W
ostatni weekend sierpnia zeszłego roku w Starachowicach odbyła się pierwsza
edycja zlotu zabytkowych autobusów. Miasto które lata temu słynęło z produkcji
ciężarówek Star, ściągnęło tłumy miłośników komunikacji miejskiej. Impreza
cieszyła się ogromną popularnością. Z opowieści znajomych który byli na tamtym
zlocie słyszałem, że dawno nie jeździli tak przeładowanymi autobusami.
Zrozumiałym więc jest fakt zorganizowania podobnego zlotu rok później.
Tegoroczne wydarzenie odbyło się w weekend 30-31 sierpnia i wpisało się w
obchody Dni Starachowic. Główne imprezy i koncerty odbywały się na terenach
zielonych przy ulicy Szkolnej w dzielnicy Bugaj w północnej części miasta.
W sobotę w godzinach popołudniowych zabytkowe autobusy obsługiwały linie
specjalne DS i DS2 łączące Bugaj z pętlami Rataje i Południowa. Główne
atrakcje były zaplanowane na niedzielę. Tego dnia od godziny 11 autobusy były
eksponowane na Placu Targowym. O godzinie 14 wyruszyły one w paradę
ulicami miasta, a po jej zakończeniu rozpoczęły ponownie obsługę linii
specjalnych DS i DS2.
Atrakcyjny
plan starachowickiego zlotu zmotywował mnie do wzięcia w nim udziału.
Dojechałem na miejsce w niedzielę bezpośrednim pociągiem regio relacji Kraków –
Ostrowiec Świętokrzyski (EN57FPS-1724). Wyjeżdża on z Krakowa po godzinie 9
i w Starachowicach teoretycznie powinien być na 12:28. Pogoda jest
dość ponura. Pochmurno i czasem siąpi drobny deszcz. W Słomnikach wjeżdżamy na
tor dodatkowy, co by oznaczało że będzie wyprzedzanie. Z analizy rozkładu
wynika że powinien nas wyprzedzać IC „Witkacy” z Zakopanego do Gdyni. Co ciekawe
przy sąsiednim peronie stała osobówka Kolei Małopolskich z Sędziszowa do
Oświęcimia zestawiona z Impulsa EN79-005 w okleinie 1000-lecia Królestwa
Polskiego, a torem dodatkowym wyprzedzał ją pociąg EIC „Tatry” z Warszawy
do Zakopanego prowadzony griffinem EU200 z okleiną o tej samej tematyce 😀. My
ostatecznie ruszamy dalej nie czekając na „Witkacego”. Ten był opóźniony kilka
minut, więc w Miechowie ponownie wjeżdżamy na bok i łapiemy kilka minut
opóźnienia wtórnego przez wyprzedzanie. Kolejne minuty dokładamy na
modernizowanym odcinku Tunel – Sędziszów, gdzie ruch jest po jednym torze.
Przed wjazdowym do Tunelu dłuższa stójka na przepuszczanie pendolino. Potem w
Kozłowie krzyżowanie z opóźnionym IC „Sztygar” z Lublina do Krakowa. W
efekcie w Sędziszowie jesteśmy 15 minut w plecy. Patrzę do rozkładu czy mamy
gdzieś wydłużone postoje, gdzie moglibyśmy zbić opóźnienie. Niestety nie,
rozkład mamy wyżyłowany na maxa 😕. Między Sędziszowem a Kielcami udało się
nadrobić parę minut, ale w końcu dogonił nas IC „Żeromski” z Krakowa do
Olsztyna i w Kielcach Głównych nieplanowe wyprzedzanie. Ostatecznie w
dalszą drogę pojechaliśmy ponad 20 minut po planie i taki stan utrzymaliśmy do
Starachowic. Na stację Starachowice Wschodnie docieram przed godziną 13, czyli
godzinę przed rozpoczęciem parady. W sam raz żeby obejrzeć autobusy wystawione
na Placu Targowym i porobić zdjęcia (o ile wszędzie łażący ludzie dadzą taką
możliwość). Znaczna część pojazdów jest mi znana z majowego zlotu autobusów w
Rzeszowie, ale było kilka nowych rarytasów. Podobnie jak w maju do Rzeszowa,
także tu przyjechała delegacja MPK Lublin z Jelczem ogórkiem 272MEX i Ikarusem
280. Był Autosan H9 z Kraśnika, Jelcz PR110U z MPK Rzeszów, Mercedes O303
z PKS Ostrowiec Świętokrzyski czy MAN NŰ263 z Kwidzyna.
 |
Autobusy eksponowane na Placu Targowym w Starachowicach. Na pierwszym planie Jelcz PR110U #442 z MPK Rzeszów. |
 |
Jelcz 272MEX #199 z MPK Lublin |
Aż pięć wozów
wystawił Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Były to Chausson
AH48, San H100B, Jelcz 043 z przyczepą, Jelcz L11 oraz Zemun Ikarus 160p.
 |
Reprezentanci KMKM Warszawa: San H100B, który w ostatnich miesiącach zmienił nieco swoje barwy. |
 |
Najstarszy uczestnik zlotu. Chausson AH48 z 1950 roku. |
Liczną delegację wystawiło również Galicyjskiej Stowarzyszenie Miłośników
Komunikacji z Nowego Sącza. Oprócz dobrze znanych Jelcza M11 i Autosana
H9-35, koledzy zaprezentowali także premierowo świeżo po remoncie Autosana H6.
 |
Świeżo wyremontowany Autosan H6 z GSMK Nowy Sącz |
Niestety tym razem zabrakło przedstawiciela MPK Kraków. W imprezie miał wziąć
udział MAN SL200, ale uległ awarii na trasie. W Starachowicach mieliśmy
też okazję zaobserwować spotkanie dwóch turystycznych Jelczy. Do znanego z
rzeszowskiego zlotu Jelcza PR110D z Buska-Zdroju, dołączył Jelcz T120V z nieodległej
Stopnicy. Z zewnątrz pojazdy bardzo niewiele się od siebie różnią, tak samo jak
pierwsze egzemplarze modelu 120M trudno odróżnić od PR110M.
 |
Spotkanie dwóch turystycznych Jelczy. Z lewej PR110D z Buska- -Zdroju, z prawej T120V ze Stopnicy. |
Jeżeli chodzi o
pozostałe modele które nie były obecne w maju w Rzeszowie,
w Starachowicach pojawiły się: piętrowy lewostronny ex-brytyjski Leyland z
Warszawy, Autosan H9 ze Stalowej Woli, Ikarus 280.40 z Klubu Miłośników
Komunikacji Miejskiej z Kielc (ex BKV Budapeszt), Autosan A0909L Tramp z MZK
Puławy, Jelcz M11 pogot z MKS Skarżysko-Kamienna, a także osobliwy pogot
z PKS Łódź – Jelcz 315 z nadwoziem Autosana H9 😀. Niejeden patrzący na to
cudo głowił się czy to Jelcz czy Autosan 😂.
 |
Piętrowy ex-brytyjski Leyland Atlanteam AN68 z Warszawy |
 |
Pogot na bazie Jelcza M11 z MKS Skarżysko-Kamienna |
 |
Autosan A0909L Tramp z MZK Puławy |
 |
Autosan H9-21 ze Stalowej Woli |
 |
Osobliwy pogot z PKS Łódź. Jelcz 315 z nadwoziem Autosana H9 |
Podobnie jak do Rzeszowa, także
tu przyjechał technobus z wielkopolskiego Orchowa. Nie był to jednak ten
sam wóz co w Rzeszowie. Tam był obecny Mercedes O405G, a tu Mercedes O345G (ex
MPK Częstochowa).
 |
Mercedes O345G technobus z Orchowa |
Liczną reprezentację stanowiły też autobusy MAN. Nie powinno
to dziwić, gdyż w Starachowicach w miejscu gdzie niegdyś powstawały ciężarówki
Star, obecnie mieści się fabryka MAN-a. Najstarszym przedstawicielem tej marki
miał być MAN SL200 z MPK Kraków, ale jako że nie dotarł na miejsce, najstarszym
przedstawicielem autobusu ze znaczkiem lwa, był MAN NL262 z MZK Tomaszów
Mazowiecki z 1998 roku.
 |
MAN NL262 #14 z MZK Tomaszów Mazowiecki |
Młodszymi pojazdami były NŰ263 z Kwidzyna i NŰ283
z Tarnobrzegu oraz miejscowe NL273 Lion`s City i elektryczny NL326 Lion`s
City E. Dodatkowo wyeksponowane zostały dwie ciężarówki Star, oczywiście rodem
ze Starachowic. Starachowicki Plac Targowy sąsiaduje ze stacją kolei wąskotorowej,
która również miała swoją ekspozycję. Wystawiony był tabor w postaci dwóch
lokomotyw Lyd1, wagonu brankardu i rumuńskiej klasy, oraz możliwe były
przejazdy drezynami ręcznymi po krótkim odcinku toru.
 |
Ekspozycja taboru Starachowickiej Kolei Wąskotorowej z lokomotywami Lyd1-252 i 251 |
Niestety zły stan
infrastruktury spowodował, że w tym roku na szlak starachowickiej wąskotorówki
nie wyruszyły pociągi turystyczne. Niemniej jednak czynione są starania nad
remontem torowiska, włącznie z nieczynnym od lat fragmentem Lipie –
Marcule, tak aby ponownie pociągi ruszyły na całej trasie Starachowice – Iłża.
Warto wspomnieć, że niedawno z polskich wąskotorówek zdjęto „kaganiec” prawny
ograniczający ich prędkość maksymalną do 40 km/h. Obecną przepisy pozwalają na
kursowanie pociągów wąskotorowych z prędkością 80 km/h, co otwiera im drzwi do realizacji
normalnych połączeń pasażerskich, nie tylko turystycznych. Wszak niby dlaczego
węższy rozstaw szyn ma to uniemożliwiać. Niemniej jednak do uruchomienia
regularnych przewozów na polskich wąskotorówkach jeszcze daleka droga. O ile
jest już u nas kilka szlaków wąskotorowych, gdzie możliwa byłaby jazda z
prędkością 80 km/h, o tyle nie ma taboru mogącego ją osiągać. Gdy zbliżała się
godzina 14 udałem się na trasę parady autobusów. Na początek z Placu Targowego
będą się one kierować na estakadę przerzuconą nad linią kolejową i doliną rzeki
Kamiennej. Za estakadą ulica Kardynała Wyszyńskiego biegnie u podnóża Góry
Trzech Krzyży, z której postanowiłem dorwać paradę pierwszy raz. W trakcie gdy
robiłem zdjęcia, nagle w aparacie zaczęła migać ikonka oznajmująca o słabej
baterii. O nie, tylko nie to 😱. Na wszelki wypadek jak była dłuższa przerwa
między autobusami, na szybko wyłączałem aparat dając chwilę odpocząć baterii.
Problemy się pojawiały jak zrobił się mały zator autobusów i jeszcze
musiałem sprawdzać czy nie zasłoni je jakiś samochód jadący z naprzeciwka.
Szczęśliwie bateria przetrwała cały przejazd parady.

 |
Parada autobusów przemierza ulicę Kardynała Wyszyńskiego. Na czele Leyland Atlanteam AN68. |
 |
Chausson AH48 #395 z KMKM Warszawa |
 |
San H100B z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz 272MEX #199 z MPK Lublin |
 |
Jelcz 043 z przyczepą P01 z KMKM Warszawa |
 |
Autosan H9-35 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Autosan H9-21 z Kraśnika |
 |
Autosan H9-21 ze Stalowej Woli |
 |
MAN NL262 #14 z MZK Tomaszów Mazowiecki |
 |
MAN NU263 z Kwidzyna |
 |
MAN NL273 Lion`s City #24 z ZEC Starachowice |
 |
MAN NL326 Lion`s City E z miejscowej fabryki MAN-a |
 |
Jelcz PR110U #442 z MPK Rzeszów |
 |
Jelcz M11 #317 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Jelcz M11 #352 pogot z MKS Skarżysko-Kamienna |
 |
Jelcz L11 z KMKM Warszawa |
 |
Zemun Ikarus 160p z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz T120V ze Stopnicy |
 |
Jelcz PR110D z Buska-Zdroju |
 |
Ikarus 280.26 #1976 z MPK Lublin |
 |
Ikarus 280.40 z KMKM Kielce (ex BKV Budapeszt) |
 |
Autosan A0909L Tramp z MZK Puławy |
 |
Autosan H6 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Mercedes O303 z PKS Ostrowiec Świętokrzyski |
 |
Mercedes O345G technobus z Orchowa |
 |
Paradę zamykał pogot z PKS Łódź oraz dwie ciężarówki Star |
Trasa przejazdu autobusów
jest na tyle pokręcona, że uda mi się dorwać je drugi raz. Na Plac Targowy
parada wróci od północnej strony ulicą Kościelną. Tam udało się złapać autobusy
drugi raz. O ile na ulicy Kardynała Wyszyńskiego postawiłem na dalekie ujęcia,
to na Kościelnej robiłem fotki bardziej portretowe. Bateria w aparacie
szczęśliwie wytrzymała.
 |
Parada na ulicy Kościelnej. Leyland Atlanteam AN68 |
 |
Chausson AH48 #395 z KMKM Warszawa |
 |
San H100B z KMKM Warszawa |
 |
Jelcz 272MEX #199 z MPK Lublin |
 |
Jelcz 043 z przyczepą P01 z KMKM Warszawa |
 |
Autosan H9-35 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Autosan H9-21 z Kraśnika |
 |
Autosan H9-21 ze Stalowej Woli |
 |
MAN NL262 #14 z MZK Tomaszów Mazowiecki |
 |
MAN NU283 z Tarnobrzegu |
 |
MAN NL326 Lion`s City E |
 |
Jelcz PR110U #442 z MPK Rzeszów |
 |
Jelcz M11 #317 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Jelcz M11 #352 pogot z MKS Skarżysko-Kamienna |
 |
Jelcz L11 z KMKM Warszawa |
 |
Zemun Ikarus 160p z KMKM Warszawa |
 |
MAN NU263 z Kwidzyna |
 |
Jelcz T120V ze Stopnicy |
 |
Jelcz PR110D z Buska-Zdroju |
 |
Ikarus 280.26 #1976 z MPK Lublin |
 |
Ikarus 280.40 z KMKM Kielce |
 |
Autosan A0909L Tramp z MZK Puławy |
 |
Autosan H6 #27 z GSMK Nowy Sącz |
 |
Mercedes O303 z PKS Ostrowiec Świętokrzyski |
 |
Mercedes O345G technobus z Orchowa (ex MPK Częstochowa) |
 |
Jelcz 315 pogot z PKS Łódź |
Co ciekawe w odróżnieniu od majowego zlotu w Rzeszowie,
tu na paradę wyjechały wszystkie pojazdy biorące udział w zlocie. Z ulicy
Kościelnej wróciłem w okolice Placu Targowego i przez ponad godzinę
zająłem się fotografowaniem linii specjalnych DS i DS2. Zdjęcia wykonywałem
w południowej części miasta. Zacząłem od ulicy Kardynała Wyszyńskiego,
którą kursowały obie linie specjalne dając łącznie dość dużą częstotliwość. Od
strony centrum pojechały: Ikarus z Kielc oraz Jelcz M11 i Autosan H9-35 z Nowego
Sącza.
 |
A tu już linie specjalne DS i DS2 uruchomione z okazji Dni Starachowic. Kielecki Ikarus 280.40 na ulicy Wyszyńskiego. |
 |
Jelcz M11 z Nowego Sącza na ulicy Kardynała Wyszyńskiego |
 |
Autosan H9-35 z Nowego Sącza na ulicy Kardynała Wyszyńskiego |
Niestety dużo autobusów notowało opóźnienia. Dość długo się naczekałem
aż pojechał autobus do centrum, był nim lubelski ogórek.
 |
Jelcz 272MEX z Lublina na ulicy Kardynała Wyszyńskiego |
Potem dotarłem do
skrzyżowania z aleją Wyzwolenia, czyli drogą krajową nr 42
Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski. Jest tu ustawiona ciężarówka Star
jako pomnik i podjąłem próbę zrobienia z nią autobusu. Trafił się
warszawski Zemun. W kilku punktach Starachowic ustawione są pomniki w postaci
różnych modeli Stara. W końcu to symbole miasta.
 |
Warszawski Zemun pokonuje skrzyżowanie ulicy Kardynała Wyszyńskiego i alei Wyzwolenia. Po prawej jeden ze starachowickich pomników. |
Autobusy linii
specjalnych przecinały aleję Wyzwolenia i jechały pod górę ulicą Miodową.
Można tu zrobić ujęcie z widokiem na miasto. W tym kadrze zrobiłem
rzeszowskiego Jelcza PR110U. Z kolei w drugą stronę jechał kielecki Ikarus
i sądecki mig.
 |
Ikarus 280.40 z Kielc na ulicy Miodowej |
 |
Jelcz M11 z Nowego Sącza na ulicy Miodowej |
 |
Jelcz PR110U z Rzeszowa na ulicy Miodowej |
Kawałek dalej trasy linii specjalnych się rozchodziły. Linia DS skręcała
w prawo w ul. Św. Jana Pawła II, a DS2 jechała prosto. Miałem już niewiele
czasu do pociągu powrotnego, więc poszedłem kawałek trasą linii DS, a potem już
na przystanek kolejowy. Na ulicy św. Jana Pawła II upolowałem jeszcze jadące do
centrum Jelcza L11 i Zemuna z KMKM Warszawa, oraz zmierzającego na
Rataje kraśnickiego Autosana H9.
 |
Jelcz L11 z Warszawy na ulicy Św. Jana Pawła II |
 |
Autosan H9-21 z Kraśnika na ulicy Św. Jana Pawła II |
 |
Zemun Ikarus 160p z Warszawy na ulicy Św. Jana Pawła II |
I oczywiście jak tylko zakończyłem
focenie, rozpogodziło się i wyszło słońce😂. Do pociągu powrotnego wsiadłem na
przystanku Starachowice (zwanym też Starachowice Zachodnie). Przyjechał
EN57-2016 regio relacji Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce Główne. Podjechałem
nim do Skarżyska-Kamiennej, gdzie przesiadłem się na IC „Żeromski” relacji
Olsztyn – Kraków. Podróż powrotne upłynęła już bez opóźnień i do domu dotarłem
po godzinie 20. Bardzo podobał mi się starachowicki zlot. Warto było
przyjechać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz