środa, 2 września 2020

2019-05-18 Noc Muzeów w Warszawie


Zlot zabytkowych autobusów towarzyszący warszawskiej Nocy Muzeów w 2018 r. mi przypadł do gustu na tyle, że rok później postanowiłem również odwiedzić stolicę. Tym razem do stolicy wybrałem się na własną rękę, bez dołączania się do kolegów z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Wyruszyłem z Krakowa z moją ówczesną dziewczyną Patrycją na pokładzie Pendolino relacji Rzeszów – Gdynia. Do Warszawy przyjeżdża on tuż przed rozpoczęciem wystawy zabytkowych autobusów na Placu Defilad. Przez całą drogę było w miarę pogodnie, ale akurat w momencie gdy przyjeżdżaliśmy do stolicy, nadciągnęły ciemne deszczowe chmury. Wystawę przyszło mi więc fotografować w strugach deszczu. Większość autobusów pamiętałem z zeszłego roku, ale było też kilka nowinek. Jedną z nich był Autosan H9-35 będący własnością prywatnej osoby z Łomży.
Autosan H9-35 #164 z Łomży

Jelcz 043 z przyczepką z KMKM Warszawa
Kolejną nowością był również Autosan, ale tym razem model H9-21, czyli klasyczna „klamka” znana z PKS-ów. Właścicielem tego zacnego wozu jest Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej będące też operatorem na kolei wąskotorowej Piaseczno – Tarczyn. 
Autosan H9-21 Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei
Wąskotorowej
Jelcz PR110M #4617 Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej
z Warszawy
Znany z ubiegłorocznej Nocy Muzeów Ikarus 280 #26124 zmienił właściciela z Warbusa na spółkę Stalko z Zielonki.
Ikarus 280.26 #26124
Jelcz M121M #4891 z KMKM Warszawa
Jeżeli chodzi o ogórki, to poza pojazdami znanymi z zeszłego roku Warszawę odwiedził Jelcz 043 z Białegostoku.
Jelcz 043 z Białegostoku
Jelcz 272MEX #369 z Wałbrzycha
Kolejną nowością był San H01A będący własnością fabryki Autosana. 
San H01A z fabryki w Sanoku
Ikarus 260.04 #289 z KMKM Warszawa
Podobnie jak w zeszłym roku do stolicy przyjechały dwa ogórki z muzeum w Paterku. Jeden z nich zmienił jednak swój wygląd i dzięki osobliwym barwom zyskał u mnie przydomek „ogórzyca” :-D 

Ogórek i ogórzyca z muzeum w Paterku
MPK Kraków również zawitało do Warszawy przegubowym ogórkiem. Zamiast ogórka krótkiego z przyczepą przyjechały jednak inne rarytasy w postaci Ikarusa 620 z przyczepą Karosa B40. 
Goście z MPK Kraków, Ikarus 620 z przyczepką
Karosa B40
Kolejną tegoroczną nowością był „zelmer”, czyli Jelcz M181MB #7690, ostatni zachowany egzemplarz tej serii z berlietowskim przodem. Wóz pochodzi z Rzeszowa, a obecnie stacjonuje w Warszawie, gdzie pełni funkcję Escape Roomu.
Jelcz M181MB #7690
Chausson AH48 #395 z KMKM Warszawa
Z nieobecnych w zeszłym roku pojazdów pojawił się także oryginalny francuski Berliet PR100MI, będący już od dawna we flocie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Licencję tego modelu kupiła fabryka w Jelczu i na jej podstawie produkowała model PR110U. 
Berliet PR100MI #3873 z KMKM Warszawa
Ikarus 280.26 #2600 z KMKM Warszawa
Tak jak w poprzednich latach na zlocie nie zabrakło kolegów z Galicyjskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji z Nowego Sącza. Tym razem jednak przyjechali nie Jelczem M11, a nowo wyremontowanym Autosanem H9-35. Autobus został stylizowany na okres liniowej eksploatacji „psiuków” w Nowym Sączu, czyli przełom lat 70-tych i 80-tych XX wieku. 
Pięknie odremontowany Autosan H9-35 z GSMK Nowy Sącz
Z nowych gości było również Volvo B10MA z Bydgoszczy.

Gdy już wszystkie zabytki przyjechały na wystawę, przestało padać i zapowiadała się pogodna dalsza część dnia. Około 11:30 miała wyruszyć parada autobusów. Zaplanowana trasa przejazdu była znacznie dłuższa niż przed rokiem. Autobusy będą jechać na południe ulicą Marszałkowską i Waryńskiego, następnie Trasą Łazienkowską na drugi brzeg Wisły. Potem pojadą na północ Wałem Miedzeszyńskim, Wybrzeżem Szczecińskim, Wybrzeżem Helskim, ulicami Jagiellońską i Modlińską aż na Tarchomin, skąd wrócą Mostem Marii Skłodowskiej-Curie na lewy brzeg Wisły i zakończą bieg na pętli Metro Młociny. Miałem więc ambitny plan złapać autobusy w dwóch miejscach: na Trasie Łazienkowskiej oraz na Młocinach. Aby zdążyć na spokojnie zająć miejscówkę podjechaliśmy metrem jedną stację pod Politechnikę, skąd podeszliśmy na aleję Armii Ludowej. Trochę się zastanawiałem nad wyborem miejscówki do łapania parady, ale ostatecznie wybrałem Plac Na rozdrożu.
Parada autobusów na alei Armii Ludowej. Na czele Jelcz 043
z przyczepą z KMKM Warszawa
Krupp z firmy Gryf Kartuzy od poprzedniej Nocy Muzeów
zmienił malowanie
Chausson AH48
San H01A
Jelcz 043 z KMKM Warszawa
Ogórek z Białegostoku
O, kolejna tegoroczna nowinka, PAZ z Białorusi
San H100B #160 z KMKM Warszawa
Jelcz 272MEX #1983 z KMKM Warszawa
Ogórek z Wałbrzycha
San H100A z KMKM Warszawa
Autosan H9-35 #164 z Łomży
Jelcz 080
Autosan H9-21 z Piaseczna
Ikarus 280.70 #5715 z KMKM Warszawa
Jelcz PR110M z KMKM Warszawa
Ikarus 280.26 spółki Stalko
Turystyczny Ikarus 256
Ogórek spółki Stalko
Ogórzyca z Paterka
Jelcz M11 Stowarzyszenia "Zabytkowy Jelcz" z Warszawy
Autosan H9-35 z Nowego Sącza
Ikarus 620 z przyczepką Karosa B40 z MPK Kraków
Jelcz 021 również z MPK Kraków
Ogórek z Bielska-Białej
Ogórek kabriolet
Ikarus pogot
I znowu powtórzyła się sytuacja z poprzedniego roku. Kolumna autobusów przejechała, to myślałem że już po wszystkim. No to odchodzę z miejscówki, a tu pojawia się jeszcze kilka autobusów. Mówi się trudno, dorwę paradę dziś jeszcze raz. Wróciliśmy na stację metra Politechnika i pojechaliśmy do końcowej stacji na Młocinach. Ulokowaliśmy się przy zjeździe z ulicy Zgrupowania AK „Kampinos” i po kilku minutach parada nadjechała. Trzeba było naprawdę sprawnie kierować taką liczbą autobusów żeby wszystkie poustawiać i bezpiecznie wysadzić podróżnych. A i tak nie obyło się bez drobnych zatorów. 
Parada wjeżdża na pętlę Metro Młociny
Krupp
Chausson, a za nim polewaczka Liaz i San H01A
Jelcz 043 z Warszawy
Jelcz 043 z Białegostoku
PAZ, a za nim San H100B
Jelcze 272MEX z Warszawy i Wałbrzycha
San H100A
Psiuk z Łomży
Jelcz 080
Klamka z Piaseczna
Ikarus 256
Ogór z Zielonki
Ogórzyca z Paterka
Mig z Warszawy oraz psiuk z Nowego Sącza
Ogór z Paterka
Jelcz PR110M z Warszawy
Ikarus 280.26 z Zielonki
Ogór z Bielska-Białej
Ogór kabriolet


Ikarus pogot
Jelcz M121M i Ikarus 260.04 z KMKM Warszawa
Jelcz M181MB #7690 z Warszawy
Kolejna nowość, Volvo B10MA #2459 z Bydgoszczy

Na koniec Ikarus 280.26 z Warszawy

Gdy już wszystkie autobus przyjechały, skoczyliśmy szybko do metra i podjechaliśmy na stację Słodowiec. Dzięki temu mieliśmy możliwość złapania ich jak zjeżdżają do zajezdni przy ulicy Włościańskiej. Udało się ich całkiem sporo złapać na ulicy Kasprowicza.
Zabytki zjeżdżają ulicą Kasprowicza do zajezdni. San H100A
Ogórzyca
Jelcz 043 spółki Stalko
Ogór kabriolet
Jelcz M181MB z Warszawy
Autosan H9-35 z Nowego Sącza
Jelcz 043 z Paterka
Ikarus pogot
Ikarus 620 z przyczepką Karosa B40 z Krakowa oraz Berliet
PR100MI z Warszawy

Jelcz 021 z Krakowa
Ikarus 280.26 z Zielonki
Volvo B10MA z Bydgoszczy

Zabytki zjechały na przerwę obiadową i wyjadą po godzinie 18 do obsługi linii specjalnych uruchomionych z okazji Nocy Muzeów. My też zrobiliśmy sobie przerwę od komunikacji miejskiej i udaliśmy się na obiad, a potem poszliśmy przez Lasek Lindego do tramwaju na ulicę Marymoncką. W lasku nas zaskoczyła duża liczba wiewiórek, do tego tak oswojonych, że jadły ludziom z ręki. 

Wiewiórki w Lasku Lindego

Jadąc tramwajem w kierunku centrum przyuważyłem, że na linii nr 36 jeżdżą zabytkowe tramwaje. Zarządziłem więc wysiadkę na przystanku przy skrzyżowaniu alei Jana Pawła II i alei Solidarności, w celu wykonania zdjęcia jednej z brygad tej linii. Trafił się skład zmodernizowanych wagonów 13N #821+818 zwany „żabą”. 
Skład 13N #821+818 pokonuje skrzyżowanie alei Jana Pawła II
z aleją Solidarności
Kolejne 3 godziny spędziliśmy niekomunikacyjnie. Patrycja nigdy wcześniej nie była w Warszawie, więc zwiedziliśmy Starówkę oraz Łazienki królewskie. Po godzinie 18 zameldowaliśmy się na trasę linii specjalnej K obsługiwanej zabytkowymi autobusami. Trasa biegła z Placu Defilad przez Plac Trzech Krzyży oraz ulice: Książęcą, Ludną, Solec i Dobrą na Mariensztat. Zdjęcia rozpocząłem od Placu Zofii Woycickiej. Jako pierwszy nadjechał psiuk z Łomży. W tle załapał się nawet pociąg SKM Warszawa.
Autosan H9-35 z Łomży w obsłudze linii K na Placu Zofii Woycickiej
 Niedługo po nim zjawiły się: Ikarus 260.04 z KMKM Warszawa oraz bydgoskie Volvo. 
Ikarus 260.04 #289 na Placu Zofii Woycickiej
Volvo B10MA #2459
Łomżyński psiuk jedzie już w drogę powrotną na Plac Defilad
Następnie póki parametr pozwalał na robienie zdjęć z ręki, przemieszczaliśmy się w kierunku Placu Trzech Krzyży robiąc po drodze zdjęcia napotkanych zabytków. 
Ikarus 280.26 na ulicy Solec
Ikarus 280.70 na ulicy Ludnej
Volvo B10MA na ulicy Ludnej
Autosan H9-35 na ulicy Ludnej
Ikarus 256 na ulicy Ludnej
Jelcz M181MB na ulicy Książęcej
Jelcz M121M na Placu Trzech Krzyży
Gdy oświetlenie już nie pozwalało na zdjęcia z ręki przemieściliśmy się na Plac Defilad, gdzie udało się jeszcze wykonać ostatnie ujęcia.
Ikarus 280.26 w trakcie przerwy między kursami
Berliet i ogórek oczekują na zatrudnienie
Po godzinie 20 poszliśmy na ostatnie Pendolino do Krakowa. Na pożegnalne zdjęcie załapał się jeszcze Chausson.
Chausson na alejach Jerozolimskich

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz