piątek, 12 czerwca 2020

2020-05-31 Stacja Muzeum Czernichów Główny

Parę miesięcy temu dowiedziałem się, że w Liszkach i Rybnej są wystawione jako pomniki lokomotywy spalinowe Ls60. Zdziwiłem się skąd lokomotywy w miejscach, które z koleją nigdy nie miały wiele wspólnego. Gdy w kwietniu pojechałem je zobaczyć, okazało się że pełnią one rolę reklamy Stacji Muzeum Czernichów Główny. W ten sposób dowiedziałem się, że w Czernichowie powstało prywatne muzeum, gdzie gromadzony jest tabor oraz elementy infrastruktury kolejowej. Uznałem że warto to miejsce odwiedzić. W kwietniu akurat muzea były zamknięte ze względu na szalejącą pandemię COVID-19. W maju muzeum w Czernichowie było już możliwe do zwiedzania po uprzedniej rezerwacji telefonicznej. Zadzwoniłem więc w piątek 29 maja z zapytaniem czy nazajutrz można przyjechać. Była taka możliwość, więc przyjechałem tam na godzinę 18.
Projektantem i budowniczym Stacji Muzeum Czernichów Główny jest Pan Robert Stefaniuk, miłośnik kolei pochodzący z Wałbrzycha. Na swojej placówce zgromadził kilkanaście lokomotyw spalinowych, w większości wąskotorowych, sprowadzonych z likwidowanych kolei przemysłowych, cegielnianych, militarnych lub górniczych. Są również wagony towarowe, brankard, pocztowy, wagon samojezdny Diema a także drezyna ręczna, którą goście mogą jeździć po fragmencie toru. Całości dopełniają elementy infrastruktury kolejowej w postaci kształtowych semaforów, tarcz ostrzegawczych i manewrowych, żurawia wodnego oraz szlabanów kolejowych.
 
Jedyną normalnotorową lokomotywą eksponowaną na terenie muzeum w Czernichowie jest Ls40 produkcji chrzanowskiego Fabloku. Wcześniej służyła ona w porcie w Gdyni.
Lokomotywa normalnotorowa serii Ls40
Zgromadzone lokomotywy wąskotorowe reprezentują aż pięć wariantów szerokości toru. Najliczniejszą grupę stanowią pojazdy serii Wls40 na tor o szerokości 600 mm, popularne niegdyś w kolejach cegielnianych, górniczych czy torfowych. Produkowane były przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu.
Lokomotywa Wls40 o nr fabrycznym 227. W tle wagon samojezdny
oraz semafory kształtowe
 
Pozostałe lokomotywy Wls40 zgromadzone na terenie muzeum
w Czernichowie
Ciekawą konstrukcją jest też wagon samojezdny Diema na tor 600 mm sprowadzony z Niemiec.
Wagon samojezdny Diema
Kolejną lokomotywą rodem z Fabloku jest Wls150-6847 na tor 750 mm, która do 2015 r. służyła w Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz-Juliusz” prowadząc zarówno pociągi towarowe i gospodarcze, jak i pasażerskie przewożące górników między szybami.
Wls150-6847 pochodząca z kopalni "Kazimierz-Juliusz"
Z Cementowni „Odra” z Opolu została sprowadzona lokomotywa Lyd2-01 produkcji rumuńskiej. Tamtejsza kolej zakładowa funkcjonowała do 2011 r. i miała tory o szerokości 1000 mm.
Lyd2-01 sprowadzona z cementowni "Odra"
Kolejną lokomotywą wyprodukowaną w Rumunii jest LDI-45 na tor 750 mm. Pojazdy tej serii w Polsce wykorzystywane były na kolejach górniczych.
Lokomotywa LDI-45
W Czernichowie eksponowana jest również lokomotywa Gmeinder. Produkowane one były w Niemczech głównie z myślą o obsłudze kolei militarnych. Ze względu na małą skrajnię mogły one przejeżdżać przez bunkry. Lokomotywy tej serii wykorzystywane były m.in. na kolei wąskotorowej Wojskowej Kolei Wąskotorowej w Helu. Razem z lokomotywą Gmeinder eksponowane są wagony samowyładowcze „koleby” charakterystyczne dla kolei cegielnianych.
Lokomotywa Gmeinder i wagony koleby. W tle widoczne wagony
brankardy i pocztowo-bagażowe oraz semafor kształtowy i fragment
żurawia wodnego
Ponadto na terenie czernichowskiego muzeum znajdują się w stanie oczekującym na remont jeszcze dwie lokomotywy produkcji ZNTK Poznań: 2Wls50 na tor 750 mm oraz Wls75 na tor 785 mm, a także lokomotywa Gls30 na tor 550 mm wyprodukowana przez Zakład Remontu Maszyn Budowlanych w Gliwicach.
Lokomotywa Gls30 produkcji ZREMB Gliwice

Lokomotywa 2Wls50
 
Lokomotywa Wls75
Dodatkowo, jak już było wspominane na początku, dwie lokomotywy normalnotorowe serii Ls60 wyeksponowane są poza terenem placówki przy drodze wojewódzkiej nr 780. Jedna stoi na pograniczu Kryspinowa i Liszek, a druga w Rybnej przy kasztelu „Kajasówka”.
Ls60-50 eksponowana w Liszkach. Obok Solaris U12 #DU308

Ls60-246 wystawiona przy kasztelu "Kajasówka". W tle Mercedes
O530 #DO255
Właściciel muzeum widząc że trafił na klienta miłośnika kolei, chętnie dzielił się wspomnieniami z tworzenia swojej kolekcji taboru i infrastruktury, nie zważając że w międzyczasie minęła godzina zamknięcia obiektu. Życzę Panu Robertowi powodzenia w dalszym rozwijaniu placówki i odnowie kolejnych eksponatów.
Stacja Muzeum Czernichów Główny jest czynna od wiosny i jesieni w dni wolne. Mieści się przy ulicy Wiślanej 3, 200 metrów od Rynku w kierunku Brzeźnicy. Na jej terenie organizowane są także imprezy zamknięte rodzinne lub biznesowe. Z tego powodu przed przyjazdem warto sprawdzić aktualną dostępność i godziny otwarcia na profilu facebookowym placówki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz