W
ostatnich latach komunikacja tramwajowa w Polsce przeżywa renesans. Prawie
każde polskie miasto posiadające sieć tramwajową oddało w XXI wieku do użytku
jakąś nową trasę. Niechlubnym wyjątkiem przez wiele lat był tu Górnośląski
Okręg Przemysłowy. Ostatnią nową trasę tramwajową wybudowano tam w 1982 roku i
była to linia w Sosnowcu biegnąca z centrum przez Środulę do pętli
zlokalizowanej na skraju osiedla Zagórze. Przez kolejne lata kiedy z innych
miast sukcesywnie docierały informacje o budowie nowych tras, z GOP-u co
jakiś czas przychodziły smutne wieści o likwidacji kolejnych linii. I tak w
2006 roku zlikwidowano linie tramwajowe z Bytomia do Dąbrówki Wielkiej i z
Będzina do Wojkowic. Dwa lata później przestała funkcjonować linia nr 12 z Chorzowa
do Siemianowic Śląskich. W 2009 roku zlikwidowana została komunikacja
tramwajowa w Gliwicach a w 2014 r. wycięto trasę linii nr 18 w Rudzie
Śląskiej. Duży wpływ na taką sytuację miały wieloletnie zaniedbania
inwestycyjne skutkujące tragicznym stanem zarówno infrastruktury jak i taboru.
W późniejszych latach wprawdzie trend likwidacji tras został zatrzymany, jednak
głosy pesymistów wciąż mówiły że za naszego życia nie ma co marzyć że w GOP-ie
powstanie jakakolwiek nowa linia tramwajowa. Oczywistym było że w pierwszej
kolejności trzeba było myśleć o modernizacji istniejących tras i zakupie nowego
taboru. Na szczęście od drugiej dekady XXI wieku na Śląsku i Zagłębiu
czynione są znaczne postępy na obu płaszczyznach. Coraz więcej tras jest
remontowanych, pojawia się nowy tabor tramwajowy a stary jest
modernizowany. Dzięki temu na początku trzeciej dekady XXI wieku można było w
końcu zacząć myśleć o budowie nowych tras. I tu wrócę do tematu wspomnianej na
początku linii na osiedle Zagórze w Sosnowcu. Funkcjonująca od 1982 roku trasa
kończąca się przy ulicy Braci Mieroszewskich na skraju tego osiedla, była tylko
fragmentem planowanej linii, która według pierwotnych planów miała obsługiwać
całe Zagórze. Realizację całości inwestycji jednak wstrzymały czasy
nieprzychylne dla komunikacji tramwajowej i plany realizacji dalszej części
inwestycji trzeba było odłożyć na później. Dopiero w 2021 r. powrócono do
tematu i zaczęto realizować przedłużenie trasy. Stara pętla w Zagórzu została
przebudowana i wyprowadzono z niej przedłużenie, które przeszło tunelem pod
ulicą Braci Mieroszewskich i zostało poprowadzone na wschód wzdłuż ulicy
Białostockiej. Następnie torowisko skręciło na południe i pobiegło wzdłuż ulicy
Paderewskiego, po czym skręciło na zachód i wytyczone zostało pomiędzy jezdniami
ulicy Rydza-Śmigłego. Nowa pętla powstała na Rondzie Jana Pawła II. Uroczyste
otwarcie pierwszej od 40 lat nowej linii tramwajowej w GOP nastąpiło 19 grudnia
2022 r. Skierowano tam linię nr 15 z Placu Wolności w Katowicach.
Nową
linię tramwajową w Sosnowcu odwiedziłem miesiąc po jej otwarciu, w poniedziałek
23 stycznia 2023 r. Z Krakowa do Mysłowic podjechałem pociągiem regio a
dalej planowałem udać się autobusem linii 18. Mysłowice obecnie są czasowo
pozbawione komunikacji tramwajowej z powodu modernizacji infrastruktury.
Komunikację zastępczą za linię 14 do Katowic realizują minibusy, ale o dość
dobrym standardzie. Jako zatramwaje za linię 26 do Sosnowca kursują Jelcze
M121I z PKM Sosnowiec. Standardowa częstotliwość kursowania linii autobusowych
w GOP to 30-40 minut, dotyczy to także linii 18, którą udałem się z Mysłowic do
Sosnowca. Do Dańdówki jedziemy wzdłuż modernizowanej trasy tramwaju linii 26.
Niegdyś na jej trasie były cztery przecięcia jednopoziomowe z liniami
kolejowymi. Do dziś przetrwało jedno, z linią kolei piaskowej w Niwce. Istnieje
jednak duże ryzyko, że już nie będzie możliwe wykonanie tu wspólnego zdjęcia
pociągu i tramwaju. Sieć kolej piaskowych zwija się w błyskawicznym tempie i w
momencie zakończenia modernizacji linii tramwajowej, tor kolejowy może już być
w tym miejscu rozebrany. Po ponad 20 minutach jazdy autobusem, wysiadłem przy
nowej pętli tramwaju linii 15 przy Rondzie Jana Pawła II i przeszedłem pieszo
wzdłuż całego nowego odcinka. Każdy tramwaj ma na pętli w Zagórzu około
półgodzinny postój, gdyż jest to jedyne miejsce gdzie motorniczowie linii 15
mogą mieć przerwy. Na drugiej pętli na Placu Wolności w Katowicach nie ma
takiej możliwości. Na nowej trasie tramwajowej panuje wyjątkowa monotonia
taborowa. Piętnastkę obsługują wyłącznie Twisty 2012N z Pesy.
 |
Twist 2012N #840 na ulicy Rydza-Śmigłego tuż po ruszeniu z nowej pętli w Sosnowcu Zagórzu |
Jeden wagon
wyróżniał się od pozostałych reklamą nowej linii tramwajowej na środkowym
członie.
 |
Wagon #841 z reklamą nowej trasy tramwajowej nawraca na Rondzie Jana Pawła II |
Początkowo nie spodziewałem się na tym odcinku jakiś super motywów, ot
tramwaj jadący między blokami i tyle. Okazało się jednak, że trasa jest bardzo
ciekawa, w szczególności odcinek wzdłuż ulicy Paderewskiego, gdzie torowisko
przekracza dolinkę.
 |
Wóz #844 po skręcie z ulicy Paderewskiego w Rydza-Śmigłego |
 |
Wagon #849 na ulicy Rydza-Śmigłego |
 |
Wagon #846 na ulicy Paderewskiego |
 |
Wóz #841 na ulicy Paderewskiego |
 |
Wagon #843 na ulicy Paderewskiego |
 |
Wagon #844 na ulicy Paderewskiego |
 |
Wagon #837 na ulicy Białostockiej |
 |
Wagon #846 na ulicy Paderewskiego |
W pewnym momencie jedna starsza pani idąca na działki
zainteresowała się tym, że robię zdjęcia. Odpowiedziałem, że przyjechałem
zobaczyć nową trasę tramwajową, a pani powiedziała że korzysta z niej i bardzo
ją sobie chwali.
 |
Wagon #838 na ulicy Białostockiej |
 |
Wóz #843 na odcinku wzdłuż ulicy Białostockiej |
 |
Wagon #836 wyjechał z tunelu pod ulicą Braci Mieroszewskich, za którym znajduje się stara pętla w Zagórzu |
 |
Wagon #837 zjeżdża do tunelu pod ulicą Braci Mieroszewskich |
Po dotarciu do starej pętli w Zagórzu udałem się na przystanek
autobusu linii 18 i przez Mysłowice wróciłem do Krakowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz