wtorek, 11 stycznia 2022

2014-06-14 Zakładowa kolei wąskotorowa kopalni "Wesoła"

 

Czternastego czerwca 2014 r. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało kolejną imprezę na wąskim torze. Tym razem celem była zakładowa kolej wąskotorowa należąca do Kopalni Węgla Kamiennego „Wesoła” w Mysłowicach. Kopalnia eksploatowała wówczas kolej wąskotorową, która przewoziła towary na dwukilometrowej trasie między rejonem „Wesoła” a szybem „Wacław”. Organizatorom udało się uzyskać zgodę na wstęp na zaplecze kolejki zlokalizowane na terenie kopalni. Uruchomiony został również pociąg specjalny na całej trasie. Impreza była nietypowa, ponieważ kolejka nie posiadała wagonów do przewozu osób. Uczestnicy imprezy przemieszczali się więc pieszo przed pociągiem wykonując zdjęcia 😁.

W roku 2014 czas jazdy koleją z Krakowa do Katowic przekraczał 2 godziny. Do korzystania z jej usług decydowali się więc chyba tylko kolejarze i niczego nieświadomi turyści zagraniczni. Nawet osoby uważające się za miłośników kolei wybierały na tej trasie transport autobusowy. Na imprezę w kopalni „Wesoła” wybierało się sporo osób z Krakowa, jednak tylko ja i kolega Przemek pojechaliśmy pociągiem. Do stacji Mysłowice zawiózł nas pociąg TLK, a potem przesiedliśmy się w autobus linii 44 jadący pod samą kopalnię. Tam czekali już organizatorzy, którzy zaprowadzili nas na teren zakładu. Przy zapleczu kolejki stał skład imprezowy z lokomotywą Wlp85-3. 

Lokomotywa Wlp85-3 z pociągiem specjalnym obok zaplecza
kolejki

W garażu zaś stały trzy inne lokomotywy tej serii o numerach 1, 2 i 4. Mieliśmy możliwość wejścia do środka i wykonania im zdjęć. 

Wlp85-1 na terenie lokomotywowni

Wlp85-2 w lokomotywowni

Wlp85-4 na terenie lokomotywowni

W pobliżu stało też kilka odstawionych lokomotyw normalnotorowych serii SM30, SM42, S200 i TEM2. 

S287

SM30-622

SM42-2175

TEM2-262

SM42-2155

Następnie obfotografowaliśmy manewry lokomotywy Wlp85, po czym ruszyliśmy przed pociągiem na spacer w kierunku szybu „Wacław”. 

Manewry lokomotywy Wlp85-3

Pociąg specjalny wyrusza na szlak do szybu "Wacław"

Kolejne zdjęcia wykonaliśmy przy wyjeździe z terenu kopalni. 

Opuszczamy teren kopalni

Pogoda tego dnia była bardzo zmienna. Było dużo słońca, ale często nadchodziły ciemne chmury przynoszące przelotne ulewy. Trasa kolejki po wyjściu z terenu zakładu wchodzi na kilkaset metrów do lasu, po czym przekracza w jednym poziomie nieczynną bocznicę normalnotorową do szybu „Wacław”. W tym miejscu również nasz pociąg został dokładnie obfotografowany. 

Przecięcie z bocznicą normalnotorową

Następnie tor bierze ostry zakręt w lewo i dołącza się do bocznicy normalnotorowej tuż przed przejazdem przez ulicę Kopalnianą. Na przejeździe wykonaliśmy kolejne zdjęcia. 

Przejazd przez ulicę Kopalnianą

Przez następny kilometr trasa kolejki biegnie wzdłuż toru normalnego skrajem osiedla Wesoła. W tym miejscu dopadł nas przelotny deszcz. Potem dotarliśmy do przejazdu przez aleję Spacerową, a tuż za nim wąski tor ponownie krzyżuje się z normalnym, po czym wchodzi już na teren szybu „Wacław”. Tu nasz pociąg na chwilę przejęła lokomotywa Wlp50-6. 

Lokomotywa Wlp50-6 wyjeżdża z szybu "Wacław"

Wyjechała ona ze składem za przejazd w alei Spacerowej i pozowała przez chwilę do zdjęć. 

Wlp50-6 ze składem pozuje do zdjęć przy przejeździe w alei
Spacerowej

Następnie wepchnęła wagony na teren szybu „Wacław”, gdzie do składu ponownie podpięła się Wlp85-3 i ruszyła w drogę powrotną. 

Wlp50-6 wpycha wagony na teren szybu "Wacław"

Po chwili na czele składu ponownie znalazła się Wlp85-3

My zaś spacerkiem szliśmy przed pociągiem. Tym razem jechał ładnie do słońca, co pozwoliło na wykonanie kilku fajnych ujęć. 

Pociąg powrotny na odcinku biegnącym wzdłuż osiedla Wesoła

Doszliśmy tak do przejazdu w ulicy Kopalnianej. 

Skład przy przejeździe w ulicy Kopalnianej

W tym miejscu ja i Przemek zakończyliśmy imprezę i zaczęliśmy pomału wracać. Ja chciałem jeszcze zajrzeć na chwilę do Katowic, gdyż od miesiąca kursowały tam liniowo nowe tramwaje Twist 2012N z Pesy. Przemka tramwaje nie interesują, więc pojechał prosto na dworzec w Mysłowicach. Wsiadłem w autobus linii 672, który przez Murcki zawiózł mnie do centrum Katowic. Nie musiałem się nigdzie daleko zapuszczać w poszukiwaniu nowych tramwajów. Sieć tramwajowa w GOP nie była jeszcze przystosowana do przyjęcia tak nowoczesnych wozów i uruchomiono specjalnie dla nich krótką linię 35 kursującą z Placu Wolności do Zawodzia 😀 Spędziłem 3 kwadranse w Katowicach, podczas których bez problemu udało mi się upolować trzy Twisty.

Skład 105Na #558+559 na ulicy Warszawskiej

Wagon 2012N #836 na ulicy Warszawskiej

2012N #828 na ulicy Warszawskiej

Skład 105Na #699+687 po modernizacji w ZUR Chorzów na
ulicy 1 Maja

Skład 105Na #702+749 po modernizacji w Modertransie na ulicy
1 Maja

2012N #827 na ulicy 1 Maja

105Na #760 na ulicy Warszawskiej

2012N #836 w Rynku

Potem wsiadłem w pociąg osobowy do Krakowa zestawiony z jednostki EN57-1732 z plastikowymi siedzeniami. W Katowicach niemal przez cały mój pobyt świeciło słońce, ale przed Mysłowicami wjeżdżam w strefę deszczu. Po drodze dosiadł się Przemek komentując jaką to ortopedyczną jednostkę podstawiłem 😅 Mówił, że w Mysłowicach niemal cały czas lało. Potem już bez przygód wróciliśmy do Krakowa. Dziękuję Stowarzyszeniu Miłośników Kolei w Krakowie za zorganizowanie imprezy na zakładowej kolei wąskotorowej kopalni „Wesoła” oraz dyrekcji kopalni za zgodę na uruchomienie pociągu i umożliwienie wykonania zdjęć. Dziś już niestety nie ma tej kolejki, została zlikwidowana w 2017 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz