Od
września 2023 r. toruńska sieć tramwajowa uległa znacznemu wydłużeniu. Otwarta
została bowiem nowa, licząca ponad 6 kilometrów trasa z centrum do osiedla Jar
na północnym skraju miasta. Trasa rozpoczyna się u zbiegu ulic Odrodzenia, alei
Solidarności i Czerwonej Drogi, skąd kieruje się na północ Szosą
Chełmińską. Tym odcinkiem tramwaj już kiedyś kursował. Biegła tędy trasa do
Dworca Północnego zlikwidowana w 1991 roku. Za przystankiem Żwirki i Wigury
nowa trasa rozstaje się ze starym przebiegiem linii do Dworca Północnego i
odbija w prawo w ulicę Długą. Po dotarciu do Ronda Czadcy, tramwaj skręca
w lewo i mija zajezdnię autobusową. Na ulicy Legionów na wysokości
skrzyżowania z Harcerską zabudowane zostały rozjazdy pod planowaną nową zajezdnię tramwajową. Dobrze, że wreszcie Toruń będzie miał zajezdnię z prawdziwego zdarzenia. Obecna zajezdnia jest malutka i nie mieści całego taboru. Kawałek dalej tramwaj przecina w jednym
poziomie tor kolejowy, dawną linię Toruń Wschodni – Chełmno, obecnie pełniącą
funkcję bocznicy do bazy paliw w Olku. Niegdyś na większości polskich
sieci tramwajowych funkcjonowały skrzyżowania jednopoziomowe z torami
kolejowymi (głównie bocznicami). Na przestrzeni ostatnich trzech dekad ulegały
one jednak stopniowej likwidacji aż według stanu na początek 2023 r. w
eksploatacji pozostały tylko trzy przejazdy kolejowo-tramwajowe (dwa w
Szczecinie i jeden w Rudzie Śląskiej). Otwarcie nowego takiego skrzyżowania w
Toruniu jest więc ewenementem na skalę kraju. Za przejazdem tramwaj skręca w
prawo w ulicę Polną, zaraz potem w lewo w Ugory, po czym znów w prawo w
Watzenrodego. Wzdłuż tej ostatniej ulicy tramwaj jedzie przez 2 kilometry przez
nowo wybudowane osiedle Jar aż do pętli Heweliusza. Końcowy odcinek biegnie jeszcze
przez plac budowy osiedla a sama pętla zlokalizowana jest w sosnowym lasku.
Tramwaj pojawił się tu więc wcześniej niż samo osiedle. Nową trasą pojechały
dwie linie: trójka z Motoareny i szóstka z pętli Olimpijska P&R. Obsługę
stanowią w większości wagony Swing 122NbT. Czasem ich monotonię przerywa skład
zmodernizowanych Konstali 805Na. Podczas mojego wyjazdu służbowego do Torunia
udało mi się odwiedzić nową trasę tramwajową i wykonać zdjęcia.
|
Wagon 122NbT #320 przybył na pętlę Heweliusza |
|
122NbT #304 na pętli Heweliusza |
|
Wagon #304 ruszył z pętli Heweliusza |
|
Wagon 122NbT Duo #317 na ulicy Watzenrodego. Ruszył z przystanku Strobanda. |
|
Skład 805Na #240+241 na ulicy Watzenrodego. Dojeżdża do przystanku Grasera. |
|
122NbT #320 na ulicy Watzenrodego przy przystanku Grasera. Uwagę zwracają pomysłowo wymalowane wiaty przystankowe. |
|
122NbT Duo #313 na ulicy Watzenrodego. Ruszył z przystanku Hubego |
|
Ten sam wagon na przystanku Hubego |
|
122NbT Duo #315 na ulicy Watzenrodego. Hamuje przed przystankiem Hubego. |
|
Skład 805Na #240+241 przed skrętem z ulicy Watzenrodego w Ugory. |
|
122NbT #304 na ulicy Polnej |
|
Wagon #305 na ulicy Polnej. Po lewej jeden z fortów Twierdzy Toruń |
|
122NbT Duo #317 na ulicy Legionów, pokonuje skrzyżowanie z torem kolejowym |
|
Wagon #315 pokonuje przejazd kolejowo-tramwajowy |
|
122NbT #320 mija rozjazdy do planowanej nowej zajezdni na ulicy Legionów |
|
122NbT Duo #317 pokonał skrzyżowanie z torem kolejowym i mija rozjazdy do planowanej nowej zajezdni |
|
Wagon #313 na pofałdowanej ulicy Długiej |
|
122NbT #304 na ulicy Długiej |
|
Skład 805Na #240+241 na ulicy Długiej |
|
122NbT Duo #313 na ulicy Długiej |
|
122NbT #320 na ulicy Długiej |
|
Skład 805Na #264+265 na ulicy Długiej |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz