Parę
miesięcy temu dowiedziałem się, że w Liszkach i Rybnej są wystawione jako
pomniki lokomotywy spalinowe Ls60. Zdziwiłem się skąd lokomotywy w miejscach,
które z koleją nigdy nie miały wiele wspólnego. Gdy w kwietniu pojechałem je
zobaczyć, okazało się że pełnią one rolę reklamy Stacji Muzeum Czernichów
Główny. W ten sposób dowiedziałem się, że w Czernichowie powstało prywatne
muzeum, gdzie gromadzony jest tabor oraz elementy infrastruktury kolejowej.
Uznałem że warto to miejsce odwiedzić. W kwietniu akurat muzea były zamknięte
ze względu na szalejącą pandemię COVID-19. W maju muzeum w Czernichowie
było już możliwe do zwiedzania po uprzedniej rezerwacji telefonicznej.
Zadzwoniłem więc w piątek 29 maja z zapytaniem czy nazajutrz można przyjechać.
Była taka możliwość, więc przyjechałem tam na godzinę 18.
Projektantem
i budowniczym Stacji Muzeum Czernichów Główny jest Pan Robert Stefaniuk,
miłośnik kolei pochodzący z Wałbrzycha. Na swojej placówce zgromadził
kilkanaście lokomotyw spalinowych, w większości wąskotorowych, sprowadzonych z
likwidowanych kolei przemysłowych, cegielnianych, militarnych lub górniczych.
Są również wagony towarowe, brankard, pocztowy, wagon samojezdny Diema a także
drezyna ręczna, którą goście mogą jeździć po fragmencie toru. Całości dopełniają
elementy infrastruktury kolejowej w postaci kształtowych semaforów, tarcz
ostrzegawczych i manewrowych, żurawia wodnego oraz szlabanów kolejowych.
Jedyną
normalnotorową lokomotywą eksponowaną na terenie muzeum w Czernichowie jest
Ls40 produkcji chrzanowskiego Fabloku. Wcześniej służyła ona w porcie w Gdyni.
![]() |
Lokomotywa normalnotorowa serii Ls40 |
Zgromadzone
lokomotywy wąskotorowe reprezentują aż pięć wariantów szerokości toru.
Najliczniejszą grupę stanowią pojazdy serii Wls40 na tor o szerokości 600 mm, popularne
niegdyś w kolejach cegielnianych, górniczych czy torfowych. Produkowane
były przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu.
![]() |
Lokomotywa Wls40 o nr fabrycznym 227. W tle wagon samojezdny oraz semafory kształtowe |
![]() |
Pozostałe lokomotywy Wls40 zgromadzone na terenie muzeum w Czernichowie |
Ciekawą
konstrukcją jest też wagon samojezdny Diema na tor 600 mm sprowadzony z Niemiec.
![]() |
Wagon samojezdny Diema |
Kolejną
lokomotywą rodem z Fabloku jest Wls150-6847 na tor 750 mm, która do 2015 r.
służyła w Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz-Juliusz” prowadząc zarówno
pociągi towarowe i gospodarcze, jak i pasażerskie przewożące górników między
szybami.
![]() |
Wls150-6847 pochodząca z kopalni "Kazimierz-Juliusz" |
Z
Cementowni „Odra” z Opolu została sprowadzona lokomotywa Lyd2-01 produkcji
rumuńskiej. Tamtejsza kolej zakładowa funkcjonowała do 2011 r. i miała tory o
szerokości 1000 mm.
![]() |
Lyd2-01 sprowadzona z cementowni "Odra" |
Kolejną
lokomotywą wyprodukowaną w Rumunii jest LDI-45 na tor 750 mm. Pojazdy tej serii
w Polsce wykorzystywane były na kolejach górniczych.
![]() |
Lokomotywa LDI-45 |
W
Czernichowie eksponowana jest również lokomotywa Gmeinder. Produkowane one były
w Niemczech głównie z myślą o obsłudze kolei militarnych. Ze względu na
małą skrajnię mogły one przejeżdżać przez bunkry. Lokomotywy tej serii
wykorzystywane były m.in. na kolei wąskotorowej Wojskowej Kolei Wąskotorowej w
Helu. Razem z lokomotywą Gmeinder eksponowane są wagony samowyładowcze „koleby”
charakterystyczne dla kolei cegielnianych.
![]() |
Lokomotywa Gmeinder i wagony koleby. W tle widoczne wagony brankardy i pocztowo-bagażowe oraz semafor kształtowy i fragment żurawia wodnego |
Ponadto
na terenie czernichowskiego muzeum znajdują się w stanie oczekującym na remont
jeszcze dwie lokomotywy produkcji ZNTK Poznań: 2Wls50 na tor 750 mm oraz Wls75
na tor 785 mm, a także lokomotywa Gls30 na tor 550 mm wyprodukowana przez
Zakład Remontu Maszyn Budowlanych w Gliwicach.
![]() |
Lokomotywa Gls30 produkcji ZREMB Gliwice |
![]() |
Lokomotywa 2Wls50 |
![]() |
Lokomotywa Wls75 |
Dodatkowo,
jak już było wspominane na początku, dwie lokomotywy normalnotorowe serii Ls60
wyeksponowane są poza terenem placówki przy drodze wojewódzkiej nr 780. Jedna stoi
na pograniczu Kryspinowa i Liszek, a druga w Rybnej przy kasztelu „Kajasówka”.
Właściciel
muzeum widząc że trafił na klienta miłośnika kolei, chętnie dzielił się
wspomnieniami z tworzenia swojej kolekcji taboru i infrastruktury, nie zważając
że w międzyczasie minęła godzina zamknięcia obiektu. Życzę Panu Robertowi
powodzenia w dalszym rozwijaniu placówki i odnowie kolejnych eksponatów.
![]() |
Ls60-50 eksponowana w Liszkach. Obok Solaris U12 #DU308 |
![]() |
Ls60-246 wystawiona przy kasztelu "Kajasówka". W tle Mercedes O530 #DO255 |
Stacja Muzeum Czernichów Główny jest czynna od
wiosny i jesieni w dni wolne. Mieści się przy ulicy Wiślanej 3, 200 metrów od
Rynku w kierunku Brzeźnicy. Na jej terenie organizowane są także imprezy
zamknięte rodzinne lub biznesowe. Z tego powodu przed przyjazdem warto
sprawdzić aktualną dostępność i godziny otwarcia na profilu facebookowym
placówki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz