowa. Na pożegnalne zdjęcie załapał się jeszcze Chausson.
 |
Chausson na alejach Jerozolimskich |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz