Czternastego czerwca
2014 r. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało kolejną
imprezę na wąskim torze. Tym razem celem była zakładowa kolej wąskotorowa
należąca do Kopalni Węgla Kamiennego „Wesoła” w Mysłowicach. Kopalnia
eksploatowała wówczas kolej wąskotorową, która przewoziła towary na
dwukilometrowej trasie między rejonem „Wesoła” a szybem „Wacław”. Organizatorom
udało się uzyskać zgodę na wstęp na zaplecze kolejki zlokalizowane na terenie
kopalni. Uruchomiony został również pociąg specjalny na całej trasie. Impreza
była nietypowa, ponieważ kolejka nie posiadała wagonów do przewozu osób.
Uczestnicy imprezy przemieszczali się więc pieszo przed pociągiem wykonując
zdjęcia 😁.
W roku 2014 czas jazdy
koleją z Krakowa do Katowic przekraczał 2 godziny. Do korzystania z jej
usług decydowali się więc chyba tylko kolejarze i niczego nieświadomi turyści
zagraniczni. Nawet osoby uważające się za miłośników kolei wybierały na tej
trasie transport autobusowy. Na imprezę w kopalni „Wesoła” wybierało się sporo
osób z Krakowa, jednak tylko ja i kolega Przemek pojechaliśmy pociągiem. Do
stacji Mysłowice zawiózł nas pociąg TLK, a potem przesiedliśmy się w
autobus linii 44 jadący pod samą kopalnię. Tam czekali już organizatorzy,
którzy zaprowadzili nas na teren zakładu. Przy zapleczu kolejki stał skład
imprezowy z lokomotywą Wlp85-3.
 |
Lokomotywa Wlp85-3 z pociągiem specjalnym obok zaplecza kolejki |
W garażu zaś stały trzy inne lokomotywy tej
serii o numerach 1, 2 i 4. Mieliśmy możliwość wejścia do środka i
wykonania im zdjęć.
 |
Wlp85-1 na terenie lokomotywowni |
 |
Wlp85-2 w lokomotywowni |
 |
Wlp85-4 na terenie lokomotywowni |
W pobliżu stało też kilka odstawionych lokomotyw
normalnotorowych serii SM30, SM42, S200 i TEM2.
 |
S287 |
 |
SM30-622 |
 |
SM42-2175 |
 |
TEM2-262 |
 |
SM42-2155 |
Następnie obfotografowaliśmy manewry
lokomotywy Wlp85, po czym ruszyliśmy przed pociągiem na spacer w kierunku szybu
„Wacław”.
 |
Manewry lokomotywy Wlp85-3 |
 |
Pociąg specjalny wyrusza na szlak do szybu "Wacław" |
Kolejne zdjęcia wykonaliśmy przy wyjeździe z terenu kopalni.
 |
Opuszczamy teren kopalni |
Pogoda
tego dnia była bardzo zmienna. Było dużo słońca, ale często nadchodziły ciemne
chmury przynoszące przelotne ulewy. Trasa kolejki po wyjściu z terenu
zakładu wchodzi na kilkaset metrów do lasu, po czym przekracza w jednym
poziomie nieczynną bocznicę normalnotorową do szybu „Wacław”. W tym miejscu
również nasz pociąg został dokładnie obfotografowany.
 |
Przecięcie z bocznicą normalnotorową |
Następnie tor bierze
ostry zakręt w lewo i dołącza się do bocznicy normalnotorowej tuż przed
przejazdem przez ulicę Kopalnianą. Na przejeździe wykonaliśmy kolejne zdjęcia.
 |
Przejazd przez ulicę Kopalnianą |
Przez następny kilometr trasa kolejki biegnie wzdłuż toru normalnego skrajem
osiedla Wesoła. W tym miejscu dopadł nas przelotny deszcz. Potem dotarliśmy do
przejazdu przez aleję Spacerową, a tuż za nim wąski tor ponownie krzyżuje się z
normalnym, po czym wchodzi już na teren szybu „Wacław”. Tu nasz pociąg na
chwilę przejęła lokomotywa Wlp50-6.
 |
Lokomotywa Wlp50-6 wyjeżdża z szybu "Wacław" |
Wyjechała ona ze składem za przejazd
w alei Spacerowej i pozowała przez chwilę do zdjęć.
 |
Wlp50-6 ze składem pozuje do zdjęć przy przejeździe w alei Spacerowej |
Następnie wepchnęła
wagony na teren szybu „Wacław”, gdzie do składu ponownie podpięła się Wlp85-3 i
ruszyła w drogę powrotną.
 |
Wlp50-6 wpycha wagony na teren szybu "Wacław" |
 |
Po chwili na czele składu ponownie znalazła się Wlp85-3 |
My zaś spacerkiem szliśmy przed pociągiem. Tym razem
jechał ładnie do słońca, co pozwoliło na wykonanie kilku fajnych ujęć.
 |
Pociąg powrotny na odcinku biegnącym wzdłuż osiedla Wesoła |
Doszliśmy
tak do przejazdu w ulicy Kopalnianej.
 |
Skład przy przejeździe w ulicy Kopalnianej |
W tym miejscu ja i Przemek zakończyliśmy
imprezę i zaczęliśmy pomału wracać. Ja chciałem jeszcze zajrzeć na chwilę do
Katowic, gdyż od miesiąca kursowały tam liniowo nowe tramwaje Twist 2012N z
Pesy. Przemka tramwaje nie interesują, więc pojechał prosto na dworzec w
Mysłowicach. Wsiadłem w autobus linii 672, który przez Murcki zawiózł mnie
do centrum Katowic. Nie musiałem się nigdzie daleko zapuszczać w poszukiwaniu
nowych tramwajów. Sieć tramwajowa w GOP nie była jeszcze przystosowana do
przyjęcia tak nowoczesnych wozów i uruchomiono specjalnie dla nich krótką
linię 35 kursującą z Placu Wolności do Zawodzia 😀 Spędziłem 3 kwadranse
w Katowicach, podczas których bez problemu udało mi się upolować trzy
Twisty.
 |
Skład 105Na #558+559 na ulicy Warszawskiej |
 |
Wagon 2012N #836 na ulicy Warszawskiej |
 |
2012N #828 na ulicy Warszawskiej |
 |
Skład 105Na #699+687 po modernizacji w ZUR Chorzów na ulicy 1 Maja |
 |
Skład 105Na #702+749 po modernizacji w Modertransie na ulicy 1 Maja |
 |
2012N #827 na ulicy 1 Maja |
 |
105Na #760 na ulicy Warszawskiej |
 |
2012N #836 w Rynku |
Potem wsiadłem w pociąg osobowy do Krakowa zestawiony z jednostki
EN57-1732 z plastikowymi siedzeniami. W Katowicach niemal przez cały mój pobyt
świeciło słońce, ale przed Mysłowicami wjeżdżam w strefę deszczu. Po drodze
dosiadł się Przemek komentując jaką to ortopedyczną jednostkę podstawiłem 😅 Mówił, że w Mysłowicach niemal cały czas lało. Potem już bez przygód
wróciliśmy do Krakowa. Dziękuję Stowarzyszeniu Miłośników Kolei w Krakowie za
zorganizowanie imprezy na zakładowej kolei wąskotorowej kopalni „Wesoła” oraz
dyrekcji kopalni za zgodę na uruchomienie pociągu i umożliwienie wykonania
zdjęć. Dziś już niestety nie ma tej kolejki, została zlikwidowana w 2017 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz