Wygrzebałem
na dysku jeszcze jeden archiwalny wpis, tym razem poświęcony tramwajom
w czeskiej Ostrawie. Większość materiału pochodzi z 15 grudnia 2015 r.
kiedy kolega Tomek namówił mnie na zwiedzanie tamtejszej sieci. Tomek zachęcał
mnie żebym koniecznie tam pojechał, opowiadając o ciekawych odcinkach
przebiegających koło zakładów przemysłowych z licznymi przejazdami przez
bocznice kolejowe. Dodatkowo Ostrawa ma jedną linię tramwajową podmiejską,
która jak Tomek twierdzi ma taki klimat jakby poprowadzić linię tramwajową
przez Doliną Kościeliską 😅. Pierwotnie nie planowałem publikować zdjęć z tego
wyjazdu. Jechaliśmy na zaliczanie sieci a zdjęcia robiłem przy okazji i to
jeszcze przy kiepskiej pogodzie. Zmieniłem zdanie dopiero teraz kiedy część
taboru którym wtedy jeździliśmy została już wycofana z eksploatacji i zdjęcia
nabrały walorów historycznych.
Ostrawa
jest trzecim co do wielkości miastem w Czechach i rozwinęło się dzięki
ciężkiemu przemysłowi górniczemu i hutniczemu. Oczywiście podobnie jak w Polsce
wiele zakładów już upadło lub ograniczyło zatrudnienie. Jednak część z nich
przekształcana jest w muzea, dzięki czemu Ostrawa otwiera się na turystów.
Miasto ma też prężnie działający transport zbiorowy, realizowany przez
tramwaje, trolejbusy i autobusy. Pierwsze tramwaje parowe wyjechały na ulice miasta
w 1894 roku w 1901 roku zaczęły być zastępowane przez tramwaje elektryczne.
Według stanu na grudzień 2015 roku tabor tramwajowy Ostrawy stanowiły wyłącznie
wagony rodzimej produkcji. Najstarszy typ taboru reprezentowały kultowe wagony
Tatra T3 i pochodne produkowane w latach 1965-1987. Jest to drugi co do
najliczniej wyprodukowanych typów taboru tramwajowego na świecie. Eksportowane
były do wielu krajów bloku wschodniego. Nieznacznie więcej wyprodukowano
radzieckich wagonów KTM5. Młodszymi egzemplarzami Tatr jakie spotkaliśmy były
trzyczłonowe wagony KT8D5 z połowy lat 80` oraz jednoczłonowe wozy T6A5 z
połowy lat 90` XX wieku. Pierwszymi wagonami niskopodłogowymi są pochodzące z
przełomu wieków trzyczłonowe wagony Škoda 03T i Inekon 01 Trio. Najnowszymi
wagonami w Ostravie według stanu na rok 2015 były częściowo niskopodłogowe
wagony Pragoimex Vario LF. Większość z nich jest jednoczłonowa, ale są też
pojedyncze egzemplarze dwu- i trzyczłonowe.
Zwiedzanie
Ostrawy Tomek zaplanował na wtorek 15 grudnia 2015 r. Chcąc jak najwięcej
skorzystać z jednego z najkrótszych dni w roku, dzień wcześniej wzięliśmy
nocleg w schronisku młodzieżowym w Cieszynie. Dojechałem tam z Krakowa
pociągami osobowymi przez Skawinę, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice i
Zebrzydowice. Wstrzeliłem się wówczas w malutkie „okienko pogodowe” pozwalające
na przejechanie taką trasą. Ruch pasażerski na linii Skawina – Oświęcim został
bowiem kilka dni wcześniej reaktywowany, zaś na odcinku Oświęcim –
Czechowice-Dziedzice był właśnie zawieszany. Większość połączeń wycofano wraz z
wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy 2015/2016. Bodaj jedną parę utrzymano
dwa tygodnie dłużej do końca roku i akurat udało się nią przejechać. Ze względu
na rozpoczynające się prace przy budowie nowej łącznicy kolejowej Kraków
Zabłocie – Kraków Krzemionki, większość pociągów do Oświęcimia przez Skawinę
rozpoczynała bieg w stacji Kraków Płaszów. Wyruszyłem w trasę po godzinie 15
z przystanku Kraków Krzemionki na pokładzie jednostki EN57-1075. Tą samą
jednostką zaliczałem kilkanaście lat wcześniej nieczynną już linię Trzebinia –
Wadowice. Reaktywacja trasy Kraków – Skawina – Oświęcim w 2015 roku nie
należała do udanych. Skromna oferta w połączeniu z dużą skalą remontów
(budowa łącznicy omijającej Kraków Płaszów oraz przystanku Kraków Sanktuarium)
nie przyciągnęły pasażerów. Na przywrócenie oferty z prawdziwego zdarzenia
przyszło jeszcze poczekać kilka lat. Na jednym z przejazdów drogowych
przyuważyłem jak kierowca dostawczaka czekający przed szlabanem, liczył ludzi w
moim pociągu 😅. W Oświęcimiu przesiadam się do osobówki Kolei Śląskich relacji
Katowice – Cieszyn. To była jednostka EN57 z wyższych numerów, miała siedzenia
z dermą i podłokietnikami. Odcinek Oświęcim – Czechowice-Dziedzice był wówczas
w kiepskim stanie. Prędkość w większości nie przekraczała 30 km/h i był to
główny powód do zawieszenia na nim przewozów na kilka lat. Następnie przez
Zebrzydowice dotarłem do Cieszyna, gdzie spotkałem się z Tomkiem i poszliśmy na
nocleg. W schronisku mieliśmy duży pokój dla kilkunastu osób, ale spaliśmy w
nim tylko my dwaj. Następnego dnia rano zjedliśmy śniadanie na mieście i
udaliśmy się na stację kolejową. Zaczęliśmy od zaliczenia jeszcze jednej
nowości rozkładu jazdy 2015/2016. W poprzednim rozkładzie jazdy można było
pociągiem do Cieszyna dojechać tylko z Czechowic-Dziedzic przez Zebrzydowice.
Trasa Bielsko-Biała – Goleszów – Cieszyn – Czeski Cieszyn była od kilku lat
nieczynna. W grudniu 2015 roku reaktywowany został graniczny odcinek między
stacjami leżącymi w polskiej i czeskiej części Cieszyna. Do polskiego
Cieszyna przedłużona została relacja wybranych czeskich pociągów relacji
Frydek-Mistek – Czeski Cieszyn.
 |
Regionova 814 187-1 jako pociąg osobowy z Frydka-Mistka kończy bieg w Cieszynie |
 |
Stacja Cieszyn. 814 187-1 przyjechała z Frydka-Mistka, a EN57-909 pojedzie do Czechowic-Dziedzic |
Przejechaliśmy tym pociągiem przez granicę i w
stacji Czeski Cieszyn przesiedliśmy się na pociąg do Ostrawy. Zwiedzanie
ostrawskiej sieci tramwajowej zaczęliśmy od zachodniej części miasta.
Wysiedliśmy na dworcu Ostrava Svinov i na początek wsiedliśmy w czwórkę która
zawiozła nas na pętlę Martinov. Jechaliśmy dwuczłonowym wagonem Vario LF+
w nietypowym srebrnym malowaniu. Normalnie tramwaje w Ostrawie były
wówczas malowane na biało-niebiesko. Później dowiedziałem się, że ten wagon to
taki rodzynek, co posiada większy procent niskiej podłogi. Przy pętli Martinov
zlokalizowane są warsztaty, gdzie remontowane są wagony tramwajowe.
 |
Wagon Pragoimex Vario LF+ #1411 na pętli Martinov w Ostrawie |
Z Martinova
cofnęliśmy się na ulicę Opavską na węzłowy przystanek Třebovickă.
 |
Skład wagonów Tatra T6A5 #1136+1132 oraz solowa Tatra T3 na ulicy Opavskiej |
 |
Tatra KT8D5R.N1 #1510 na ulicy Opavskiej |
Tam
przesiedliśmy się na ósemkę obsługiwaną przez Tatrę KT8D5. Te trzyczłonowe
wagony pochodzą z lat 80` XX wieku, ale w latach zerowych XXI wieku przeszły
modernizację polegającą na zabudowę niskiej podłogi w środkowym członie. Po
drodze minęliśmy największą zajezdnię tramwajową Ostrawy zlokalizowaną przy
pętli Poruba vozovna. Koniec trasy ósemki jest na pętli Vřesińskă położonej na obrzeżach
miasta. Kończą tu trasę także linie 7 i 17 i dodatkowo przystanek początkowy ma
tu podmiejska linia 5, która była kolejnym celem naszego zwiedzania. Na piątce
jechaliśmy Tatrą K2, będącą przegubową wersją kultowej Tatry T3. Wagony te nie
były zbyt licznie reprezentowane w Ostrawie. Łącznie przyszło ich 10 sztuk
z czego według stanu na dzień naszej wycieczki, w ruchu pozostawało 6
wozów.
 |
Tatra K2G #805 w obsłudze podmiejskiej linii 5 na pętli Vřesińskă |
Podmiejska trasa linii 5 prowadzi przez wsie Vřesina, Dolni Lhota i
Horni Lhota do pętli Zatiši. Jest to dawna przedwojenna kolej parowa, która do
sieci tramwajowej została włączona tuż po II wojnie światowej. O kolejowej
przeszłości przypomina m.in. ruch jednotorowy z mijankami. Trasa faktycznie
jest ciekawa, ale ze stwierdzenie Tomka że to jakby poprowadzić tramwaj przez
Dolinę Kościeliską jest trochę na wyrost 😛.
 |
Wagon K2G #805 na pętli podmiejskiej linii 5 Zatiši |
Po wykonaniu zdjęć na pętli Zatiši,
wróciliśmy tym samym wagonem do pętli Vřesińskă, a następnie zaliczyliśmy całą
trasę siódemki do Vŷškovic, zlokalizowanych w południowo-zachodniej części
miasta.
 |
Wóz KT8D5R.N1 #1507 na pętli Vřesińskă |
Na pętli Vŷškovice przesiedliśmy się od razu do tramwaju powrotnego i
cofnęliśmy się kawałek do przystanku Kotva. Odgałęzia się tu krótka trasa do
pętli Zabreh, gdzie docierają linie 11 i 13. Spędziliśmy tu trochę czasu
czekając na przesiadkę i był czas na fotki. Przed obiektyw wpadły pojedyncze
wagony Vario LF oraz składy Tatr T6A5.
 |
Spam z ulicy Vŷškovickiej nieopodal przystanku Kotva. Wagon Vario LF #1344 |
 |
KT8D5R.N1 #1513 |
 |
Skład wagonów T6A5 #1128+1124 |
 |
Skład T6A5 #1113+1117 |
 |
Vario LF #1360 |
Do pętli Zábřeh pojechaliśmy klasyczną
Tatrą T3 😀. No może klasyczną tylko z zewnątrz, bo większość tych wozów przez
lata eksploatacji przechodziły różne modernizacje. Ten którym przyjechaliśmy na
Zábřeh, to wersja T3G z rozruchem tyrystorowym. Pętla Zábřeh jest położona w
sąsiedztwie terenów zielonych, coś jak nasz Cichy Kącik.
 |
Tatra T3G #1038 na pętli Zábřeh |
Po wykonaniu fotek
pojechaliśmy do centrum miasta, na główny węzeł przesiadkowy Karolina na ulicy
28 řijna (28 października).
 |
Spam z węzła przesiadkowego Karolina na ulicy 28 řijna. Skład Vario LF #1337+1333 |
 |
Wagon KT8D5R.N1 #1514 |
 |
Skład Vario LF #1323+1320 |
 |
Wagon Inekon 01 Trio #1253 |
 |
Mijanka składów T3R.P #983+979 i Vario LF #1323+1320 |
Naszym kolejnym celem był inny klimatyczny odcinek
sieci. Tym razem mieliśmy w planach industrialną trasę do pętli Nová hut již.
brána zlokalizowanej jak sama nazwa wskazuje przy bramie kombinatu hutniczego. Docierają
tam linie 4 i 14 wariantowymi kursami, głównie w godzinach zmian w hucie.
Było po godzinie 13, więc powinny już jechać kursy dowozowe na drugą zmianę.
Wsiedliśmy do niskopodłogowego wagony Inekon 01 Trio obsługującego wariantowy
kurs czwórki. Zaraz za centrum wjechaliśmy na leśny odcinek biegnący
niezależnie od sieci ulic. Za dwa przystanki osiągnęliśmy terminal Hranečnik.
Tu kończy bieg większość kursów czwórki i czternastki. Dalej jadą tylko
kursy wariantowe. Potem przejechaliśmy wzdłuż hałdy pohutniczej, minęliśmy
osiedle Kończyce Małe i osiągnęliśmy pętlę przy jednej z bram kombinatu.
 |
Inekon 01 Trio #1252 na pętli Nová hut již. brána |
 |
Vario LF #1347 na pętli Nová hut již. brána |
Kilka fotek i wagonem Vario LF linii 14 wróciliśmy do centrum.
 |
Kolejny spam z węzła Karolina. Wagon T3G #978 |
 |
Skład wozów T3G #995+991 |
 |
Skład Vario LF #1337+1333 |
 |
Wagon Inekon 01 Trio #1255 |
Tam po kolejnej
przesiadce udaliśmy się na położoną w południowej części miasta dużą pętlę
Dubina. Kończy tu bieg aż 7 linii.
 |
Wagon KT8D5R.N1 #1501 na pętli Dubina |
 |
Inekon 01 Trio #1254 wyjeżdża z pętli Dubina |
 |
Skoda 03T4 #1210 na ulicy Horni przed pętlą Dubina |
Sieć tramwajowa w południowych osiedlach
Ostrawy: Vitkovice i Jubilejni Kolonie jest dość gęsta i postawiliśmy
sobie za cel zaliczenie wszystkich odcinków. Obfitują one w wiele
ciekawostek. Jest kilka przejazdów w jednym poziomie przez bocznice
kolejowe (i to czynne). Jest przejazd pod blokiem mieszkalnym w ulicy Závodni
nieopodal Ostravar Areny. Urokliwy jest też odcinek wzdłuż ulicy Misteckiej
poprowadzony przez dawne tereny hutnicze. Jedną z przesiadek mieliśmy na
przystanku Vitkovice Vysoke Pece, gdzie można było wykonać zdjęcie w pięknym
industrialnym klimacie. Obecnie część z tych obiektów jest zagospodarowana na muzeum Dolni Vitkovice
 |
Ujęcia z przesiadki na przystanku Vitkovice Vysoke Pece. Wagon T3G #1040 |
 |
Skład Vario LF #1352+1324 |
 |
Skład T3G #1042+1046 |
 |
Skład Vario LF #1340+1328 |
 |
KT8D5R.N1 #1513 |
Dochodziła już godzina 15 i pomału trzeba było
kończyć fotografowanie.
 |
KT8D5R.N1 #1505 na ulicy Ruskiej na przystanku Mirove Námesti |
Ostatnie fotki wykonałem już w półmroku na rondzie w
rejonie pętli Dubina. Tam też udało mi się upolować m.in. skład klasycznych
Tatr T3. Były to wagony wersji T3SUCS, która miała trafić na eksport do ZSRR,
ale ostatecznie została w Czechosłowacji.
 |
Wagon T3G #1001 na ulicy Horni na przystanku Josefa Kotase |
 |
Wieczorne ujęcia z ronda u zbiegu ulic Horni i Dr. Martinka. Skład T3SUCS #950+946 |
 |
Wagon T6A5 #1107 |
 |
Skład T6A5 #1106+1110 |
 |
Skład T3R.P #1015+967 |
Położone w północnej części
miasta pętle Hlučinská oraz Hlavni nádraži (Dworzec główny) zaliczyliśmy już po
ciemku. Po ich objechaniu mieliśmy zaliczoną całą sieć i mogliśmy wracać.
Ze stacji Ostrava hl.n. wsiedliśmy w pociąg do Czeskiego Cieszyna, a następnie
po przekroczeniu granicy wróciliśmy autobusem do Krakowa.
Suplement, zdjęcia z lat 2019-2022
W
latach 2018-2019 do Ostrawy trafiły pierwsze tramwaje kupione za granicą, 40
nowych niskopodłogowych wagonów Stadler Tango NF2. Zmontowane zostały one w
polskim zakładzie Stadlera w Siedlcach. Posiadały one jednolite jasnoniebieskie
malowanie i w ten schemat stopniowo zaczęto przemalowywać także stary
tabor. Dostawa wagonów Tango NF2 spowodowała wycofanie z ruchu większości
wagonów Tatra T3 oraz wszystkich K2 i T6A5. W latach 2019-2022 odbyłem kilka
wyjazdów do Ostrawy z przyjaciółką mieszkającą w Czeskim Cieszynie. Były
to wyjazdy niekomunikacyjne. Zdjęcia tramwajów i trolejbusów wykonywałem
przy okazji w drodze z dworca głównego do centrum, wysłuchując jednocześnie
jojczeń „Nie no, co Ty fotografujesz?”
albo „Z kim ja się zadaję?” 😂.
Ogółem jednak wyjazdy były bardzo sympatyczne, pozwiedzaliśmy wiele atrakcji
Ostrawy J.
 |
Nowy wagon Stadler Tango NF2 #1721 na pętli Hlavni nádraži. 3.08.2019 |
 |
Ten sam wagon na ulicy Nádražni (Dworcowej). 3.08.2019 |
 |
Wagon KT8D5N.R1 #1503 przemalowany w nowe barwy zakładowe. Ulica Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Wagon Vario LF3/2 #1651 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
KT8D5N.R1 #1503 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Vario LF3/2 #1651 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Skład Vario LF #1364+1359 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Vario LF3/2 #1651 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Skład Vario LF #1372+1368 na ulicy Nádražni. 3.08.2019 |
 |
Spotkanie wagonów Tango LF2 #1732 i #1730 na ulicy Nádražni. 19.09.2020 |
 |
Vario LF3/2 #1652 na ulicy Nádražni. 19.09.2020 |
 |
Tango LF2 #1734 na ulicy Nádražni. 19.09.2020 |
 |
KT8D5N.R1 #1506 na ulicy Nádražni. 19.09.2020 |
 |
Zabytkowy trolejbus Skoda 9TrH23 #82 na ulicy Ceskobratrskiej. 19.09.2020 |
 |
KT8D5N.R1 #1501 na ulicy 28 řijna. 18.02.2022 |
 |
W 2022 r. wciąż można było spotkać w ruchu liniowym wagony Tatra T3. Tu wozy T3R.P #1007+1003 na ulicy 28 řijna. 18.02.2022 |
 |
Skoda 03T2 #1206 na ulicy 28 řijna. Jak widać kamienica w tle nadal straszy. 18.02.2022 |
 |
Skład Vario LF #1347+1350 na ulicy Nádražni. 18.02.2022 |
 |
Wagon Tango LF2 #1729 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
KT8D5.NR1 #1505 w nowym schemacie malowania ruszył z pętli Hlavni nádraži. 21.04.2022 |
 |
A to wagon #1500 tego samego typu w starym malowaniu. Ulica Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Wagon #1501 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Tango LF2 #1728 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
KT8D5N.R1 #1501 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Vario LF3/2 #1651 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Skoda 03T4 #1211 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Skład wagonów T3R.P #1010+976 na ulicy Nádražni. 21.04.2022 |
 |
Tango NF2 #1728 na ulicy Nádražni. 21.04.2022
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz