poniedziałek, 18 marca 2024

2023-03-15 Nowa trasa tramwajowa w Toruniu

 

Od września 2023 r. toruńska sieć tramwajowa uległa znacznemu wydłużeniu. Otwarta została bowiem nowa, licząca ponad 6 kilometrów trasa z centrum do osiedla Jar na północnym skraju miasta. Trasa rozpoczyna się u zbiegu ulic Odrodzenia, alei Solidarności i Czerwonej Drogi, skąd kieruje się na północ Szosą Chełmińską. Tym odcinkiem tramwaj już kiedyś kursował. Biegła tędy trasa do Dworca Północnego zlikwidowana w 1991 roku. Za przystankiem Żwirki i Wigury nowa trasa rozstaje się ze starym przebiegiem linii do Dworca Północnego i odbija w prawo w ulicę Długą. Po dotarciu do Ronda Czadcy, tramwaj skręca w lewo i mija zajezdnię autobusową. Na ulicy Legionów na wysokości skrzyżowania z Harcerską zabudowane zostały rozjazdy pod planowaną nową zajezdnię tramwajową. Dobrze, że wreszcie Toruń będzie miał zajezdnię z prawdziwego zdarzenia. Obecna zajezdnia jest malutka i nie mieści całego taboru. Kawałek dalej tramwaj przecina w jednym poziomie tor kolejowy, dawną linię Toruń Wschodni – Chełmno, obecnie pełniącą funkcję bocznicy do bazy paliw w Olku. Niegdyś na większości polskich sieci tramwajowych funkcjonowały skrzyżowania jednopoziomowe z torami kolejowymi (głównie bocznicami). Na przestrzeni ostatnich trzech dekad ulegały one jednak stopniowej likwidacji aż według stanu na początek 2023 r. w eksploatacji pozostały tylko trzy przejazdy kolejowo-tramwajowe (dwa w Szczecinie i jeden w Rudzie Śląskiej). Otwarcie nowego takiego skrzyżowania w Toruniu jest więc ewenementem na skalę kraju. Za przejazdem tramwaj skręca w prawo w ulicę Polną, zaraz potem w lewo w Ugory, po czym znów w prawo w Watzenrodego. Wzdłuż tej ostatniej ulicy tramwaj jedzie przez 2 kilometry przez nowo wybudowane osiedle Jar aż do pętli Heweliusza. Końcowy odcinek biegnie jeszcze przez plac budowy osiedla a sama pętla zlokalizowana jest w sosnowym lasku. Tramwaj pojawił się tu więc wcześniej niż samo osiedle. Nową trasą pojechały dwie linie: trójka z Motoareny i szóstka z pętli Olimpijska P&R. Obsługę stanowią w większości wagony Swing 122NbT. Czasem ich monotonię przerywa skład zmodernizowanych Konstali 805Na. Podczas mojego wyjazdu służbowego do Torunia udało mi się odwiedzić nową trasę tramwajową i wykonać zdjęcia.

Wagon 122NbT #320 przybył na pętlę Heweliusza

122NbT #304 na pętli Heweliusza

Wagon #304 ruszył z pętli Heweliusza

Wagon 122NbT Duo #317 na ulicy Watzenrodego. Ruszył
z przystanku Strobanda.

Skład 805Na #240+241 na ulicy Watzenrodego. Dojeżdża do
przystanku Grasera.

122NbT #320 na ulicy Watzenrodego przy przystanku Grasera.
Uwagę zwracają pomysłowo wymalowane wiaty przystankowe.

122NbT Duo #313 na ulicy Watzenrodego. Ruszył z przystanku
Hubego

Ten sam wagon na przystanku Hubego

122NbT Duo #315 na ulicy Watzenrodego. Hamuje przed
przystankiem Hubego.

Skład 805Na #240+241 przed skrętem z ulicy Watzenrodego
w Ugory.

122NbT #304 na ulicy Polnej

Wagon #305 na ulicy Polnej. Po lewej jeden z fortów Twierdzy
Toruń

122NbT Duo #317 na ulicy Legionów, pokonuje skrzyżowanie
z torem kolejowym

Wagon #315 pokonuje przejazd kolejowo-tramwajowy

122NbT #320 mija rozjazdy do planowanej nowej zajezdni na
 ulicy Legionów

122NbT Duo #317 pokonał skrzyżowanie z torem kolejowym
i mija rozjazdy do planowanej nowej zajezdni

Wagon #313 na pofałdowanej ulicy Długiej

122NbT #304 na ulicy Długiej

Skład 805Na #240+241 na ulicy Długiej

122NbT Duo #313 na ulicy Długiej

122NbT #320 na ulicy Długiej

Skład 805Na #264+265 na ulicy Długiej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz