Tramwaje
w Częstochowie ruszyły 8 marca 1959 roku i jest to jedyne polskie miasto,
w którym ten środek transportu pojawił się po II wojnie światowej.
Impulsem do budowy linii tramwajowej w Częstochowie było dążenie do zapewnienia
sprawnego dowozu do Huty Bolesława Bieruta, wówczas głównego zakładu pracy w
mieście. Początkowo tramwaje kursowały spod huty i z Rakowa do ulicy Worcella.
Odgałęzienie z Rakowa zostało zlikwidowane już po 12 latach w 1971 roku.
Pozostała linia była przedłużana na północ, aż w 1984 r. doprowadzono ją
do pętli Fieldorfa Nila. Przez kolejne 28 lat kształt częstochowskiej sieci nie
ulegał zmianie, aż w 2012 r. powstała nowa linia prowadząca od skrzyżowania
alei Niepodległości i ulicy Jagiellońskiej przez Błeszno do pętli Stadion
Raków. Jeżeli chodzi o tabor tramwajowy w Częstochowie, to początkowo reprezentowały
go wagony typu 4N. Kursowały one po mieście do 1988 roku. W roku 1970 zaś pojawiły
się wagony 102Na, które woziły częstochowian do końca lat 90-tych. Z kolei od
roku 1975 po Częstochowie kursują wagony 105Na. Przez kilkanaście lat były one
jedynym typem liniowego taboru tramwajowego w tym mieście. Dopiero w 2012 r. w
celu obsługi nowej trasy do Stadionu Raków, zakupiono tramwaje niskopodłogowe
Twist 2010N. Jeżeli chodzi o tabor wycofany już z ruchu liniowego, to MPK Częstochowa
zachowało po jednym wagonie typu 4N i 102Na przebudowując je na techniczne. Na
szczęście z czasem przywrócono im wygląd fabryczny, przekwalifikowując je na
zabytkowe. Co więcej, do eNki została sprowadzona doczepa typu ND z Warszawy.
Na przypadającą w 2019 r. 60 rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej,
Częstochowa mogła więc się już pochwalić trzema wagonami zabytkowymi. Na tę
okazję miały się w mieście także pojawić nowe niskopodłogowe Twisty drugiej
generacji, ale niestety ich dostawa się opóźniła. Na sobotę 9 marca 2019
r. były zaplanowana parada wszystkich typów wagonów tramwajowych jakie
kursowały po Częstochowie (czyli: 4N+ND, 102Na, 2x105Na i Twist 2010N) po
trasie linii 3 ze Stadionu Raków do Fieldorfa Nila. Podjąłem spontaniczną decyzję,
że przejadę się wykonać jej zdjęcia. Przy okazji chciałem połapać sprowadzone
świeżo z Krakowa używane Solarisy U18. Zastąpiły one również pochodzące z
Krakowa Jelcze M181MB i M121MB sprowadzone jesienią 2017 r.
Do
Częstochowy przyjechałem przed godziną 14 pociągiem IC „Hetman”. Pogoda tego
dnia była w kratkę. Raz padał obfity deszcz, raz wychodziło słońce. Z dworca na
Stradomiu przeszedłem pieszo w okolice dworca głównego próbując połapać
ex-krakowskie Solarisy. Udało się upolować wozy #222 (ex Kraków #BR720) i #223
(ex Kraków #BR729).
|
Skład 105Na #603+604 na alei Wolności |
|
Solaris U18 #222 (ex MPK Kraków #BR720) na alei Kościuszki |
|
Solaris U18 #223 (ex MPK Kraków #BR729) na alei Najświętszej Marii Panny |
Potem wsiadłem w tramwaj i pojechałem w kierunku pętli Fieldorfa.
Wysiadłem przy pętli pośredniej Promenada Niemena i tu postanowiłem zaczekać na
zabytki. Akurat wyszło słońce, więc wykonałem trochę zdjęć liniowych Twistów i
składów stopiątek. Częstochowskie wagony 105Na nie przechodziły żadnych większych modernizacji i zachowały wygląd zbliżony do oryginału.
|
Twist 2010N #626 na alei Wyzwolenia |
|
Skład 105Na #641+636 na alei Wyzwolenia |
|
Skład 105Na #615+616 na alei Wyzwolenia |
|
Twist 2010N #626 mija pętlę pośrednią Promenada Niemena |
Po 15 minutach nadjechała parada. Co ciekawe skład eNek
nawrócił na Promenadzie Niemena, a stodwójka, skład stopiątek i Twist pojechały
do końca trasy.
|
Skład 4N+ND #202+253 nawraca na pętli Promenada Niemena |
|
Spotkanie wagonu 102Na #628 i składu 4N+ND #202+253 na pętli Promenada Niemena |
|
Skład eNek rusza z Promenady Niemena w drogę powrotną do zajezdni |
Pierwotnie nastawiałem się, że tylko tu wykonam kilka zdjęć
zabytkom i tyle. Ale tak się złożyło, że spotkałem Artura, mojego kolegę z pracy.
Wiedziałem, że jeździ on co sobotę do rodziny pod Częstochową, więc rzuciłem mu
info o paradzie tramwajów. Nie spodziewałem się, że go to zainteresuje, bo
on jest bardziej miłośnikiem kolei. A tu okazało się, że jednak się zmotywował J Jechał samochodem i zaoferował mi pogoń za
paradą zjeżdżającą do zajezdni. Dzięki temu zupełnie nieplanowo udało mi się
wywieźć kilka bonusowych zdjęć parady J Mimo trudności ze znalezieniem na szybko miejsca do
zaparkowania, udało się paradę dorwać na trasie w dwóch miejscach. Najpierw
złapaliśmy skład eNek i stodwójkę na alei Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z
aleją Jana Pawła II.
|
Skład 4N+ND na alei Armii Krajowej |
|
Stodwójka na alei Armii Krajowej |
Kolejne zdjęcia wykonaliśmy z wieżą jasnogórską w tle na
alei Niepodległości.
|
Skład eNek na alei Niepodległości |
|
102Na na alei Niepodległości |
Ostatnie ujęcia już całej parady, łącznie ze stopiątkami i
Twistem, zrobiliśmy przy zjeździe do zajezdni.
|
Parada zjeżdżająca do zajezdni. Skład 4N+ND #202+253 |
|
102Na #628 |
|
Skład 105Na #675+676 |
|
Na końcu parady jechał Twist 2010N #621 |
Na koniec Artur odwiózł mnie pod
dworzec. Podziękowałem za wspólną pogoń za tramwajami. Do powrotnego pociągu
miałem chwilę czasu, toteż próbowałem zapolować jeszcze na jakieś ex-krakowskie
autobusy. Trafił mi się Solaris U18 #226, który w Krakowie nosił numer #BR724.
|
Solaris U18 #226 (ex MPK Kraków #BR724) skręca z alei Kościuszki w aleję Najświętszej Marii Panny |
Potem udałem się na dworzec Stradom i pociągiem IC „Hetman” wróciłem do
Krakowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz